Ünnep és hagyomány
2014. december 29. írta: obsidian1

Ünnep és hagyomány

Budai Hella írása adta az ötletet, illetve általánosságokat tartalmazó kommentemre reagálva konkrétumokat kért, én pedig úgy gondoltam, talán megér egy önálló postot.

Budai Hella írása adta az ötletet, illetve általánosságokat tartalmazó kommentemre reagálva konkrétumokat kért, én pedig úgy gondoltam, talán megér egy önálló postot.

Nem vagyok túlságosan hagyománytisztelő. Sőt.

Biztos vagyok benne, aki volt katona, vágta a centit. Hát én ilyet aztán nem, hisz ilyet csak katonák csinálnak, és igazából én mindig civil voltam, hiába erőltették rám a mundért. Aztán volt egy robbantási gyakorlat, amihez meg kellett venni egy doboz gyufát, amiből csak a dobozra volt szükség. Este háborogva megszámoltam, hány szál gyufát kellett megvennem potyára. Kereken ötven. És véletlenül kereken ötven nap volt még a leszerelésig. Ettől kezdve minden este meggyújtottam egy szál gyufát. Ez volt az én egyéni rituálém, és ezzel én is katonává váltam, civilként ilyen eszembe sem jutott volna.

Mitől lesz karácsony a karácsony? Mi különbözteti meg egy normál vasárnaptól, vagy húsvéttól, vagy bármely más ünneptől? Nem spirituális értelemben. Azt hiszem a hozzá kapcsolódó szertartások teszik a karácsonyt karácsonnyá. Hagyomány? Igen, de nem olyan nagyon ősi, és folyamatosan változik is, és családonként is lehet eltérő. Visszaemlékezve a gyerekkori karácsonyokra, két dolog közös a mostaniakkal: a karácsonyfa és az ajándékozás. Lehet karácsony bejgli nélkül, sokáig lehetett karácsony hal nélkül is, pedig nem csak karácsonykor eszünk halat. Sok minden változhat, de valami rítus mindig marad. Nem kell folyton a hagyományokra támaszkodni, jobb, ha a megállunk a saját lábunkon, de talán nem is kell mindent elvetni, ami hagyományos. És nem biztos, hogy pont karácsonykor kell valami teljesen újat kitalálni. Én talán meg lennék nélküle, egyetemistaként elő is fordult, hogy nem mentem haza karácsonyra, de az ilyet tényleg nehezen viseli el a család. Annakidején úgy is megkérdezte a lányom, miért nem vagyunk mi olyanok, mint más család. Hát, ha még karácsonykor is különcködtünk volna.

Miért pont karácsonyra veszik meg a mosogatógépet? Ennek tényleg semmi köze a hagyományhoz. Mi igyekszünk személyre szóló ajándékot kitalálni egymásnak, ha nem is mindig sikerül.

Valamikor hittem benne, hogy az újévvel valami fontos változás is jön, így a szilveszternek is nagyobb jelentőséget tulajdonítottam, és sokáig elképzelhetetlen volt, hogy szilveszterkor otthon üljek. Aztán mostanra az lett a természetes. Az évszámon kívül semmi más nem változik, akkor meg minek a nagy felhajtás. Egyedül az éjféli pezsgőbontás maradt, mert valami rituálé azért kell, ami megkülönbözteti az év többi napjától.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr158230842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2014.12.29. 20:27:58

Hosszú, hosszú évekig a két ünnep között síelni mentünk. Szüleimnél volt hagyományosan karácsonyfa, otthonra fölöslegesnek tartottam, csupán egy csokor gallyat vettem. Aztán lányom, aki ebben a szokásrendszerben nőtt föl, 20 évesen egyre többet kezdte emlegetni, nálunk miért is nem lehet karácsonyfa. Tavaly Ausztriából hoztunk haza egy icipici (kb. 20-25 cm) cserepes fenyőt, amit a virágboltban eleve feldíszítve árultak. Idén már vettem itthonra is egy pici, nagyjából 50 centis fácskát. Még korábban, lányom születése előtt feleségemmel is állítottunk fát. Néhány évig variáltam, új díszeket vettem, egyik évben kizárólag piros, másikban kizárólag kék, a harmadikban ezüst, a negyedikben arany volt az összhatás. Aztán kaptam egy nagy doboz fából készült díszt - a gallyakra mindig abból tettünk ki néhányat. De egyre inkább visszasírtam gyerekkorom speciális, nem egyengömb figuráit. Kerestem minden évben a dobókockát, a hirdetőoszlopot, a szegedi papucsot, a szódásüveget. Talán sokkal giccsesebb, mégis sokkal inkább lélekből jön. Már túlságosan hosszú a hozzászólásom, de még egy megjegyzés a katonasághoz. Első nap szent fogadalmat tettünk, ha valaki kimenőn azt mondja a laktanyára, hogy megyünk "haza", az büntetést fizet. Nem akarok hazudni, már nem emlékszem pontosan, de hozzávetőlegesen a harmadik negyedik hónapban már rendszeres volt a szóhasználat, egy év után nem akadt senki, aki ne mondta volna néhányszor.

11229 2014.12.29. 21:00:29

solide mint írtam, nálunk a karácsonyfa az egyik fix pont a karácsonyban egyszer volt a lányom akarata szerint tiszta pirossal díszítve, most elég eklektikus, megtalálhatóak rajta a harminc valahány éves szovjet díszek és a legújabb tescosak, az innen-onnan ajándékba kapottak, és a lányom által egykor készítettek nagyon csalódott lennék ha kiderülne, azt mondtam a laktanyára, hazamegyek, de biztos előfordult

169889 2014.12.29. 21:24:41

Hagyomány, hát nem tudom. Nálam valahogy mindig a nők, nagyanyáim, anyám majd a társak határozták meg az ünnepek hangulatát, szokásait, és én voltam olyan bölcs és lusta, hogy hagyjam, szóval a karácsonyi a bejgli örök, a többi változik.

23353 2014.12.30. 02:49:06

A Karacsony kisgyerekes csaladoknal az igazi unnep. A Szilveszter mg a fiatalabbaknal.

11229 2014.12.30. 08:33:20

Lamcelot igen, általában a nőknek van meghatározó szerepük

11229 2014.12.30. 08:34:03

little általánosságban igen, de vannak kivételek

282897 2014.12.30. 08:53:03

Látom, máshol is feszegetik a hagyomány kereteit :)

11229 2014.12.30. 16:25:46

Budai Hella most már erősen megalkuvó vagyok :)

12635 2014.12.30. 18:02:01

Szeretem a karácsonyi hagyományokat. Gyerekkoromban nálunk "forgatókönyv" volt. (meg is írtam valamikor) ma már felnőtt gyerekekkel, unoka híján gallyak vannak vázában, két három dísz és egy gyertya, de van...

11229 2014.12.30. 19:55:29

gordius valami kell, ami ünneppé teszi az ünnepet forgatókönyvvel vagy anélkül
süti beállítások módosítása