Éveim -1966
2015. június 21. írta: obsidian1

Éveim -1966

 

1966

 

1965 itt.

Ekkor 15 éves voltam.

Kitekintés:

A Luna-9 szovjet holdszonda leszállt a Hold felszínére.

Megkezdték az angolna telepítését a Balatonba.

Először rendezték meg a Forradalmi Ifjúsági Napokat. (Három tavaszt ünneplünk: márc. 15.; márc. 21.; ápr. 4.)

Megkezdte működését az első házgyár.

Kínában elkezdődött a kulturális forradalom.

Megrendezték az első táncdalfesztivált.

Foci VB Angliában. Világbajnok: Anglia. Magyarország – Brazília: 3-1

Atlétika EB Budapesten.

Irodalmi Nobel-díj: Shmuel Yosef Agnon és Nelly Sachs

Ebben az évben születtek: Janet Jackson, John Cusack, Deutsch Tamás, Sophie Marceau, Mike Tyson, Halle Berry, Salma Hayek, David Cameron, Sinéad O’Connor

Elhunytak: Rideg Sándor, Tamási Áron, Hevesy György, Berda József, Lesznai Anna, Buster Keaton, Walt Disney

Visszatérve a Nobel-díjasokra. Nelly Sachsot hírből ismerem, de nem emlékszem, hogy olvastam volna tőle valamit. Shmuel Yosef Agnon galíciai születésű, izraeli író, teljesen ismeretlen számomra.

Az előző részben csak megemlítettem, Pesten ismerősöknél laktam. Egy kicsit részletesebben. Anyám még lány korában cselédként dolgozott náluk, aztán kialakult köztük valami barátságszerű. Anyu nagyságosnak szólította őket, nekik pedig egyszerűen Lenke volt. Amikor én odakerültem a már csak a feleség élt a nevelt lányával és az ő férjével, még egészen friss házasok voltak. A lány fodrásznő volt a Vígszínház melletti fodrászatban, a férje talán karhatalmista valamilyen tiszthelyettesi rangban. Angyalföldön, a Forgách utcában volt a lakásuk, egy egyemeletes, gangos bérházban. Az ő lakásuk összkomfortos volt, de voltak a házban olyan lakások is, ahol nem volt vécé, a hátsó (cseléd) lépcsőnél lévő közös vécéket használták. A fürdőszobában fafűtésű vízmelegítő, hetente egyszer, ha befűtötték, más napokon mosdás lavórban. A spájzban jégszekrény, a közeli jéggyárból 2-3 naponta vittem egy vödörben egyötvenért jeget.

Megpróbáltak az ő kispolgári értékrendjük szerint nevelni, de annyira idegen volt számomra, hogy csak ellenkezést váltott ki.

Májusban megszületett a kislányuk is, vele még mindig tartom a kapcsolatot.

A tanév során az osztályfőnökünk is elment szülési szabadságra, ez akkor olyan 3 hónap körül volt. Addig a történelem tanárnőnk helyettesítette, legnagyobb sajnálatunkra. A tanév befejezése után még volt egy hónap szakmai gyakorlat a MOM-ban. Fizetést is kaptunk, egyötvenes órabért.

Nyár otthon, Gércén. Munka a téeszben, apám nevére, háztájiban.

Ekkor még lelkes focirajongó voltam, így természetesen végignéztem a világbajnokságot, és nekem életem meccse a magyar-brazil 3:1. Saját tévénk még mindig nem volt, így meccsnézés a pártházban.

Ezen a nyáron volt az első táncdalfesztivál is. Bár a rádióban már játszották néhány számukat, ekkor robbant be a köztudatba az Illés együttes, kinél lelkesedést, kinél felháborodást kiváltva.

Szeptembertől újra Budapest. Anyu is feljött velem. Ekkor a fiatalasszony férje már nem élt velük, az okokról nem árultak el semmit.

Az atlétika EB-re csak anyu utazási papírjának lepecsételése miatt mentem ki a Népstadionba, de ott ragadtam, és még mindig szívesen nézem az atlétika versenyeket.

Az iskolának új vezetése lett, a szakközepes osztályok eléggé el lettek különítve a gimnáziumiaktól, majdnem külön tanári karral. Magyarból is új tanárnőt kaptunk, Puskás Márta személyében. Elég rosszul kezdődött a kapcsolatunk. Szeptemberben volt egy középfülgyulladásom, kb. két hét hiányzással, amikor visszamentem, mindjárt első órán feleltetett, én nem készültem, kaptam egy egyest és nagyon megsértődtem. Aztán írtunk egy „mi leszek, ha nagy leszek” típusú dolgozatot, én minden mindegy alapon kendőzetlenül leírtam az elképzeléseimet, elutasítva a felnőttek világát. Majdnem az egész szöveget aláhúzta hullámos vonallal, de ötöst adott rá. Ettől kezdve ő lett a kedvenc tanárnőm, és ő is bevallottan kedvelt engem. Nem tudom mivolt több, előnye vagy hátránya. Talán elnézőbb volt velem, de többet is követelt másoknál.

Megkaptuk még Hajas tanár urat, szakmai tanárnak. Azzal kezdte, hallotta, milyen kezelhetetlenek vagyunk, de ő majd betör bennünket. Három évig harcban álltunk. Egy osztálytalálkozóra valaki behozta az osztálynaplónkat, az ő beírásaival volt tele. Senki sem úszta meg.

Téli szünetben Gércén. Szilveszterkor nincs semmi buli a faluban. Bandában kószáltunk, tévéztünk. Majdnem összejöttem egy lánnyal. Azt gondoltam, csak játszik velem, nem is reméltem, hogy komolyan gondolja. Jóval később derült ki, de igen.

A rádió keresőjét csavargatva hallottam meg a következő dalt. Anélkül, hogy tudtam volna mi ez, a kedvencemmé vált. Talán mégsem áll olyan távol tőlem a Stones.

 

Természetesen nem maradhatunk Illés nélkül.

 

Végül egy dal, amire szerintem kevesen emlékeznek. Én úgy emlékszem Atlasz és Magay Klementina. Nem tudom, hogy kerül a képbe az Omega.

 

 

Folyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr58230930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2015.06.21. 18:56:54

És - Illésékkel szólva - mikor jött el a pillanat, amikor már tudtad, hogy hova, de hova, de hova mész? :)

11229 2015.06.21. 19:03:30

jogos a kérdés néha azt gondoltam tudom, de legtöbbször kiderült _ az Atlasszal szólva - nem utca, csak zsákutca

27518 2015.06.21. 20:42:14

Komolyan csodálom ezeket az éves beszámolóidat, nekem nincs ilyen éves dátumra pontos emlékem, komoly nyomozást igényelne az a kevés esemény, ami megrohan néha a múltból. Nem tudom mikor jön el az az idő, amikor emlékiratot gyártanék.

11229 2015.06.21. 21:08:01

Sok emlékem nekem sem köthető konkrét dátumhoz, de vannak olyanok, amiket összetudok kötni valamilyen eseménnyel, aminek ismerem a dátumát. Az iskolai évek ebből a szempontból előnyt élveznek.

60145 2015.06.22. 05:53:37

No igen, az ember néha rájön, hogy az a lány komolyan gondolta...

23353 2015.06.22. 08:30:21

"Az atlétika EB-re csak anyu utazási papírjának lepecsételése miatt mentem ki a Népstadionba, de ott ragadtam, és még mindig szívesen nézem az atlétika versenyeket." A fenti mondatot nem értem. Mi a köze az EB nek és anyád utazási papirjainak? Utlevélt kérvényezett?

11229 2015.06.22. 08:43:49

Atlasz megesik :)

11229 2015.06.22. 08:45:52

little Az EB-re 50%-os kedvezménnyel lehetett utazni, de igazolni kellett, hogy valóban odament valaki.

349651 2015.07.28. 21:50:16

Ezt a Deutsch Tamást nem kellett volna betenni ide..........

11229 2015.07.28. 22:03:20

greenisland elnézést, de egy idő után átállítódnak a kommentek moderálandókra háát... érdemei alapján biztos nem :D
süti beállítások módosítása