Ködös képek 10
2009. május 05. írta: obsidian1

Ködös képek 10

Nem csak tanulásból áll az élet, még egy gyereknek sem.

Előzmény

Amíg kisgyerek voltam, anyu csak ritkán tudott megszabadulni tőlem. Apa nagyanyám ugyan állandóan otthon volt, de ő még saját magát sem nagyon tudta akkor már ellátni, gyerekek felügyeletét végképp nem lehetett rábízni. Akkor teljesen magától értetődő volt nekem, hogy Fáni néni főz, mos, takarít neki. Fáni egy egyedül élő idős nő volt, úgy tudom, semmilyen rokoni kapcsolatban nem állt velünk. Nem tudom, mit kaphatott a munkájáért. Gyerekként úgy éreztem, ő is a családhoz tartozik.

Bolla mamánál szerettem lenni, de nagyobb mezei munkák idején ő is kinn volt a mezőn, így anyu kénytelen volt engem is magával cipelni a mezőre. Mesélték, még csak olyan csúszó- mászó voltam, leraktak egy pokrócra a tábla szélén, ami éppen frissen volt trágyázva, én elkezdtem enni a trágyát. Furcsa ízlésem lehetett, de nem attól lettem ilyen. Talán az omotól.

8-10 éves koromtól aztán már én is aktív részese lettem a mezei munkáknak. Kapálás, gyomlálás, szénaforgatás, gyűjtés, szőlőkötés. A répaegyelést különösen utáltam.

A bicikli volt a legfontosabb közlekedési eszköz. Azon kevesek közé tartoztam, akinek volt gyerek biciklije is, nem mintha olyan gazdagok lettünk volna, de az egyik nagybátyámtól kaptam. Épp, hogy csak megtanultam rajta, és tovább is adtam a húgomnak. Attól kezdve felnőtt biciklit használtam, pedálon állva tekertem, férfigépen a váz alól kapaszkodva a kormányba. Estem is nagyokat, szerencsére megúsztam kéz-, láb- vagy koponyatörés nélkül, csak a térdem és a könyökem (Ha másnak lehet könyöke, nekem miért nem? (Ez most a helyesírás ellenőrzőnek szólt.)) volt szinte állandóan lehorzsolva. Rendszeresen belementem a szomszédunk kerítésébe, mert túl nagy sebességgel próbáltam bekanyarodni az utcánkba, – amiről már tudhatjuk, nem igazi utca – és nem mindig sikerült. Legemlékezetesebb esésem talán az volt, amikor a húgomat férfigépen vittem vázon, neki valamilyen bot volt a kezébe, amit véletlenül bedugott a küllők közé, én is nagyot taknyoltam, de ő több métert repült előre.

Lehet, hogy csalnak az emlékeim, de gyerekkoromban még rendes telek voltak, hóval és faggyal. Ha hó, akkor szánkózás. Igazi a Kopaszon volt. Ott, ha közben nem borultunk, több száz métert is lehetett siklani. Ha fagy, akkor befagytak a tócsák, ahol lehetett csúszkálni és korcsolyázni. A korcsolyázás nekem korcsolya hiányában kimaradt, de anélkül is lehetett jókat csúszkálni. A cipőm sokszor átázott, a lábujjaim kékre fagytak, és rettenetesen viszketett. Valami iszonyú büdös fagykenőccsel kenegettük. A húgomat a jég alól is húzták ki a Dani tócsából.

Általában szerettem felnőttek társaságában lenni, ezért aztán szerettem az olyan alkalmakat, mint a kukoricafosztás vagy tollfosztás. Sok történet hangzott el arról, milyen volt, amikor ők gyerekek voltak, a háborúról, az „egyszeri ember”-ről, rémtörténetek boszorkányokról, lúdvércekről (lidércekről), kisgyerekeket elrabló sasokról, az erdőben bujkáló meztelen emberről, az embert tekintetével megbénító kígyókról, mérges pókokról.

Folyt. köv.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr158229948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11812 2009.05.05. 09:29:56

kukorica fosztás nem volt, tyúkszar evés az IGEN :D

11812 2009.05.05. 09:30:26

DE tiszta BIO volt :)

11229 2009.05.05. 09:37:08

valami neked is jutott a falusi élet szépségeiből:D

15138 2009.05.05. 11:44:55

Én ma már szinte magam sem hiszem, hogy a férfi bicikliken a pedálon álltunk, és a váz alatt volt az egyik lábunk...Akkor mégis igaz, bármily hihetetlen.:)) Mi meg mákgubóban utaztunk, tele volt vele egy szoba, és megengedték, hogy beleüljünk. Nem tudom, mi az a tollfosztás...élő állatról? Bocs, ha nagy hülyeséget kérdezek.

11229 2009.05.05. 12:01:37

a libákat időnként "megmellesztették", igen, az élő álatoknak kitépték a tollát, de nem ez volt a tollfosztás ezt a tollat és amikor alibákat levágták és kitépték a tollukat, összegyűjtötték, és téli estéken összejöttek a környékbeli asszonyok, ahányan úgy elfértek egy asztal körül, és atollszárról lefejtették a tollpihéket, ezt nevezték tollfosztásnak

13118 2009.05.05. 12:15:21

hm. kukorica, meg tollfosztás. közösségi foglalatosság. kihalt.

11229 2009.05.05. 12:50:24

igen, mint annyi más kár:(

13022 2009.05.05. 16:21:48

lúdvérc! de szép szó! na ja. akkoriban még voltak telek,havak és jegek. nekem azon a bizonyos cinkotai strandon kellett volna megtanulnom korcsolyázni, kurblis keoival. nem tanultam meg, pedig jól be volt fagyva. a répaegyelést csak katonaként gyakoroltam, azon a bizonyos mezőgazdasági munkán. egy napon - már deres volt a reggel - cukorrépát szedni vittek ki minket (a kukoricát már mind letörtük). ami nem jött ki a földből, annak lefociztuk a fejét és némi földet rugdostunk rá. vagy nem ezt hívják egyelésnek?

13709 2009.05.05. 16:25:13

OBSIDIÁN, Olvasom, hogy a répaegyelést utáltad különösen... én a szőlőkötözéssel voltam igy.... A kukoricafosztást én is nagyon élveztem... Nagynénémhez - aki pár háznyira lakott tőlünk - rendszeresen jártunk.... Ma is előttem van... szépek ezek az emlékek.....

FENTE LEVENTE 2009.05.05. 17:12:40

Mostanában lélegZETÜNK miért nemZETÜNK rovására történik?LÉLEGezzünk és EGYezzünk meg ABBAN,hogy halkABBAN nem lehetünk hangosABBAK,se nem hosszABBAK? Én tudom mindennek a politikai okÁT,mert a politika az országon mindent erőszakosan fog ÁT?Hisz ő már megmutatta régen igazi harAPÓS,kAPÓS fogÁT. Mi emberek csak magunkra gondoLUNK,és már az állatokról nem is szóLUNK?Ők sokat fognak szenvedni a válságnak köszönhetően. KataszTRÓFA dalomban az a sTRÓFA ami nem illik oda?Nini,csoda a csodáLATOS földi életben,hogy álLATOS mindennapjainkat állatok veszik körbe.Vagy tévedtem? Ha kevesebbet írNÉK a végén összeomolNÉK,s borulNÉK gyökérként a föld alá,hol ásÓVAL szedNÉTEK és enNÉTEK ki belőlem rímeim?Pár szÓVAL most csak ennyit.

12799 2009.05.05. 20:29:41

Obsidián, emlékszel a mesékre, történetekre is? Írj meg néhányat, lécci! :))

16804 2009.05.05. 20:49:20

Obsidián!Hogy-hogy nem,de leírtad a gyerekkoromat!Minden ugyanígy volt,csak földrajzi különbséggel!Én ugyanezeket az élményeket a középdunántúlon éltem át!Még a répaegyellés utálata is megvolt,de szerintem mindegyik testvérem ugyanígy volt ezzel!A biciklizés,bukásokkal,csúszkálás,szánkózás!És a telek sok hóval,ahogy kell!És a hosszú téli esték tollfosztása a szomszédokkal,hol egyik hol másik házaknál!Tea és hosszú mesék a felnőttektől!Ó,hogy szerettem amikor az én Apám mesélt!Szájtátva hallgattuk,mi gyerekek!És csak felnőtt fejjel jöttem rá,hogy mindig másképp szólt,ha ugyanazt a történetet többször is elmesélte!Nagyon ki tudta szinezni az emlékeit!De rég volt és mégis mintha tegnap lett volna!Jó emlékezni!

11229 2009.05.06. 08:18:52

intruder amiről te írsz, az a répaszedés az egyelést nem sokkal a kikelés után végezték, a megfelelő tőtávolság beáálítása érdekében, nagyrészt kézzel eltávolítva a felesleges répákat

11229 2009.05.06. 08:25:31

Valéria a szőlőkötözéssel nem volt különösebb bajom:) egy elmúlt világ emlékei

11229 2009.05.06. 08:25:57

levente muszáj ezt?

11229 2009.05.06. 08:27:24

akimoto azt sajnálom legjobban, hogy már nem emlékszem ezekre a történetekre, csak néhány szereplő rémlik

11229 2009.05.06. 08:29:40

nyilas12 azt hiszem, akkoriban minden falusi gyereknek hasonló élményei voltak
süti beállítások módosítása