Ködös képek 25
2009. november 02. írta: obsidian1

Ködös képek 25

1979-ben sok minden összejött.

Előzmény

Ekkor vittek el majdnem katonának, egybekötve a történelmi jelentőségű hajvágással. Ekkor került hozzánk a kislányunk, akinek az örökbefogadásáról már írtam, és ami párhuzamosan zajlott az építkezéssel, és hát ekkor kezdődött az építkezés is, bár ebben az évben csak az előkészületek folytak. Így is összejött úgy, hogy Picinek egyedül kellett elhozni a kislányt a csecsemőotthonból, mert ekkor éppen meszet oltottunk.

Igazából ekkor még minden gördülékenyen működött, a tanácstól megkaptuk a telket tartóshasználatra. Akkor még létezett ilyen is, időközben ez megszűnt, most a lakástulajdonosok osztatlan közös tulajdona. Földmunkákat végeztettünk, domboldalra építkeztünk, muszáj volt terepet rendezni. Megvettük a téglát, beszereztük a tetőfát, leoltottunk két billencs ifányi meszet. Minden előkészületet megtettünk, hogy tavasszal megkezdhessük az igazi munkát.

Volt egy formálisnak tűnő feltétel, ahhoz hogy építési engedélyt, építési kölcsönt kapjunk, be kellett lépni egy lakásépítő szövetkezetbe. Normális esetben ez tényleg csak egy formaság lett volna, de az ott működő szövetkezet vezetősége egyszerűen elzárkózott előle, racionális indokuk nem nagyon volt, egyszerűen csak megtehették. Kezdődött egy kb. három hónapos huzavona sokféle lehetőség végigjátszásával, végül egy új közgyűlésen előbb felvették az új tagokat, majd az új tagok új vezetőséget választottak, akiknek némi minimális adminisztrációs feladatokon kívül semmi dolguk nem volt, az épületek nagyrészt házilagos kivitelezésben, kalákában készültek.

Az építési engedélyt harmadik nekifutásra kaptuk csak meg. Hát igen az ügyvéd úr drágának találta az eredeti tervező árajánlatát, hozott valakit, aki sokkal olcsóbban elkészítette a terveket. Meg is lett az eredménye.

Májusban azért elkezdtük az alapozást, szerencsére az még időben kiderült, hogy a tervben szereplő 5,20-as födémpanel nem létezik, így az épület teljes hossza 80 centivel több, mint, ami a terven szerepel. Ugye nem kell már emiatt lebontani.

Csak az egyik társunk volt bennszülött zalai. Az első nagy betonozásnál oda is csődítette a teljes rokonságát, azzal, hogy amennyivel többen voltak azt a végelszámolásnál fejenként 300 forintos napszámmal. Természetesen ezt nem fogadtuk így el, de ezután teljesen rugalmatlanná váltunk. Mindig mindenkinek annyi segédmunkást kellett vinni, amennyiben előzetesen megállapodtunk. Ez nekem sokszor jelentett gondot. A munkatársaimtól rengeteg segítséget kaptam, olyanoktól is, akiknek soha nem tudtam viszonozni a segítséget, de ők sem értek rá mindig, amikor éppen szükség lett volna rá. Néha pénteken derült csak ki, hogy hétvégén munka van. Volt néhány olyan ismerősöm, akik vállaltak alkalmi munkákat, de ez egyrészt sokba került, másrészt ők sem értek rá mindig. Valahogy azért mindig sikerült megoldani.

Ma, amikor egy építkező a bőség zavarával küzd, nehéz elképzelni, hogy akkor még cementet sem lehetett mindig kapni, akkor kellett megvenni, amikor éppen volt. A cementből nekünk éppen sikerült megfelelő tartalékokat felhalmozni, de betongerenda illetve födémpanel (egymás alternatívái voltak) hiánya miatt minden szintnél 2-3 hét kényszerszünetet kellett tartani.

November végére így is tető alá került az épület. A kémények tetőfeletti részét ónos esőben építettük, mint legkisebb súlyút engem küldtek fel a kőművesek mellé az állványra, nem volt sok munkám, de szabályosan féltem ott a csúszós állványon, és hiába voltam rendesen beöltözve, estig majdnem megfagytam.

A tetőfedő is hófúvásban fejezte be a palázást, de erről egyedül ő tehetett, amikor az egyik oldalt befejezte, elkérte az érte járó pénzt és utána párnapig nem józanodott ki, közben jött a hófúvás.

Ezzel egyelőre befejeződtek a közös munkák. Kisorsoltuk egy más közt a lakásokat, a belső munkákat már mindenki saját magának intézte.

Egy szombat délután még kiástam a válaszfalak alapjait, ekkor egy újabb havazással végleg beköszöntött a tél, tavaszig én is befejeztem.

Erről majd legközelebb.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr238230086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13118 2009.11.02. 10:45:34

és mégis más (jobb) volt a fíling, mint egy mai építkezésnél, vagy a már készbe való beköltözésnél ....

11229 2009.11.02. 11:34:59

én nagyon szívesen költöztem volna a készbe

11812 2009.11.02. 11:37:13

én hallani sem akarok újra építkezésről, ez is elég volt...

11229 2009.11.02. 12:27:14

ugye azért egy pstot még elviselsz ez ügyben?

13190 2009.11.02. 15:49:34

Az ilyen építkezéseket szerettem, hétvégeken vittek bennünk a szakik a Hajógyárból, megérte, mert isteni jó kaják voltak, és jókat söröztünk, más fizetség nem merült fel. Ma már megbüntetnék az összes kalákát!

13709 2009.11.02. 16:05:16

Erre a tartós használatra én is emlékezem.... Vajon teljesen megszűnt ez a forma? Első házunkat mi is éppen télen kezdtük épiteni, pontosabban január végén indult a nagy projekt. Szerencsénk volt, mert nagyon enyhe volt akkor a tél és én februárban,már kiskabátban veteményeztem a hatalmas kertemben, boldogan szórtam a petrezselyem magvakat.....(később az egész kertet füvesitettük).

13118 2009.11.02. 16:20:08

2-re ma? kérdezd Gigit élményeiről.

13124 2009.11.02. 16:25:25

Emlékszem az első építkezésemre: nálam kollégák segítettek téglát, cementet pakolni (akkor még kértem a vállamra az 1 zsák cementre egy másikat) később már "mesterek" jöttek. Úgy mint Nálad - ha előbb kapta a pénzt két napig nem láttam. A lapostető szigetelésénél 2 vödörel hordtam fel a forró bitument - a létrán...... délceg idők voltak. :-))) Aztán télen hajnalig csempéztem a fürdőszobát. Mindehhez tudni kell, hogy előtte, életemben soha nem csináltam ilyesmit.

11229 2009.11.03. 07:43:33

árpapa a másnak én is nagyon szívesen mentem segíteni ott csak dolgozni kellett:) hát igen a kaláka akkor még hllgatólagosan elfodott forma volt

11229 2009.11.03. 07:46:33

hmmm mai élményeim nincsenek ismerőseimnek vannak jó tapasztalatai is és nagyon rosszak is szerencse dolga, sajnos

11229 2009.11.03. 07:48:50

boni én akkor kb. egy súlyban voltam egy cementes zsákkal, egyet azért bevállaltam, de elgyengültem utána a szükség sok mindent megtanít az emberrel

11229 2009.11.03. 07:50:28

valéria a tartós használat teljesen megszűnt, automatikusan magán tulajdonba kerültek
süti beállítások módosítása