Éveim - 1989
2016. május 16. írta: obsidian1

Éveim - 1989

1989

38 éves voltam.

Kitekintés:

Magyarországon bevezették a munkanélküli segélyt.

Januárban elkészült a hazánkban állomásozó szovjet csapatok kivonásának ütemterve.

Pozsgay Imre bejelentette, 56-ban népfelkelés volt.

Februárban az MSZMP KB jóváhagyta a többpárti rendszerbe történő folyamatos átmenetet.

Khomeini ajatollah bejelentette, halálra ítélte Salman Rushdiet.

Márciusban megalakult az ellenzéki kerekasztal.

Áprilisban megszűnt a KISZ, megalakult a DEMISZ.

Megkezdődött a szovjet csapatok kivonása.

Májusban a Németh kormány leállította a nagymarosi vízi erőmű építését.

Megkezdték a vasfüggöny felszedését.

Júniusban nagy diáktüntetés volt Pekingben, amit véresen levertek.

Nagy Imre és társainak újratemetése, Orbán Viktor beszéde.

Júliusban meghalt Kádár János.

Hazánkba látogatott George H. W. Bush.

Augusztusban Páneurópai piknik határáttöréssel.

Szeptemberben a kormány megnyitotta a határt az NDK menekültek előtt.

Októberben az MSZMP feloszlatta önmagát, utódpárt az MSZP, első elnöke Nyers Rezső.

Szűrös Mátyás ideiglenes köztársasági elnök kikiáltotta a köztársaságot.

Novemberben megkezdték a berlini fal lebontását.

Négyigenes népszavazás.

Decemberben forradalom Romániában, kivégezték Ceausescut.

Nobel-díjat kaptak:

Irodalmi: Camilo José Cela

Béke: Dalai Láma

Ebben az évben született Gyurta Dániel és Hosszú Katinka.

Elhunytak:

Hirohito, Weöres Sándor, Salvador Dali, Tímár Béla, John Cassavetes, Kálmán György, Márai Sándor, Konrad Lorenz, Mészáros Ági, Kulin György, Galgóczi Erzsébet, Sir Laurence Olivier,  Herbert von Karajan, Szirtes Ádám, Képes Géza, Georges Simenon, Ronyecz Mária, Vladimir Horovitz, Makay Margit, Lakatos Gabriella, Andrej Szaharov, Samuel Beckett

Alaposan felgyorsultak az események, és a háromszögletű kerekasztalról még nem is szóltam, és még sok minden másról, ami még fontos volt akkor, de hát nem fért minden bele. A legtöbb esemény még élénken él az emlékeimben..

Nem sokáig tartott az új autó okozta öröm. Az első hosszabb úton, disznóvágásra mentünk anyuhoz, egy mellékútról kikanyarodva belecsúsztam az árokba. Nagyon nem tört össze, de annyira igen, hogy autómentővel kelljen elszállítani. Amúgy ez volt az egyetlen forgalomban elszenvedett balesetem, azóta csak a parkolás okozott néha gondot.

Sok más egyéb mellett megszűnt a brigádmozgalom is, nem nagy kár érte, de így már nem tudok a brigádnaplóra támaszkodni az események felidézésében.

A MOM átalakult több részvénytársasággá, melyeknek tulajdonosa egy vagyonkezelő holding lett, így a zalaegerszegi gyár a továbbiakban MOM Műszeripari Rt. néven működött tovább. Akkor még nem lehetett látni ennek a jelentőségét, inkább csak egy adó optimalizáló megoldásnak látszott. Illetve azt már akkor is lehetett tudni, az a termékskála, amit megörököltünk, hosszútávon nem lesz piacképes. Az új igazgatónk ki is adta a jelszót, mindenki íróasztalán legyen ott a piac. Hehe. Azt hiszem ennél konkrétabb elképzelése neki sem volt a jövőről.

Mellesleg ebből az időből származik az obsidian elnevezésem is. Ki írtak egy pályázatot, egy új termék fejlesztésével kapcsolatban, amire én obsidian jeligével pályáztam, utalva ezzel a termék elavultságára. Egyik munkatársam szakóca jeligével pályázott ugyanezen okból. Aztán amikor először regisztráltam valahova a neten, hirtelen ez ugrott be felhasználónévként, immár saját kőkorszakiságomra utalva.

Ebben az évben kétszer is nyaraltunk. Pici munkahelyének a Zalavíznek volt Keszthelyen egy társasüdülőben két apartmanja, ott töltöttünk el egy hetet. Közben kiderült, hogy jár neki valamilyen pótszabadság, kihasználtuk az alkalmat, kölcsönkértük a húgoméktól (akikről nem írtam, de időközben visszaköltöztek Gércére) a sátrat és kempingeztünk a Vadása tónál.

Nem maradtak ki a grazi vásárok sem.

Egy családi kép anyu házánál:

 csalad_1.jpg

És egy a húgoméknál:

 gercen9.jpg

Évi a kempingben (látszik a kispolszki is):

evi2.jpg

Egy Napoleon Boulevard dal arról, hogy Európa visszavár. Akkor még senki nem gondolta, hogy mi Ázsiába akarunk menni. :D

És Madonna botrány dala:

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr628722066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

CsipkeRózsa 2016.05.16. 16:40:14

Írod, hogy ekkor hunyt el Vladimir Horovitz.
Érdemes meghallgatni:

www.youtube.com/watch?v=XhnRIuGZ_dc

maiman 2016.05.16. 17:14:28

Üdv, obsidian!

Ez nagyon jó lett megest. :-)

Írod: "Akkor még senki nem gondolta, hogy mi Ázsiába akarunk menni. :D"

És a fene se hitte, hogy oda is érünk...

obsidian1 2016.05.16. 17:16:16

@maiman: no igen, még rémálmainkban sem

pettra01 2016.05.16. 18:45:43

Érdekes volt annak az időszaknak is a kettőssége. Voltak, akik tele voltak örömmel, hogy most aztán új világ kezdődik, jaj, de jó lesz, mások meg - köztük én is - tele voltak szorongással. Lehet, hogy végül is mindenkinek igaza lett, akik boldogok voltak, beigazolódtak az ő reményeik, nekem meg a félelmeim váltak valóra...

obsidian1 2016.05.16. 19:08:24

@pettra01: volt egyfajta csodavárás is, sokan hitték, hogy egycsapásra minden jobb lesz, látni lehetett, hogy nagy kiábrándultság lesz

littke 2016.05.16. 20:21:59

Érdekes kor lehetett.
Gondolom ekkoriban lehetett, vagy talán még kissé késöbb zajlott le az "átváltozás", amikor is a vállalatok akkori goréibol, egyesekböl legalább is, hipp hopp, milliomosok lettek....
Érdekelne hogyan nézted te ezt a folyamatot, ami egy uj arisztokráciát teremtett, a volt jo káderekböl és komcsikbol.
És a kutyábol szalonna lett.....

obsidian1 2016.05.16. 20:37:16

@littke: igen, a volt párttitkárunkról ekkoriban derült ki, hogy a piacgazdaság lelkes híve és a gazdasági igazgatónk nyíltan megmondta, most dől el, kikből lesznek tőkések

Xilit 2016.05.16. 21:36:38

Szomorú év volt. Jöttek Nyugatról a disszidens bárók, grófok, ellenforradalmárok bőszen kommunistázva, az itthoniak pedig önfeledten és önként rombolták le mindazt, amit addig felépítettek - egy élhető kor minden vívmányát.

Milyen nagylány már itt is Évike. Kíváncsi vagyok, milyen Éva asszonyként. :)

Xilit 2016.05.16. 21:43:26

Ronyecz Mária egy óbudai panelben lakott, a testvérem néha látta buszon, piacon. Nagyon szerényen élt, feltűnősködés nélkül.
Amikor egy-egy nehezebb hét elé nézek, mindig eszembe jut Galgóczi Erzsébet Ez a hét még nehéz lesz című regénye.
Aztán jön a következő , semmivel nem könnyebb. :)

Drizari 2016.05.16. 22:07:14

"azt már akkor is lehetett tudni, az a termékskála, amit megörököltünk, hosszútávon nem lesz piacképes. Az új igazgatónk ki is adta a jelszót, mindenki íróasztalán legyen ott a piac. Hehe. Azt hiszem ennél konkrétabb elképzelése neki sem volt a jövőről."
Tökéletes leírása az akkori magyar ipari színvonalnak. Az ország a gazdasági összeomlás küszöbén állt. A COCOM-listát 1990-ben enyhítették, és két év múlva megszüntették. Az ország gazdasági lemaradása hatalmas. Fellendülést (magyar beruházó tőke hiányában) csak a külföldi befektetők hozhattak. Sokan sajnálták az eladott "kopott kabátokat", megszokták a viselésüket. Néhányan hordanák ma is. De erre, érdekes módon, egyetlen magántőkés se hajlandó.

obsidian1 2016.05.17. 09:25:43

@Xilit: nemcsak nyugatról jöttek, a legbuzgóbb pártagokról derült ki, hogy ők belülről bomlasztottak, a részegen komcsizók üldözöttekké és szabadságharcosokká váltak, és ez elég volt a politikai karrierhez, ha nem is hosszútávon
mitől lenne könnyebb? :(

obsidian1 2016.05.17. 09:29:49

@gond/ol/a: köszönöm
lehet ablog is művészet
(nem a z enyém)

obsidian1 2016.05.17. 09:36:57

@Drizari:az impotr tliberalizálás és KGST megszűnése gyakorlatilag eladhatatlanná tette a nagy részét annak, amit addig gyártottunk

pietnik 2016.05.17. 11:32:34

"...az import liberalizálás és a KGST megszűnése gyakorlatilag eladhatatlanná tette a nagy részét annak,amit addig gyártottunk"
Ez nem indokolja a gazdaság szétverését,sem Drizari azon kijelentését,hogy az ország a gazdasági összeomlás küszöbén járt!
Ez nem igaz!Ez csak annak az igazolására szolgál,hogy a gazdasági elit igazolja azt a hatalmas tolvajlást,amit az általuk leamortizált gyárak,,szövetkezetek olcsó privatizálásával hajtottak végre saját zsebre!Sok,jól menő cég ment egyik pillanatról a másikra tönkre, amelyet az addigi vezető tett tönkre,igazolva,hogy az állam milyen rossz gazda,jöhet a privatizáció!Herend,Ikarusz,Videoton,timföldgyártás, ÉS MOM is ám,és lehetne sorolni a textilipari üzemeket,kohókat cukorgyárakat,egyszóval csak azért lettek ezek szarok,hogy egyesek zsebét meg lehessen tömni!
Az nem igaz,hogy régi gépekkel nem lehet korszerű terméket gyártani!Pl. az 1866-ban szabadalmaztatott felsőverésű szövőgépekkel még ma is szép árut lehet szőni,míg némely korszerűbb,termelékenyebb gépekkel már kevésbé!
Akkoriban Sopronban láttam egy nagyon szuper Ikarusz-buszt,amibe nagy reményeket tápláltak,aztán egyszer csak Széles lett az Ikarusz,nem autobusz-gyár!
Szóval nem igaz az ,amit állítgatunk itt,hanem egyszer már el kell ismerni,hogy dolgozni az addigi vezetők közül senki nem akart dolgozni,hanem a tönkretett magyar ipar ,mezőgazdaság romjain akart meggazdagodni,aki csak hozzáfért!
Ha annyira szar volt a géppark,akkor azt korszerűsíteni lehetett volna,mert a Nyugat ekkor már nem gördített volna ez elé akadályt(hűhű ,ez mekkora hazug állítás,hiszen a nyugat piacot akart,nem egy jól üzemelő Magyarországot!Ez ma m ár látszik!!!Az elit pedig érdekei mentén befeküdt ebbe a dagonyába,máig hangoztatva azt a hazugságot,hogy a szoc gazdaságilaig összeomlott volna!!Össze is omlott,mint a nem lakott,elhagyatott,kirabolt ház! Mert valójában elárulták,elhagyták,kirabolták!
Csodálkozom azon,hogy ez itt ma csak nekem látszik,másokna nagyon kevésbé!Talán ennyien érdekeltek voltak a rablásban!?

pietnik 2016.05.17. 12:19:23

Hova tűnt a kommentem?!

Drizari 2016.05.17. 12:57:43

Az egy dolog, hogy ki mit hisz, és más a valóság. A rohamosan közelítő gazdasági csőd miatt kellett bevezetni a személyi jövedelemadót is. Hogy ezt nem kötötték senki orrára, emiatt gondolják néhányan ma is, hogy az ország csődközelisége nem igaz. De lassan kihal ez a korosztály, és a mai fiatalok dokumentumok alapján tájékozódhatnak, nem pediglen hitük szerint.

Drizari 2016.05.17. 13:05:32

@obsidian1: Igen, sok mindenről derült ki, hogy bóvli, amit addig gyártottunk. Látványosan omlott össze a kohászatunk is, mert kiderült (amit kevesek viszont tudtak), hogy elavultak a kohók, velük csak ráfizetéssel lehet termelni. Ez magával rántott egy sor más ipari gyárat, a minőségi külföldi importáru drága volt a forintnak, így maga a végtermék is megdrágult, ami viszont így eladhatatlanná vált. Ezt se látja be néhány még életben lévő elvakult hitű, de hamarosan kihalnak és ezzel megszűnik mai napig tartó hörgésük.

obsidian1 2016.05.17. 13:32:47

@pietnik: igen sok mindent elrontottak, elrontottunk akkoriban, de ez nem jelenti azt, hogy nem volt szükség gyökeres változásokra
sok mindent lehetett, kellett volna másképp csinálni
nem tudom mennyi volt benne a hozzá nem értés és mennyi a szándékosság

obsidian1 2016.05.17. 13:36:52

@Drizari: és egy japán floppyt Bécsben a boltban olcsóbban lehetett megkapni, mint amennyiért a MOM előállította, az más kérdés, hogy egy floppy vezérlő IC-t majdnem egy floppy áráért tudtunk beszerezni

Drizari 2016.05.17. 15:07:57

@obsidian1: És ez így volt szinte valamennyi ipari termékünkkel, legyen az akár könnyűipari termék. A világszínvonalú technológiákhoz nem volt gépparkunk, de nem voltak megfelelő minőségű alapanyagaink se. Ezek mind importigényesek voltak, ma is azok. Még szép, hogy egymás után csődöltek be a KGST piachoz idomult gyárak és üzemek.
Akit érdekel, az meg olvasgassa a 100 leggazdagabb magyar névsorát, abból megtudhatja, hogy közöttük hányan szerepelnek a "volt jo káderekböl és komcsikbol". :)

pietnik 2016.05.17. 15:53:53

Hogy dokumentumok alapján tájékozódik majd a következő korosztály,azt kötve hiszem,mert az ilyen hazugságokkal tele dokumentumok annyit érnek,mint a pelyva!
Ugyanis köztes berkekben már 79 előtt ismert volt az,hogy az akkor tanuló főiskolások már nem a szocialista rendszerből mennek nyugdíjba!
Ezt velünk közölte a politikai gazdaságtan tanárunk!Nem akarok ismétlésekbe bocsátkozni,mert már nagyon unom a gyököttagyúak állandó kuttyogását,miszerint a szocializmus csődbe ment volna így is úgyis,de erről meggyőződni soha nem tudtunk,de arról igen,hogy a rendszerváltáskor a váltó elit semmit nem tudott kezdeni a rászakadó szabadsággal,nem tudta megrerormálni a gazdaságot,ideológialilag a rabló,urambátyám, horthyista ideológiához,és a mások felett élethalál urimurit játszó nyilas-terrorhoz tudott csak visszanyúlni!Ez érvényes ma,kicsit még burkoltan,de egyre nyilvánvalóbban !!
Hogy mi mindent lehetett volna,arra csak egy szemelvény!
"....Areform részeként az összes szocialista országot megelőztük volna a részleges privatizáció keresztülvitelével.Az elképzelés szerint 1987-re a termelőeszközök egyharmada külföldiek,másik harmada a belföldi magánszemélyek kezébe került volna ,és csak egyharmada maradt volna állami(közületi) Tulajdonban.Ha ez megvalósul,a 7-8 milliárdos bevételből az államadósság felét ki lehetett volna egyenlíteni.Később az Antall-kormány ugyanezt a feladatot úgy oldotta meg,hogy még 7-8 milliárdot rakotthozzá az adóssághoz"
Moldova György :Kádár János c.-ű művéből:
Ez a terv már készen állt a hetvenes évek végén.A fentiek ismerete,és az a szlogen vezérelte,hogy háá' az állam rossz gazda,tehát bejövő külföldi tőke,és vállalkozó(és se állami segédlettel) kedvű honi tőke bevonásával oldották volna fel ezt a kérdést!És hogy miért nem lett belőle semmi?!Találd ki!!!
Hogy mennyire segített volna a külföldi tőke?!
Lássuk!Szintén Moldova:
A peresztrojka szellemével megindult Gorbacsov miatt Kádárnak fel kellett fognia,hogy hogy nem számíthat a sokszor száz millió dollárokat kitevő támogatásokra......Gorbacsov a maga érdekeinek a védelmében Magyarországot-a többi szocialista országgal együtt-kiszolgáltatta a nyugati piacnak.Itt visszaélve kényszerhelyzetünkkel-a világpiaci árnál drágábban vásárolhattunk,és olcsóbbankellett eladnunk a saját termékeinket,a veszteség egy-egy tételnél a húsz-harminc százalékot is elérte!"
Van ám sok szemelvény ,csak érteni kell az egészet,meg az akkori sajátságos szemléletet is!
Tehát a szocialista gazdaság nem úgy volt ám,hogy gondolt egyet,aztán mint a rossz gebe,csak úgy szó nélkül feldobta a talpát!!
Gondolni kell a világhírű mezőgazdaságra is,aminek mára nyoma sincs,és a szavazó bázissá,egyébként meg rabszolga ává devalvált dolgozókra, parasztságra is gondolni kell!.
A környező kapitalista világ úgy volt a szocializmus utolsó éveit élő Magyarországgal,mint az 56-os Horthyista lázongókkal!Támogatta őket szóval-propagandával,meg "csapataink harcban állnak,stb-vel,aztán faképnél hagyta (jobb is!) a bandát,hát ez történt a rendszerváltáskor is ,annyi különbséggel,hogy megszerezte magának Mo.-t,mint piacot(ami mára már kifújt,az utolsó filléreket préselik ki a dolgozókból!) a szocialista gazdaság eszközállományát ,infrastruktúráját ,stb pedig mazsolázásra ,gazdagodásra átadta a másra nem is képes honi csatlósainak ,akik aztán a hulla bőrét értékesítették is!
A külföld szerint Mo.-ról 284 milliárd dollárnak megfelelő összeget "menekítettek" ki ennek fejében,és sehol nincs olyan ország,amelyik ekkora "saját okozta" veszteséget viselt volna el,pedig ez még nem is a végösszeg,mert a veszteségbe bele kell számítani azt,hogy ez az ócskavassként értékeswített eszközállomány áron alul lett értékesítve,tehát van árfolyamveszteség,és ami a lényeg,az az,hogy ha termelőeszköz marad,.mennyi hasznot hajtott volna ,ha felújítva,bővítve,üzemeltették volna a mai napig!
Így tessék számolni,és ne valami álszent,magamentegető,felelősség,és felelősségrevonnást hárító gagyi dumával mentegetni azt,ami menthetetlen!Nem csak a szocializmus kell becsülettel csinálni,hanem a kapitalizmust is,hiszen különbség a termelési viszonyokban csak annyi,hogy a megtermelt értéktöbbletet ki sajátítja el!

obsidian1 2016.05.17. 17:35:50

@Drizari: és még rá is erősítettünk a szovjet export lehetetlenné tételével
milyen szép elképzelések voltak, hogy majd a nyugati a mi közvetítésünkkel törnek be a szovjet piacra, végül a mi termékeinket kellett nyugati cégek közbeiktatásával exportálni

obsidian1 2016.05.17. 17:37:56

@pietnik: ha ennyire jól tudták, mit kellene tenni, miért nem tették?

pietnik 2016.05.17. 18:29:02

Ez jó kérdés!De,remélem,van rá válaszod is!
Mert nekem az a válaszom rá,hogy mert a feltörekvő,rendszerváltó elit semmibe vette az egészet!
Most már nincs kedvem leírni,mert vagy századszor írnám le ezekben a berkekben,és semmi foganatja nem volt,(látni a te kérdéseden,hogy te sem .....),csak jelzem:
Moldova György:Kádár János c.-ű művében a 132. oldaltól kezdődően az író ismerteti a MSZMP KB: 1988.március 22-i ülésének jegyzőkönyvét,amelyben Kádár elmondja,hogy miként kellene bevonni a magyar gazdaságba a külföldi tőkét....
Ebben ismertet pár dolgot,amit ezzel kapcsolatosan aggályosnak tart,majd az író így összegzi a 134 oldalon:
"Azért idéztem ilyen hosszan ezt a Kádár beszédet,mert sehol sem láttam,hogy hivatkoztak volna rá,vagy legalább megemlítették volna..Ez az elhallgatás persze érthető,mint ahogy az akasztott ember házában kerülni szokták a kötél emlegetését.A beszéd a rendszerváltás utáni tőkés térfoglalás lehetséges veszélyeiről szól,meléyek aztán sorra -rendre meg is valósultak.Olyan adótörvények születtek,melyek lehetővé tették,hogy a nyugati cégek hosszúideig tartó kedvezményeket kapjanak,majd annak lejárta után tovább vándorolhassanak...........Megemlítette a szakszervezetek felszámolásának veszélyeit,mely a dolgozók teljes kiszolgáltatottságát eredményezte.Felvette a bankok erkölcstelen üzletkötéseit,a többség véleményének mellőzését......
Az elmúlt húsz év(a könyv 2006-ban íródott,azóta...hajaj...!!)alatt bebizonyosodott:azok,akik Kádár Jánost követték az ország élén,vagy fel sem tudták mérni a rájuk háruló teendőket,mert nem voltak többek lelkes amatőröknél( jó nagy rosszindulattal,és nagyképüséggel megspékelve...tőlem!),vagy nem is akarták,mert a tőke farvizén haladva ők maguk is nagy vagyonra tettek szert.
Tulajdonképpen mindegy,annyi mindenképp tény,hogy a rendszerváltás felszámolta a magyar nehézipart,a nagyüzemi mezőgazdaságot,alapjaiban rengette meg az oktatást,és az egészségügyet.mindent egybevetve nagyobb veszteséget okozott az országnak,mint a második világháború,azzal a különbséggel,,hogy a "békebűnösöket" senki sem vonja felelősségre.Újjászületett a nemzeti nyomor ,ma épp úgy hárommillió(most már 4,5 millió!!) él az országban,mint a Horthy-rendszerben."
Kádár így fejezte be ezt a beszédet:
".....A Valóság cikkét olvasva: Egyrészt bírálja a pártvezetést,és az ország vezetését,nem következetes a reform,,nem következetes a a politikai demokratizálás,és így tovább.Másrészt sajátosan és érdekesen ugyanebben a platformban bevetik az összes hangulatkeltést velünk szemben :élősködés,gazdagodás folyik,villanegyedek épülnek stb.A napirendi témáról ugyanezt fogják olvasni,tapasztalni.Föl fogják szítani a hangulatot,hogy nem vagyunk elég bátrak,és reformisták,ugyanakkor eladjuk a szocializmust,és a népet.Minden oldalról támadni fognak minket"
Így volt??!!
És ne folytassuk ezt tovább,ha nem megy őszintén,kritikusan,segítő szándékkal,akkor a csucsulást hagyjuk!

ZorróAszter 2016.05.17. 19:32:56

A kérdésem, hogyha a magyar ipar teljes egészében szar volt, akkor miért vették meg a gyarmattartóink a 90%-át?

Mert ugye a teljes állami vagyon 10%-át meg akarták és meg is tartották állami kézben, 10% lett jogutód nélkül felszámolva. A 80%-a meg ugyebár elkelt.

Mellesleg egy francia kollégám épp a MOM-ban dolgozott egy ideig floppy gyártással kapcsolatosan. Arra nem emlékszem, hogy pont a nyolcvanas évek végén még ott volt-e illetve hogy akkor is SAGEM-es volt-e.

obsidian1 2016.05.18. 08:45:06

@pietnik:
"....Areform részeként az összes szocialista országot megelőztük volna a részleges privatizáció keresztülvitelével.Az elképzelés szerint 1987-re a termelőeszközök egyharmada külföldiek,másik harmada a belföldi magánszemélyek kezébe került volna
ha végrehajtották volna, a rendszerváltó elit nem tudta volna semmibe venni

obsidian1 2016.05.18. 08:50:29

@ZorróAszter: "gyarmatartóink" kimazsolázták, mit érdemes megvenni, a nagyrész magyar tulajdonban maradt és néhány kivételtől eltekintve azóta is vegetál
a Sagem koperációban fix mágneslemezes tárolókat gyártottak, szerintema a nyolcvanas évek végén már nem
a floppy saját fejlesztés (koppintás ) volt

Drizari 2016.05.18. 09:38:44

A magyar ipar hű tükörképe a magyar labdarúgásnak. A házibajnokságban (KGST-ben) minden rendben, de a külföldi mérkőzéseken általában vereség.
A 'mit érdemes megvenni' kérdésre a legtöbbet adózó cégek listáját kell megnézni, ami nem magyar, az mind saját terméket állít elő, ami magyar, azt a céget el sem adták, esetleg magyar magánkézbe került.

Egy példa: Magyar Hajó- és Darugyár - senki komolyan nem gondolhatja, hogy külföldi konkurencia azért vette meg, hogy kiszorítsa a világpiacról, mint veszélyes vetélytársát! Külföldi tőkés nem vette meg, piacverseny képtelenné válva 2000-ben a cégjegyzékből is törölve végleg megszűnt.

obsidian1 2016.05.18. 17:02:06

@Drizari: egy ideig a Ganz Gépgyár Holding keretén belül működött Sziget Kft néven, hajót nem gyártott

pietnik 2016.05.18. 19:15:34

Ne azon morfondírozzunk,hogy mit gyártottak,mit nem(Egyébként az Óbudai Hajógyár valóban gyárott szibériai tolóhajókat,amiket a végén a SzU,talán dacból,nem vett át!)
Az a mai kérdés ,hogy ezen a nagypofájú rendszerváltók miért nem változtattak pozitív irányba,és miért alakult ki ez a nagy gazdasági semmi,ami ma van!
Másik ,nagyon lényeges kérdés,hogy a nagy magyar elme miért nem tudott kibontakozni a szoc.-ban,és még kevésbé a rendszerváltás után!
Valójában komolyan vette valaki a szocializmust?!
Ez egyébként a kérdések kérdése!!
Mert ugye,adott egy tőkés termelési módra épülő szocialista gazdaság,ami csak abban különbözik a Nyugatitól,hogy ki sajátítja el az értéktöbbletet!?
Akkor miért is nem valósult meg az osztrák,vagy éppen a svéd példa!?
Tehát ne feledkezzünk meg a pszichikai, a szubjektív tényezőről,magáról a szocialista embertipusról sem!
De ez az utóbbi valahogy mindenféle nyögvenyelésbe torkollik,de egy épkézláb mondat nem hangzik el erről!
Míg a Kádár-kor ideje alatt pl. az oktatásunk európai szinvonalú volt,nem beszélve az ideológiai képzésről,és amikből mára ez az adok-kapoknak látszó böstörgés marad,és ez még csak a jobbik eset!
Most ne haragudjatok meg(nem hiszem ám,hogy elnézést kellene ezért kérnem,de legyen!Pontosan ti vagytok a mustrái annak a hatalmas komolytalanságnak,amivel akkor,és ma is szemlélitek azt a kort,amelyik erején felül próbálta a dolgozók életszinvonalát emelni!
Nem szabad elfelejteni,hogy a II.vh.után a nulláról indultunk,a sok nyomorgás ,nélkülözés árán fejlődtünk oda,hogy azért a mezőgazdaság...az oktatás,..na azé' az ipar is,meg minden egyéb azért fejlődött a környező Nyugat,és a II.vh-s,és 56.-os emigráció minden aknamunkája ellenére,és ide is lehet számítani a belső ellenállást is!
(Moldova erre is kitér a fenti könyvben!)Tehát nem csak úgy volt ,hogy Kádár felakasztatta Nagy Imrét,oszt beült a lácsó dolgokba,aztán lesz,ahogy lesz!
Szóval,van min elgondolkodni!
És azon is,hogy miért is lett szitokszó a komcsi,és miért lett "átkos" a szocializmus,mikor azt még korábban a HOrthy-korra értették!
Pl.FSP-nek,Révész Sándornak,meg egyebeknek is (pedig FSP nagyra tartom!!-Révészt....áááh!) elég vastagon megírtam a véleményemet,mikor olyanokat írtak a jelenlegi Orbán rezsim mutyijai,korrupcióira,pofátlan törvényhozására,hogy"hát,ezt még a Kádár-korban sem merték,....há',ezt még Rákosi se merte,és hasonlókat!És ebben az a fájó,hogy újnyilasok csapatai menetelnek,Horthynak szobrot emelnek,Nyírő hamvakkal rohangálnak,újratemetésben reménykedve,akkor így példálóznak azzal a korrl,amelyik eddig a magyar dolgozóknak a legtöbbet adta!

ZorróAszter 2016.05.19. 16:25:09

@obsidian1:
"Sagem koperációban fix mágneslemezes tárolókat gyártottak"

Biztos, hogy nem floppyt? Én határozottan floppyra emlékszem, bár egyszer beszéltünk csak róla és jó régen.

Nem maradt a nagyrész magyar tulajdonban, csak kb. 20 %.

De mindenképpen 30 % alatt.

Vegetálás:
Nehéz úgy versenyezni, hogy a versenytárs nemhogy csak adókedvezményeket kap, de sok esetben még a magyar állam fizet nekik. A magyar versenytárs meg rogyadozik az adók alatt.

ZorróAszter 2016.05.19. 16:33:45

@Drizari:

Ha ellenséges kivásárlásra akar példát hazaárulók asszisztenciájával , akkor az volt eladni a General Elecrticnek a Tungsramot, a Siemensnek a Kábelgyárat, vagy mondjuk még például a svájci csokigyáraknak az édesipari vállalatokat.

Volt rá eset, hogy a magyar gyárat olcsóbban adták el, mint amennyiért a vevő pár évvel korábban egy gyártósort adott el a magyar gyárnak.

A vevő első dolga volt, hogy a gyártósort visszavitette Svájcba, mert a saját gyártósora 20 éves volt. Azt hozták ide Magyarországra helyette.

Ha jól emlékszem, ez volt a Budapesti Édesipari Vállalat.

obsidian1 2016.05.22. 15:00:30

@ZorróAszter: szerintem biztos, bár azt nem zárom ki, hogy részt vettek a floppy fejlesztésben, de az saját gyártmányként jelent meg
a Sagem kooperációban gyártott tároló akkoriban nagyon fejlettnek számított és különleges feltételeket kellett biztosítani a gyártáshoz
süti beállítások módosítása