Régi hó
2013. január 20. írta: obsidian1

Régi hó

Most, hogy a sok hó sokkot okozott, és vízhólyagokat a tenyeremen a lapátolása okán, eszembe jutott egy régi hó sokk.

Most, hogy a sok hó sokkot okozott, és vízhólyagokat a tenyeremen a lapátolása okán, eszembe jutott egy régi hó sokk.

1969-70 tele. Azért emlékszem rá ilyen pontosan, mert akkor voltam katona. Börgönd, kinn a pusztán, Székesfehérvártól úgy 8 km-re.

November 7-én volt a katonai eskü, amikor mindjárt haza is mehettem 3 napra. Mire visszaértem leesett az első hó, nem is kevés.

Volt a Fehérvárra menő hadi út, ami egyenesen a laktanyába vezetett, és ott véget is ért. Első alkalommal, amiből én még kimaradtam, később bőven bepótolhattam, kilapátolták a havat az út két oldalára. Ám hamarosan jött egy hófúvás, és az utat feltöltötte hóval a kilapátolt hósánc magasságáig. Ez még néhányszor megismétlődött, de a magasság egyre nőtt, és egyre reménytelenebbé vált a helyzet, és fel is adták ezt az utat.

Volt egy 2-3 km hosszú bekötő út, amin a seregélyesi útra lehetett kijutni. Ennek e járhatóvá tétele egy ideig megoldható volt.

A tiszti lakótelepen lakó gyerekeket naponta hordták busszal Fehérvárra iskolába és óvodába.

Egy viharos éjszakán másokkal együtt engem is ébresztett a napos valamikor 2 körül. A gyerekeket szállító busz elakadta a hófúvásban őket kellett volna kimenteni. Volt egy csotrinak nevezett lánctalpas jármű tolólappal felszerelve, először azzal próbálták kiszabadítani a buszt, de az is elakadt. Kiküldtek egy csapat katonát, megtisztítani a busz és a csotri között levő szakaszt. Nekünk már őket kellett felváltani, mert már a végkimerülés határán álltak. Teljesen reménytelen volt a helyzet, amit az előttünk levő csapat megtisztított, nagy részét újra behordta a hó.

Két órát lapátoltunk látható eredmény nélkül, a szél erősebb volt nálunk.

És most be kell valljam, nem emlékszem, hogyan szabadultak ki a gyerekek.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr578230542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14742 2013.01.20. 14:21:14

A gyerekek kiszabadulása biztos zökkenőmentes volt, különben emlékeznél!:) Egyébként erre mondaná nagyim, hogy "bezzeg, az én időmben...", igen, akkor nagyobb havazások voltak. Bár, ahogy az időjárás jelentést néztem, Te most sem panaszkodhatsz.

11229 2013.01.20. 15:44:56

Reggel biztos kiszabadultak. Éppen elég volt nekik az éjszakát a buszban tölteni. Igen, most is kijutott a hóból.

179584 2013.01.20. 16:11:09

Nosztalgiát ébresztettél bennem. 1. Az egyik sógorom is Börgöndön katonáskodott - igaz, jóval elötted. 2. Harcoltam én is eleget a hóval, vidéki házban laktunk, messze volt a kapu és a garázs. Viszont akkor ezt a strapát bírtam is:)))

11229 2013.01.20. 17:09:19

Marijja kevés emberrel találkoztam, aki ott katonáskodott akkor mindenkinek jutott a hóból:)

284075 2013.01.20. 18:48:32

...a nagy hóhányó! :) Egyébként Börgönd nekem is ismerős: oda jártunk műszerkarbantartásra Szentkirályszabadjáról (lokátoros voltam), sokkal szigorúbb laktanya volt, mint a szentkirályi.

11229 2013.01.20. 19:04:42

evalajos köszönöm:)

11229 2013.01.20. 19:07:38

Tollminátor volt egy szomszédom, aki amikor havat lapátoltam mindig megjegyezte, látom visszatértél az eredeti szakmádhoz, nagy hóhányó vagy nem tudom mihez képest volt szigorú

284075 2013.01.21. 06:16:54

Obsidian! Valami ilyesmire gondoltam én is, mint a szomszédod! :) A laktanyáról pedig: halálosan meg voltam sértődve, hogy újból alakzatban kellett menni kajálni, no meg a reggeli tornát nem lehetett elsunnyogni... Bár ez lehet, az ütin múlott...

11229 2013.01.21. 08:56:31

az alakzatban közlekedés tényleg jellemző volt ,de reggeli torna :D

210560 2013.01.21. 13:42:59

Kedves Obsidian minden együttérzésem a valóban cudar idő miatt, ami benneteket sújtott- Nyugat-Dunántúlon - mi az idén úgy tűnik kimaradtunk a hósokkból.. Ami Börgöndöt és a régi élményt illeti... Nos Fejér megyei születésű és hosszabb ideig székesfehérvári lakos lévén jól ismerem az említett települést...és egy ízben engem is úgy mentettek egy havas éjszakán...:) Igaz nem iskolás voltam, hanem édesanyámhoz autóztam el egy téli napon Paksra, Seregélyes felé. Nos, az idő elszaladt anyámnál és eléggé későn indultam vissza kis Polskimmal Székesfehérvárra. Ráadásul három gyerkőcöm is velem volt...Nos a seregélyesi vasúti átkelő utáni merész kanyarban merészen pördült egyet a kis Polski és farral röpült a töltés melletti hóba...szerencsére akkor télen irdatlan nagy hó esett arrafelé, így az esést inkább éreztük egy puha vánkoson landolásnak... Az is súlyosbította a helyzetet, hogy egyre jobban szakadt a hó...kb éjfél után történt az eset...már majdnem hazaértünk... Kikászmálódtunk kis kocsimból...körülnéztem...Körülöttünk csend, sötétség és szakadó hó... Micsoda kilátások? Kb 20 perc várakozás után, Fehérvár felöl a dombon megjelent egy hókotró...Van Isten! Kiáltottam fel....summa summárum, ennek segítségével vonszoltuk ki szegény a szegény járgányt...irány haza...Hááát, nagy élmény volt, különösen lányaimnak..akik inkább jókat nevettek az egész cirkuszon :) Üdvözöllek Fanny

11229 2013.01.21. 14:57:25

ma délelőtt már szemerkélő esőben szánkóztunk az unokámmal, és egyre vékonyodik a hó sokáig volt nekünk is kispolszkink. nem volt vele nehéz megperdülni szerencsésen megúsztátok:)
süti beállítások módosítása