Éveim - 1967
2015. június 28. írta: obsidian1

Éveim - 1967

 

1967

 

Ekkor voltam 16 éves.

1966 itt.

Kitekintés:

Amerikai-brit-szovjet szerződés a világűr békés felhasználásáról.

Hatnapos (izraeli-arab) háború.

Kivégezték Che Guevarát.

Megnyílt a Mikroszkóp Színpad.

Christiaan Barnard Fokvárosban elvégezte az első szívátültetést.

Aláírták az Atomcsend egyezményt.

Bevezették a GYES-t.

Katonai puccs Görögországban.

Nagy-Britanniában dekriminalizálták a homoszexulitást.

Megjelent a Mester és Margarita, aSzáz év magány, a Tóték és az Üvöltés című antológia, a beatnemzedék költőitől.

Irodalmi Nobel-díjat kapott Miguel Angel Asturias.

Ebben az évben születtek: Kurt Cobain, Darnyi Tamás, Lovasi András, Nicole Kidman, Pamela Anderson, Julia Roberts, Alföldi Róbert, Boris Becker, Tóth Krisztina,

Elhunytak: Zbigniew Cybulski, Szirmai Albert, Robert Oppenheimer, Kodály Zoltán, Konrád Adenauer, Széchenyi Zsigmond, Dékány András, Ferenczy Béni, Spencer Tracy, John Coltrane, Kassák Lajos, Füst Milán, Áprily Lajos, Ilja Ehrenburg, Münnich Ferenc

Az év szenzációja kétségkívül a szívátültetés volt.

Számomra elég eseménytelen év volt, legalábbis nem sok olyan eseményre emlékszem, amit ehhez az évhez tudok kötni. Tanulás, termelési gyakorlat, nyári szünet.

Az osztálykirándulásunkról készült amatőr film fenn van a youtube-n:

 

Én is feltűnök benne néhányszor, de nem hiszem, hogy bárki is felismerne. Én is csak többszöri visszanézés után fedeztem fel magamat.

Találtam egy fényképet is, ami talán szintén ekkor készült. Egy akkor frissen felavatott játszóteret próbáltunk végig.

Megkaptam az személyi igazolványomat. Az iskolában szerveztek valamilyen ünnepélyes átadást, de én a nyári szünetben, otthon váltottam ki, azt gondolva ott vagyok állandó lakos. Ez később még bonyodalmakat okozott.

Bemutatták az Ezek a fiatalokat. Ebben az évben hallottam először élőben is az Illést, az Alfa moziban, beat matinén.

Talán ebben az évben adták át az iskola légópincéjében az ifjúsági klubot, a Halló fiúk, halló lányokat is közvetítették innen. És voltak érdekes előadások a beat nemzedék irodalmáról, modern drámáról, hippikről. Az előadók közül Sükösd Mihályra emlékszem.

A zenét illetően most a bőség zavarával küzdök.

Természetesen nem maradhatunk Illés nélkül.

 

De ekkor még tetszett az Omega is.

 

Az egyik kedvenc Beatles dalom:

 

És egy kis Doors:

 

 

Folyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr898230936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2015.06.28. 20:50:38

És még kerek orrú, farmotoros Ikarusok szelik az utakat. :)

11229 2015.06.28. 20:56:37

valóban :)

178873 2015.06.28. 21:04:24

És, a kedvencem, amit már úgy emlékszem megírtam egyszer: az All you need is love felvezető taktusaiban hallható a Marseillaise.

11229 2015.06.28. 21:27:19

igen, merész asszociáció, de nem kellett magyarázni :)

338029 2015.06.29. 04:44:38

Hogy ideértél, kiderült, nekem meg kiemelten fontos év lett. Ekkor érettségiztem, és rászabadultam augusztusban a nagybetűs életre, merthogy beléptem életem első munkahelyére a szokásos nyári szünidős munkák után. Na, persze, ahogy apám haverja, az ottani párttitkár mondta nekem barátságosan, a ranglétrát lentről kell kezdeni, s lehettem tecnikusként segédmunkás 3,70-es órabérért. 19 év után főosztályvezetőként távoztam hülye döntésem után. Aztán azelőtt, még júliusban két haverommal bevásárolva egy orkánkabáttal és két nylon inggel fejenként elindultunk Lengyelországba. Az árut eladtuk Varsóban a Ryneken, és három hétig elvoltunk belőle. Na, sztán a lányok, de nagyon. Hát, ennyi szűken.

338029 2015.06.29. 04:46:00

Ja, és nem vettem észre a diktatúra sötét oldalát. Sehogyan se.

11229 2015.06.29. 08:32:12

little köszönöm :)

11229 2015.06.29. 08:35:27

gabi65 igen, vannak az ember életében kiemelt fontosságú évek, és vannak, amelyek csak úgy eltelnek 3,70-es órabér tényleg kevés volt, én két év múlva 5,60-nal kezdhettem volna műszerészként, ha úgy döntöttem volna

180524 2015.06.29. 09:24:35

Mozgalmas éved volt. :-) És még mi minden történt, hajajj...

11229 2015.06.29. 09:48:19

Volt sokkal mozgalmasabb is. :)

13118 2015.06.29. 11:09:30

6. gabi65 szerintem rosszul emlékszel az órabéredre. már pár éve 6,20 volt a segédmunka és a friss szakmunkások kezdő órabére. az "állandóan emelkedő" életszínvonal miatt 1967-ben, akár 6,50 is lehetett. és még szombatonként is dolgoztunk, emlékeim szerint délután fél 2-ig. a heti munkaidő 48 óra volt, hét-közben félórákkal dolgoztunk többet a szombati korábbi munkabefejezés miatt. tehát a havi óraszám 192, eszerint csak havi 710 forintot kerestél volna kezdő technikusként? nem hiszem. obsidian havi 1075 forintját is nagyon keveslem, ilyen fizetések az 50-es évek közepén voltak.

13118 2015.06.29. 11:57:55

most megnéztem: a KSH szerint 1967-ben a havi átlagkereset bruttó 1915 forint volt. megjegyzem, az átlagkereset fogalma tágabb, mint az órabéré, ebben benne a jutalmak-prémiumok, meg az év-végi részesedés (volt ilyen) is. levonásban meg maximum 4% nyugdíjjárulék, és még volt honvédségi hozzájárulás azoknak 3 évig, akiket nem soroztak be 18 évesen.

11229 2015.06.29. 15:36:29

Hmmm mint már jeleztem a 3,70-es órabért én is kevésnek találom, amúgy egy hónap általában nem pontosan négy hétből áll, de stimmel a számításod 1100-1200Ft kerestem volna aki elment az építőiparba segédmunkásnak kapásból magasabb órabért kapott akkoriban még lassan de biztosan emelkedtek a fizetések, azért is számított sokat a kezdőbér, mert utána, hacsak ki nem emeltek valakit csak százalékokat ismertek, és aki alacsonyról indult, mindig lejjebb maradt
süti beállítások módosítása