Ködös képek 12
2009. május 18. írta: obsidian1

Ködös képek 12

Búcsú Gércétől.

Előzmény

Hát elérkezett a pályaválasztás ideje. (Jó, általában nem kezdek hát-tal mondatot, de most csak azért is.) Választani valamit, amiről igazában fogalmam sincs micsoda, és azt sem tudom, én mit szeretnék igazán, mégis ezzel döntéssel kényszerpályára helyezve magamat. Lehetett volna persze elodázni a döntést, ha gimnáziumba megyek, mindenképpen időt nyertem volna, de az szóba sem jöhetett. A szüleim mindenképpen azt akarták, tanuljak valamilyen szakmát.

Anyám akár barátinak is nevezhető kapcsolatot tartott S-ékkel, akiknél cselédként szolgált lány korában. S úr időközben meghalt, a feleségét még mindig nagyságos asszonynak szólította anyu, ő pedig keresztnéven tegezve anyámat, talán csak megszokásból. S-ék fia akkoriban a MOM-ban volt oktatási osztályvezető. Felajánlotta, segít bejutni az akkor induló szakközépiskolába, S-ék pedig, hogy náluk lakhatom. Náluk: S úr felesége a nevelt lányával és az ő friss férjével élt a Forgách utcai gangos bérház egyik lakásában. Így szüleim vágya is teljesülhetett, szakmunkás bizonyítványom is lesz, és magamnak is hagytam egy kiskaput, érettségivel még pályát is módosíthatok.

Az iskola a Táncsics Gimnázium és Szakközépiskola volt a Márvány utcában. Mi voltunk az első szakközepesek, egy elektroműszerész és egy finommechanikai műszerész osztállyal. Mint kiderült szinte mindenki elektroműszerésznek jelentkezett, és a selejtesebbnek ítélteket vették fel mechanikai műszerésznek.

Közbevetőleg. Két hét múlva lesz a negyven éves érettségi találkozónk, valószínűleg írni fogok majd róla. Előzetesen csak annyit: néhány jelentéktelen epizódtól eltekintve senki nem dolgozott a szakmájában.

Forgách utca. Ipari környezet, a 8-as szám az egyetlen lakóház környéken gyárak közé beékelve, a földszintjén kocsmával, abban gyakori verekedésekkel. Sárga kerámiakockás útburkolat. Lovas kocsival hordták a tüzelőt, jeget, talán a sört is. Az utcasarkon volt a jéggyár, reggelente ott vásároltam egyötvenért jeget. Néha elvarázsolódtam, és a villamos megállóban kaptam észbe, mégis jobb lenne, ha nem egy vödör jéggel mennék iskolába iskolatáska helyett.

S-ék az emeleten (egy emeletes ház volt) laktak kétszobás, cselédszobás, erkélyes utcai lakásban, fürdőszobával és saját vécével. Ez egyáltalán nem volt természetes, voltak a házban fürdőszoba nélküli lakások is, vécére pedig a hátsó (cseléd) lépcső mellett található közös helyiségekbe jártak. Az erkély pontosan a kocsma bejárat fölött volt, követni lehetett a kocsma előtt zajló eseményeket.

Én a cselédszobában kaptam helyet, ami igazából csak alvóhely volt. Egy szem vaságyon kívül más bútor nem is volt benne, ablaka nem lévén csak a folyosóról szűrődött be némi fény, ami az olvasáshoz kevés volt, villanyt gyújtanom pedig nem volt szabad, az már sokba került volna. A tévét is sötétben nézték, ilyenkor vagy velük tévéztem, vagy lefeküdtem aludni. Általában inkább tévéztem, így akkor majdnem mindent végignéztem, ami akkor az egyetlen magyar tévében ment. Még jó, hogy hétfőn szünnap volt.

Hetente egyszer gyújtottak be a fafűtéses fürdőszoba kályhába, ilyenkor lehetett fürdeni, máskor csak lavórban mosakodtunk. Ez még mindig több volt, mint Gércén.

Néhány hónap után kiderült, nem olyan szép minden, ahogy elsőre látszik. S-ék – nem tudni saját ötlettől vezérelve, vagy valaki felbíztatta őket – készítettek egy részletes költség elszámolást, ami megfizethetetlen lett volna a szüleimnek. Ekkor lettem tanulószobás, így havi 70 Ft-ért kaptam az iskolában ebédet, a reggelit és vacsorát az otthonról küldött csomagokból kellett megoldanom, a lakásért pedig olyan összegeket kértek, ami már vállalható volt.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr778229956

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11812 2009.05.18. 14:36:54

A lépcső melletti wécét én is ismerem!

11229 2009.05.18. 14:52:28

sok hasonló ház volt akkor még

13118 2009.05.18. 15:18:48

úgy gondolom, pályaválasztás és tanulás ma sokkal nehezebb, mint volt abban az időben.

11229 2009.05.18. 15:40:41

nem tudom a pályaválasztás talán azért mert nem lehet tudni, egyáltalán szükség lesz e rá, amikor végez régen is nagyon hamar kényszerpályára kerülhetett valaki, amiből nehéz volt kitörni

15138 2009.05.18. 16:06:30

De régen legalább találtál munkát. Nem győzöm a fejemet törni, merre hajtsam a gyerekeimet, hogy munkájuk is legyen... Obsidián, mondd el, légy szíves, hogy nézett ki egy korabeli hűtőszekrény, hova tették a jeget, és meddig tartott?

13709 2009.05.18. 18:43:27

Obsidián, azért nagyot változott a világ. Pályát választani akkor sem volt könnyű. Óriási tévedések születtek akkor is, aminek most is isszuk a levét./iszzák sokan, legalábbis/ szerintem most is hasonló a helyzet, bárki bármit is mond.

13118 2009.05.18. 20:05:00

6-ra egy előnye volt azért: munkahelyed is beiskolázhatott főiskolára, egyetemre. és még ennek fejében nem is kellett ottmaradni nyugdíjazásig.

12589 2009.05.18. 22:37:59

Fürdőszoba? Én úgy nőttem fel, hogy a sarokról hordtuk kannával a vizet. Ez főleg az én feladatom volt mert a nővérem paralízises lett kicsi korában, neki nem lehetett cipekedni. Ha nagymosás volt képzelheted! A gimiben Miskolcon jártunk oszálykiránduláson. Az egészből csak annyi maradt meg bennem,hogy este állok a zuhany alatt...felejthetetlen élmény volt.:))

11213 2009.05.18. 22:48:26

várom a folytatást :)

11229 2009.05.19. 07:55:31

nefelejcs munkát találni valóban sokkal nehezebb, mint akkor a jégszekrénynek dupla fala volt, a két fal közé töltötték be az összetört jeget, nyári melegben naponta kellett cserélni ( a vizet az alján levő csappal lehetett leengedni)

11229 2009.05.19. 07:58:14

Valéria talán most már könnyebb változtatni, most viszont meghatározó a munkaerőpiac (de csúnya szó ez)

11229 2009.05.19. 07:59:05

hmmm ez igaz

11229 2009.05.19. 08:01:36

missicu Gércén kerekes kútról hordtuk a vizet, fürdeni legfeljebb fateknőben tudtunk és még az itatóvályút is naponta meg kellett tölteni

11229 2009.05.19. 08:02:19

nata jön:)

11639 2009.05.19. 11:44:20

akkor sem volt könnyű, de a távlatok tisztábbaknak tűntek. talán. mellesleg ezek szerint majdnem kollégák vagyunk, csak én gépészetben utaztam. hogy aztán egészen másfelé vegyema zirányt. :-))

11229 2009.05.19. 12:45:12

kiszámíthatóbb volt minden én meg bennragadtam a gépészetben

11812 2009.05.19. 15:07:28

figxu! engem is fürösztöttek lavórban, illetve mind a hármunkat, mert annyian voltunk igazi tesók.

11229 2009.05.19. 15:26:29

és hajbalzsamként ecetet használtak?
süti beállítások módosítása