A föltámadás szomorusága
2014. november 23. írta: obsidian1

A föltámadás szomorusága

Tegnap volt Ady születésnapja. Egy szeretem vers.

Tegnap volt Ady születésnapja. Egy szeretem vers.

Piros, nagy köd-tályogok közül
Sunyított rám a csalfa Nap,
Midőn így szólék:
Kelj föl és légy szabad.
Tán Budapesten, talán máshol.
Alig emlékszek valamire
A néhai világból,
De szomoruan föltámadtam.

Sirom sziklái szétgurultak,
Füstölt a Golgotha s kiléptem
Fültámadottan, tétován
Mély Sárkány-sirjából a Multnak
S mint akinek kevés a vére,
Elindultam új apostolok
Keresésére.

Vihar s üvöltő Tátra-erdők
Voltak az én Tamásaim,
Kik sebeimnek nyilásain
Újjaikat mártván benyultak,
Ködök szálltanak
S ködökön át,
Megromoltan és feledőn
Hagytam el a Multat.

És megint szólék: én nem tudom,
Ki vagyok, éltem-e, élek?
Valakinek neve vagyok
Vagy örököse egy halott
Szomorú nevének?
Lázamat az est, postámat
A posta,
Mintha régen-régen hozná,
Úgy hozza.

De jött a reggel, fázva rémlett
És én nem tudtam, micsoda
Emlékek
Tarlójáról jött ez a reggel?

És sebeimet tapogattam,
Fájtak, égtek förtelmesen,

De mikor kaptam, hogyha kaptam?
Hol jártam én,
Hát éltem már én?
Ki sirhat most tán énmiattam,
Ki vagyok és merre megyek?

Aztán bolyongtam: tót zsoltárok
Harsogtak a fenyvesekben.
Micsoda zsoltárt is tudtam én
Kedvesebben
Valamikor? Csak hallgatok,
Mert már mindent elfeledtem.

Hallom, hogy távolból érkeznek
Ide mások.
De hol a Távol, hol a Közel
S hol vannak köztük Állomások?
És mintha sohse jöttem volna
S csak itt vagyok:
Szemek, levelek, táviratok,
Nem tudom, miért keresnek.

És nem tudom, miért néznek rám
Kutató arcok?
Arcomon nincsen régi írás,
S a régi harcok
Nagy legendája elmosódott
Vén arcomon, vén fejemen.
Olyan vagyok,
Mint rosszul kezdett
És meg se kezdett szerelem.

Szőke leény, szent, ifju cédrus
Büszkélkedik fényes napon
Néha előttem,
S fogcsikorgatva, hallgatagon
Rohanok messze tőle én.
Emlékezek vagy csak fájok?
Ha élnék, ha szeretne,
Ha volnék. Gondolkozom:
Lyányom lehetne.

S amott egy-két virágos hajú
Asszonyra nézek álmélkodva,

Óh, mintha egyszer bolondja
Lettem volna fiatalnak.
Ilyennek, párnak.
Idegenek és kire várnak?
Beszélnek hozzám,
Cirógatnak kandi szemekkel
S úgy érzem, hogy hátam mögött
Áll egy idegen, másik ember,
Hozzá beszélnek.

Valami úgy fog, mint rabot,
Mint alvajárót a tetőn,
Kit én is nézek reszketőn,
Mint furcsa távolit.
S amit én mondok, oly hüvös.
Mint jégbarlangba ordítón
Besivitó vihar-szavak.
Valahol hóban elakadt,
Valami messze hómezőn
Az én régi valóm.

És csitt, amott tenger vonít
Régi fájást,
Irgalmatlant és távolit.
De ez a tenger fenyves erdő.

Igen: tengerek, városok,
Asszonyok, vágyak föllebegnek
S rajtuk Páris a korona.
Ragyogóbbak, szebbek,
Mint a legforróbb látomások.
Volt-e hozzájuk közöm egykor
Vagy ezt mind mások
Ölelték és csodálták?

Óh, jaj annak, aki feltámad
S nem érzi önnön-életét
Beszédje kongó báb-beszéd
S báb-szinpad bábja őmaga.
Kérdés, kisértés és titok
Én azt várom: valaki majd
Hivni fog
S édes, meleg szájjal
Sugja meg majd, hogy ki vagyok.

Itt tó van a Tátra ölén,
Csillogó, tiszta, vad,
Keresem benne a századokat
Az életemet,
A sirtáró dalokat.
Keresem magam közelségét,
A szállaló Időt
S a tükröt, a varázsosat
A megismertetőt.
És megáll az Élet
És tudom, hogy most már semmi sincs
Senkisem él
És semmisem igaz.
Keshedt, vén arc vigyorg a tóból
És nem tudom: ki az?
Föltámadtam, jaj, föltámadtam.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr678230828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

163107 2014.11.23. 10:56:32

Ady mindent tudott. Gondoljunk csak bele: mit szólna ma ha föltámadna? Hogy nyitná még nagyobbra hatalmas, mindent látó, gyönyörű szemét? És hogy mondaná: jaj, föltámadtam.

16940 2014.11.23. 11:03:13

Tényleg szomorú, hogy egy ilyen évfordulót eltakarnak "aktuális" jelenbeli történések... Köszönöm , hogy megemlékeztél.E verset meg külön is!

180524 2014.11.23. 11:03:52

Lám, Te is gondoltál rá. Nem akartam újrázni, ezért engedelmeddel egy róla szóló régivel jövök: http://arte.nolblog.hu/archives/2012/11/22/Ady/

163107 2014.11.23. 11:21:40

Írtam is akkor Maimannál: "Hát, én tényleg sokat tudok róla. És mégis új mindennap, mégis meglep újra és újra - és az is érdekes, hogy ma nincsenek még csak megközelítő tehetségek sem. A sors így akarta. Azt mondta: minek. Elégedjetek meg Vele, olvassátok és tanuljatok tőle, általa, hátha érdemes, hátha jobbak lesztek, vagy tisztábbak, vagy okosabbak. Nekem olyan, mintha élne, akkor vagyok a bűvkörében, amikor akarok, csak leemelek a polcomról egy kötetet, amit ő írt, vagy amit róla írtak, vagy elolvasom, amiket én magam írtam, vagy a net-ről beleolvasok a leveleibe, amik az igazi egyéniségét mindennél, még a verseinél is jobban megmutatják. Ő az én Istenem - mondta áhítattal az Ady relikviákat szenvedélyesen gyűjtő Rozsnyay Kálmán, Nógrádverőcén, ahol egy szobában valóságos Ady szentély volt berendezve. Én ilyet nem mondok, mert nem szeretem a túlzásokat, csupán annyit, hogy legnagyobb költőnk volt, pedig akadt egy jó pár óriás köztük. A szintén Maimannál idézett verset meg tegnap írta. Nem? 38. Osszián 2012. 11. 23. 0:44 Még magasról nézvést Megvolna az ország, Werbőczi-utódok Foldozzák, toldozzák. A Föld nem tud futni, Csak a Földnek népe S ezer Kinizsi sem Térülhet elébe. Nagy az idegen Föld, Sokasul az útja, Tegnap csatatér volt S ma puszta a Puszta: Éhes magyaroknak Nem futja a kedvük, Míg az igazukat Tán kiverekedjük. Verekedés közben, Hajh, ürül a korcsma, Menekül az inség Szökve, bukdácsolva. Bécsben a korcsmáros Tán még nem is sejti, Vagy ha tán sejti is, Könnyen elfelejti. Éles a hajósíp, Hallja baj-tetőzve Zselénszky gulyása, Tisza urak csősze. Hivogatja a síp, Nyomor eldobolja: Úgy elfogy a magyar, Mintha nem lett volna. Elmegy a kútágas, Marad csak a kútja, Meg híres Werbőczi Úri pereputtya. Árvult kastély gondját Kóbor kutya őrzi, Hivasd a törvénybe, Ha tudod, Werbőczi.

15349 2014.11.23. 11:43:36

* ADY ENDRE: RENDBEN VAN, URISTEN Ki akarta, hogy megtagadjam Örök Sionát messzehagyjam S visszakolduljam öregen Magamat ismét unt kegyébe? Lelkes képem kinek a képe, Kinek roskadok én elébe, Amikor minden elhagyott S nem tudom, ő van-e valóban? Ki füröszt engem rosszban, jóban, Kibe olvadok elmúlóban, Kitől kérdem meg egy napon, Vajon kinomban kedve telt-e? Ki akarta, ki istenelte, Bus lényemet igy ki nevelte, Ilyen gyávának, kicsinek, Hogy makacsul még meg se haljak? Ki akarta, hogy ne akarjak S mint csenevész, őszi fű-sarjak, Feküdjek kaszája elé S igy szóljak: rendben van, Uristen? (Nyugat, 1909/19.)

103485 2014.11.23. 11:48:52

Ady Endre Dózsa György unokája Dózsa György unokája vagyok én, Népért síró, bús, bocskoros nemes. Hé, nagyurak, jó lesz tán szóba állni Kaszás népemmel, mert a Nyár heves. A Nyár heves s a kasza egyenes. Hé, nagyurak: sok rossz, fehér ököl, Mi lesz, hogyha Dózsa György kósza népe Rettenetes, nagy dühvel özönöl? Ha jön a nép, hé, nagyurak, mi lesz? Rablóváraitokból merre fut Hitvány hadatok? Ha majd csörömpöléssel Lecsukjuk a kaput?

336586 2014.11.23. 13:18:21

Ady költözseni volt, mint még néhányan. Ez nem azt jelenti, hogy minden helyes - a közjó értelmében - amit írt. Már akkor is lehetetlen volt "lecsukni a kaput". Hiszen a hatalom alapja már akkor sem a kasza meg a kapa volt. JA-t sokkal többre tartom.

12635 2014.11.23. 13:33:12

Ady zseni volt! Mindig aktuális.

163107 2014.11.23. 15:42:59

Napos, József Attila talán a világirodalom egyetlenje, aki nem írt rossz, vagy gyenge verset. Óriás volt, a költészete csak szuperlatívuszokban mérhető. De nem volt Vátesz. Ady az volt. (Nem csak magamtól tudom: - Móricztól. Majd jövök és idézek).

321058 2014.11.23. 16:26:21

ADY ENDRE: IMÁDSÁG HÁBORÚ UTÁN * Uram, háborúból jövök én, Mindennek vége, vége: Békíts ki Magaddal s magammal, Hiszen Te vagy a Béke. * Nézd: tüzes daganat a szivem S nincs ami nyugtot adjon. Csókolj egy csókot a szivemre, Hogy egy kicsit lohadjon. * Lecsukódtak bús, nagy szemeim Számára a világnak, Nincs már nekik látni valójuk, Csak Téged, Téged látnak. * Két rohanó lábam egykoron Térdig gázolt a vérben S most nézd, Uram, nincs nekem lábam, Csak térdem van, csak térdem. * Nem harcolok és nem csókolok, Elszáradt már az ajkam, S száraz karó a két karom már, Uram, nézz végig rajtam. * Uram, láss meg Te is engemet, Mindennek vége, vége. Békíts ki Magaddal s magammal, Hiszen Te vagy a Béke.

11229 2014.11.24. 09:11:57

köszönöm, Ady nevében

11951 2014.11.24. 15:02:19

+++++ Mindenkinek....
süti beállítások módosítása