VIT Moszkva 1985
2008. december 10. írta: obsidian1

VIT Moszkva 1985

Ezzel a régi posttal csatlakozom intruder és akimoto moszkvai beszámolójához. 

 

(mentegetőzés)

 

Ki a fene dicsekszik mostanában azzal, hogy ott volt 85-ben a moszkvai VIT-en?  Igazából én sem dicsekedni akarok, csak most, hogy menthetetlenül tönkrement a fellépő pólóm – bizony volt nekem olyanom is, élénk sárga színű, a mellén átlósan egy nagy ZALA felirat – szóval most gondoltam rá, hogy néhány fényképen és egyre halványodó emlékfoszlányaimon kívül semmi nyoma nem maradt már, pedig akkor azt hittem, valami fontos dologban veszek részt.

 

(előzmények)

 

Volt egy VIT-vágta elnevezésű sokfordulós vetélkedő, aminek a döntőjét a tévé is közvetítette.  A megyei versenyen elért helyezésünk alapján munkahelyem csapatából hárman kerültünk be a megye válogatottjába, ami aztán végül megnyerte a döntőt is. Akkoriban mindent Zala nyert. Hát ezen a döntőn viseltem azt a bizonyos pólót. A csapatkapitányunk akkor könyvtárigazgató volt, azóta a FIDESZ színeiben futott be politikai karriert. Hát ő biztos nem dicsekszik a VIT részvétellel. A budapesti stúdióból Vágó István vezette a műsort, a Zalaegerszegre küldött riporter Győrffy Miklós volt, és ha jól emlékszem Nemeskürthy István elnökölt a zsűriben. Nohát ennek a vetélkedőnek a megnyerésével jutottam én ki a VIT-re.

 

(vonaton)

 

Kifelé vonattal utaztunk. Mivel ekkor volt a Gorbacsov-féle szesztilalom, első feladat a magunkkal vitt alkohol elpusztítása volt. Azzal fenyegettek bennünket, hogy az orosz vámosok szigorúan át fognak mindent vizsgálni, és akinél szeszt találnak, azt akár vissza is küldhetik. Hát gondoskodtunk róla, hogy ne találjanak. Ezek után természetesen semmit nem néztek meg. Fárasztó volt, de ez kényszerű együttlét jó alakom volt arra, hogy most már alaposabban megismerjük csapattársainkat, és a többieket. Kiderül az is, hogy a Pest megyei VIT-vágtás csapat VIT-re kijutó tagjai is a csoportunkhoz tartoznak.

 

(Lenin)

 

Másfél napos vonatozás után szakadó esőben értünk Moszkvába. Mint utólag kiderült alapos kerülővel vittek bennünket a szállodába, csakhogy végigmenjünk a Kalinyin sugárúton. A szervezők negyedórát akartak adni, hogy elfoglaljuk a szobánkat és lemenjünk reggelizni, mert vár bennünket Lenin. Mi úgy gondoltuk, olyan nincs, hogy két vonaton töltött éjszaka után le ne zuhanyozzunk, Leninnek van elég ideje várakozni. A mauzóleumnál a szakadó esőben több száz méteres sorban álltak az emberek, hogy bejussanak. Egyszerűen elképesztő. Kényszerítették őket, vagy kötelességüknek érezték? És hogy utálhatták a magunkfajta turistákat, akik csak leszállnak a buszról, és besétálnak az orruk előtt.

 

(kirándulás)

 

A második nap programja kirándulás Vlagyimirba és Szuzdalba. Már harmadik napja vagyunk alkohol nélkül. Félúton megállunk egy autós pihenőnél, ahol lehet sört kapni, fel is tankolunk alaposan, nem gondoltuk, hogy később ebből még baj lesz. Mivel elhagytunk valamilyen körzethatárt, rendőri kísérettel mentünk, nem lehetett csakúgy megállni, így aztán, amikor a nyolc busz megállt Vlagyimirban az Aranykapunál, a lezúduló tömeg megrohanta az első bokrokat, hogy könnyítsen magán. Meglehetett a véleménye a helyieknek a magyarokról.

Vlagyimir óvárosa csodálatos. Egy kis csalódás volt, hogy kívülről mutattak csak egy templomot, amiben Rubljov ikonok voltak, de éppen zárva volt.

Szuzdal egyenesen varázslatos, és addigra már engem is elvarázsolt egy lány.

Sikerült feltölteni alkohol készletünket is, így este a szállodában rendeztünk egy ismerkedési estet, ahol én már csak egy valakivel ismerkedtem.

 

(hihetetlen)

 

Verbunkost táncoltam egy puerto-ricoi lánnyal.

 

(megnyitó ünnepség)

 

Impozáns, látványos, jól szervezett, semmitmondó.

 

(burjátok)

 

Egyik este valamilyen nemzetközi klub volt a program. Lélekben már felkészültünk valami unalmas esztrád műsorra. Az első részben egy leningrádi rock zenekar lépett fel, a nevükre már nem emlékszem. Nem is voltak rosszak, de azért nem váltam a rajongójukká. Szünet után aztán egy burját népi együttes következett. Alig hittünk a szemünknek és fülünknek. Valami annyira ősi dallamok és előadásmód, amiről nem is gondoltuk, hogy még létezik.

 

(hazafelé)

 

Haza már szerencsére repülővel jöttünk. Túl fáradtak voltunk már egy olyan hosszú vonatozáshoz. Ferihegyen aztán a búcsú fájdalma, soha többé nem találkozom vele.

 

(Lenin a térdemen)

 

Szinte bárhová mentünk mindenhol kaptunk jelvényeket, köztük Lenint is. Akkoriban feszülős pólókat hordtam, arra nem tudtam kitűzni. Néha volt rajtam bézbólsapka, olyankor arra tűztem ki, de általában a farmerom szárára. Volt egy veterán küldöttség is, olyan emberekből állt, akik ott voltak az 57-es VIT-en is. Moszkvában legfeljebb a szállodában találkoztunk, mert más programjaink voltak. Volt köztük egy zalai is, valami pártfunkci. Ferihegyről egy busszal jöttünk. Haza. Egyszer, amikor megálltunk, odajött hozzám, és számon kérte rajtam, hogy merészelem Lenint a térdemen hordani, ő nem akar belőle ügyet csinálni, de azért vigyázzak magamra. Valaki elütötte azzal a dolgot, hogy így biztos nem térdeltem le a templomban. De megijedtem.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr148229516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11213 2007.09.10. 16:28:52

tetszett :)

12799 2008.12.10. 10:50:03

Ebben az átkosban néha jobb pillanatok is adódtak. A vetélkedő nyertesének pedig elismerésemet küldöm. :)))

13022 2008.12.10. 11:07:21

látod, obsidián, hogy 10 év alatt semmi sem változott? a vodka semmiképpen. a nemzetköziség - lásd puerto rico gyöngyét - úgyszintén. a templom meg, az a sanda gyanúm, nem csak akkor volt zárva. lenin miatt, a sorban, persze, hogy utáltak. ez nekik olyan volt, mint az araboknak mekka. messze földről - ez, arrafelé, tényleg kurva messzit jelentett - jöttek. volt aki a mauzóleumban könnyezett és nem megjátszásból. jómagam is számtalanszor álltam múzeumban a sor elejére, mondván bocsi, inosztrányec (külföldi) vagyok. ha még megtoldottam, hogy magyar, minden morgás megszűnt, sőt, még a beengedő elvtársra mordultak, hoyg miért nem mehet be ez a jó elvtárs soron kívül? a fene se érti! a veterán elvtárs meg egy tulbuzgó mócsing volt, tényleges hatáskör nélkül. egy szmbt-tag valszeg, egy kis potyaúton.

13190 2008.12.10. 11:12:43

Érdemes lenne utánajárni, hogy aki a Lenint szóvá tette a térdeden, később volt - e köze ahhoz a a karácsonyi esethez, mikor autójából a távoli sötétben egy ház udvarán vöröscsillagnak látszó diszítést látott, lett is belőle botrány. Tetszett!

Karakai Berczeli Marianna 2008.12.10. 11:50:03

Én a berlini VIT-re emlékszem és mint aktív uttőrőcsapatvezető és agitációs propagandista a későbbi munkahelyemen a VOlántouristnál köszönem a VIT megemlékezést. Bánom, hogy ma katolikus találkozóként adták el a legutóbbi találkozót. A világ sokszínű és sok hít, vallás szárnyal át Európán. Én a dalai láma tanításait olvastam és 31 évesen a Bibliát múvészettörténeti tanulmányaimhoz. A szociáldemeokrácia elveiről kérek tanítást, mert ma a királyi pénzgyártók és a média áttette ezt a témát dél-amerikába. A koronázás pénzügyi háttere Jelszó ECU jegyzetem Kovács Györgyi föszerkesztőhelyetttesnél, aki nem ért a központi bank szükségességét, mert Soros György royalista, mint az egyház. Habsburg veszély. Részemről ma ennyi ui. blokkolják telefonom , lopják emailjeim. Karakai aki nem kapott anyja után kárpótlást az Andrássy uton.

11229 2008.12.10. 13:28:20

akimoto köszönöm:)

11229 2008.12.10. 13:34:22

intruder hát igen, akkoriban semmi nem változott azért kivánci lennék rá, most milyen

11229 2008.12.10. 13:35:51

árpapa az iletőről azóta nem hallottam nem is vagyok rá kiváncsi:D

11229 2008.12.10. 13:38:53

Kedves Karakai Igen a világ sokszínű, és jó ha sokat megismerünk belőle.

13922 2008.12.10. 21:21:25

Obsidian, teljesen el vagyok ámulva, hogy ennyien meséltek a moszkvai kirándulásotokról. Más téma, az infó fényképen te vagy? Ha írsz levelet nekem, megmutatom a meglepetés fényképet válaszként! :)

11815 2008.12.11. 08:25:59

:)) Elképzeltelek! Egyszer talán mesélek a havannai vitről...

11229 2008.12.11. 08:55:40

Missing Amikor tavaly feltettem ezt az írást, szinte teljesen visszhangtalan maradt. Most hogy többen is írunk róla mindjárt nagyobb az érdeklődés. Ha arra a fekete-fehér képre gondolsz, az én voltam úgy 30-35 évvel ezelőtt.

11229 2008.12.11. 08:57:43

Babette Mik derülnek ki, te ott voltál a havannai vit-en:) Akkor is indultunk egy vetélkedőn, de akkor nem jött össze.

11815 2008.12.11. 09:19:10

Nem küldött voltam, de ott voltam. :))

11815 2008.12.11. 11:08:47

(Első szerelem okán)

11229 2008.12.11. 11:33:00

nincs annál fontosabb:)

13508 2008.12.11. 12:42:06

Első alkalommal 1982-ben voltam Mockba-ban, a "Barátságvonat" jóvoltából. Felső tagozatos iskolás voltam. Az se volt gyenge! Talán azt is megirhatnám... :)

13022 2008.12.11. 13:07:55

julay2x: már miért ne? több szem, ugyebár, többször lábad könnybe az emlékek okán! várom, várjuk!

13022 2008.12.11. 13:12:40

obsidián, amilyen lökött vagyok, először szuzának olvastam szuzdált, jól belekombináltam a k-amerikai kiscsajt, mondom, akkor ez a szuzai mennyegzőről fog íródni, csak később ocsudtam, miután vadul keresgéltem a folytatást, egyszóval, tényleg egy lökött pasi vagyok:)

11229 2008.12.11. 13:48:41

julay... én is várom ha most ilyen mockba fíling van:)

11229 2008.12.11. 13:58:34

intruder nem csak én vagyok figyelmetlen:D nincs folytatás:)
süti beállítások módosítása