Óda a többszázhoz (újratöltve)
2015. január 08. írta: obsidian1

Óda a többszázhoz (újratöltve)

Ahol gyilkosság van, ott isten van. Minden emberölés emberáldozat.
Nagynevű isteneknek vagy névteleneknek, nevesincseknek vagy
nevezhetetleneknek.

Óda a többszázhoz

Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz


Hősről klasszikus ódát kellene zengeni róluk


Úgy ahogy illik e többszáz hőshöz klasszikus ódát


Még egyszer megpróbálkozni a régi futammal


Hátha tudom még nyílt ütemét titkos cezuráit


Hatfogatú szekerén odavetni közébük a gyeplőt


S kényes léptüre fogni ha kell dobogó paripáit



(Közben tartva egy-egy pentameter-pihenőt)



Ódát klasszikusat de amelynek fennen irálya


Mégsem zárja ki elvont ívéből a reális


Arcokat úgy ahogy ott nyomakodtak előre a látvány


Fókusza által megvont klasszikus ívü elipszis


Mentén mindegyik arcot elénk rajzolva egyenként



(Más-más haj száj szem más idegek s agyalap)


Hogy megtudjuk egyenként is kik e hősök e többszáz

Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz

Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz

Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz

 


de persze ha nem megy el is lehetne
mondani csak úgy egyszerűen ahogy ott
álltak együtt és egyenként a Boráros téri
alujáróban a sínek mellett mozdulatlanul
mint a sín-rabságra sín-önzésre sín-
közönyre sín-egyértelműségre itélt
villamosok amelyek nem állnak folyvást a
könyörtelen választás kényszerű
gyötrelme előtt ahogy ott vesztegeltek
tolongó ellipszisükön egymást tartva mint
az anyag részecskéi mint a közömbös
görbék mozdíthatatlan pontjai akár egy
kígyószemtől a látvány villogó fokuszától
megbűvölve

Még az kéne gyerünk az kéne hogy ebbe avatkozz

Múltkor is ellátták a bajod gyere apja – Szaladni

Kellene rendőrért de a rózsáim violáim –

Még megölik jóisten a kőre zuhant a fejével –

Állok csak menjünk oda nem megy senki gyalázat –

Tegnap is elkéstem ma is elkéssek lekapassam

Ujra magam – De hiszen mind csóró nézd la cigányok –

Még megölik most itt többszáz szem előtt kiabáljunk –

Adta romája de most legalább móresre tanítják –

Még megölik hé rendőrt kellene hívni – Ne sajnáld –

Nézd a pofát csudijól üt a hapsi – Na húzz be te drága –

Még megölik jesszus már vérzik az orra elájult –

Elmennék munkába szabad kérném – De tolakszik

Mit rohan úgy a meló megvárja nyugodt lehet – Én most

Most odaugrok s jól behuzok neki reszket a térdem –

Rugni azért nem kell hiszen ott fekszik megölik még –

Még megölik – csudijó – rendőrt – vérzik – roma – jujj – SZSZ

Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz

Róla az EGYRŐL azonban dalt népit s realistát

Illőn illeszkedve az illendő hagyományba



Nótája mint a friss eső hullt


A putrik fullasztó porába


– Primás lesz ez – meglássa bárki –


Tizenhét esztendős korára.



Lett is primás Horváth Gyulából.


Húzd rá cigány! S ő húzta rája.


Mint a lottón, kijött vonóján


Mindenkinek kedvenc nótája.



Hányszor ülték körül a népek!


Aztán egyszer csak körül állták…


De nem volt vonó a kezében,


Más húzta el az ő nótáját.



Hej de


Lehullott a rezgő nyárfa

Hideg őszi éjszakában

 

Ezüstszínü levele

Sírt ásnak a falu végén

 



Ihaj-csuhaj sose halunk meg



Hacsak


Hacsak agyon


Hacsak agyon nem


Hacsak agyon nem rugdosnak


Hacsak agyon nem rugdosnak az aluljáróban


A mindig sorfalat állók sorfala között


Vagy le nem puffantanak a győztes választó-gyülésen


A Hotel Ambassadorban az Angyalok Városában


Híveink körében mindig csak híveink körében


Vagy erőltetett menetben nem hurcolnak


Megint csak a lesütött szemű sorfal előtt


Egyenesen a mindent feloldozó tarkólövésig


Hacsak


Hacsak nem kellünk áldozatul a szomjas-éhes


Névtelen vagy nagyon is nevezetes isteneknek


Itt vagy Huitzilopochtli kő-szentélyében


Most is mint Huitzilopochtli uralma idején


Kecsé-Acsi a tolték



„Ó ti Sasok! ti Tigrisek! Megszökött, gondoltátok biztosan. Nem szöktem meg:
csak búcsút mentem mondani hegyeim arcá nak és völgyeim arcának, azoknak a
hegyeknek, amiket annyiszor bejártam keresztülkasul, élelmemet keresve.
Ó Ég, ó Föld! Mire volt jó az én elszántságom, az én vitézségem!…
Ó Ég, ó Föld! Hát igazán meg kell halnom, igazán itt kell elesnem a földön, az
ég alatt?…
Vigyétek meg híremet az én uram istenemnek, mert, íme, úgymond az én
uram istenem: Elszántságom és vitézségem immár régóta keresi a neki való
eledelt…
Ó ti Sasok, ó ti Tigrisek! Jertek hát, tegyétek, ami kell, töltsétek be tiszteteket.
Tépjetek szét egy szempillantás alatt karmaitokkal, fogaitokkal engem, aki idejöttem
hegyeim és völgyeim közül.
Az Ég és a Föld legyen tivéletek, ó ti Sasok és Tigrisek!


A Sasok és Tigrisek közrefogják Kecsé-


Acsit és letaszítják az áldozati kőre, hogy


felhasítsák a mellét, miközben az összes


jelenlevők körtáncba kezdenek."



Pofa sörömet elitta előlem


Mondja a Tigris Hát megérdemelte


Alig hogy a pincér a pultra tette


Fogta a pofa sört És én megöltem



Én rendeltem ő meg ki sem fizette


A pofa sört És elitta előlem


Még neki állt följebb Én meg megöltem


Megitta Megöltem Most megfizette



Mi csak néztük azt mondják a Sasok


Mi nem is láttuk ezt a táncosok


Mi csak sasok vagyunk csak táncosok mi



Fölöttünk vijjog az obszídián-kés


Kék tollai közül most is miránk néz


A véres Kolibri Huitzilopchtli

 


Ahol gyilkosság van, ott isten van. Minden emberölés emberáldozat.
Nagynevű isteneknek vagy névteleneknek, nevesincseknek vagy
nevezhetetleneknek. Akiknek a nevét nem szabad a szánkra vennünk vagy akikét
folytonosan az ajkunkon kell hordoznunk. Jehovának vagy Zeusznak. A Tűzkígyójú
Kolibrinak vagy a Szentléleknek. Faj-isten és dogma-isten. Gyűlölet-isten és
közöny-isten. Félelem-isten és hatalom-isten. Nekik kell Izsák a zsidó és Iphigeneia
a hellén. Bruno a keresztény és Jaures az ateista. Bábel a költő és Radnóti a költő.
Kennedy az elnök és Che a gerilla. Kecsé-Acsi a tolték és Hevesi-Horváth a prímás.


Klasszikus ódát kellene zengeni róluk e többszáz


S én Mit tettem volna ha én vagyok ott Hiszen ők is


Víz és hús mint én Nekem is reszket vala térdem


Vagy nekem is sürgős dolgom lett volna Talán a


Rózsáim s violáim féltem a tolvajtól Ha nem éppen


Élvezem én is a vért az ütés konkrét zenéjét



Én De ha én nem és te se mért teszi más Mi különbség


Dúl a személyes névmások közönyös közegében


Szétválasztva meg összekavarva az én-mi-ti-ők-et



Erről kellene zengeni inkább klasszikus ódát


Klasszikus ódát


Klasszikus ódát
klasszikus ódát


klasszikus ódátKlasszikus ódát
klasszikus ódát

 

1968. június 9.

(Somlyó György)

Ps.

Nem tudtam az erdeti formában ide betenni, de a szöveg remélem pontos.

PS 2.

Mert most is aktuális. 2015.01.08.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr218230312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

186845 2010.12.21. 04:42:15

törölve

178873 2015.01.08. 15:44:58

Másutt olvastam, nem én írtam. Két hozzászólás egy cikkhez. Az első: A cigányok többen vannak, a magyarok kevesebben, ezt senki nem cáfolhatja. A második: De, én cáfolom. Többek között azért, mert (többek között) a cigányok is magyarok.

13118 2015.01.08. 15:59:46

itt jobb a tördelés: http://dia.pool.pim.hu/html/muvek/SOMLYO/somlyo00004a/somlyo00312/somlyo00312.html

11229 2015.01.08. 19:12:15

solide igen, többek között

11229 2015.01.08. 19:12:56

Hmmmm köszönöm

11229 2015.01.09. 09:00:59

marja köszönöm, hogy elolvastad
süti beállítások módosítása