Ködös képek 17
2009. július 13. írta: obsidian1

Ködös képek 17

Talán mondanom sem kell, az egyetem sem csak tanulásból állt.

Előzmény 

Ha jól emlékszem, már írtam valami olyat, ez volt életem legszebb és legszörnyűbb öt éve. Így utólag belátom, nagyrészt saját magamnak tettem szörnyűvé. Ez volt kérlelhetetlen moralista korszakom. Képtelen voltam beilleszkedni, mindenkitől elvártam volna a tökéletességet, közben elvártam volna, hogy engem fogadjanak el olyannak, amilyen vagyok, nem voltam hajlandó semmiféle kompromisszumra. A nőkkel kapcsolatban még rosszabb volt a helyzet. Egyre gátlásosabb lettem, utáltam magamban az aranyos kisfiút, aminek sokan láttak, és a lehető legrosszabb arcomat mutattam. Szóval egy csődtömeg voltam.

Jellemző volt erre az időszakra, hogy kerestem magamat, kerestem a helyemet, volt egy csomó kérdésem, amikre nem kaptam választ, és ez akkor még nagyon zavart. Válaszok most sincsenek, de ma már különösebben nem zavar. Azt ekkor már tisztán láttam, hogy a gépészettel én is csak a gépezet részévé fogok válni, de a kérdéseimre nem fog választ adni, magamat ott nem fogom megtalálni. Kérdés csak az volt, hogy vállalom-e. Vállaltam

Néhány szót az anyagiakról. Első évben még rászorultam némi szülői támogatásra. Igyekeztem ezt a minimálisra korlátozni, de teljesen kiküszöbölni nem tudtam. Másodévben sikerült egy ösztöndíjszerződést kötnöm a MOM-mal – az akkor még csak tervezett, ma pedig már csak az emlékekben élő – zalaegerszegi gyárához. (Hát így lettem én zalaegerszegi.) Közben apámat is leszázalékolták, és úgynevezett nulladik kategóriás lettem, így lett tisztán havi 1100 Ft-om, a kollégiumi díj levonása után. Ez tényleg nagy pénz volt akkor, a MOM-ban kezdő műszerészként 5,60 órabért kaptam volna, és abból kellett volna fizetni a lakást és a kaját.

— Közbevetőleg elmesélem, hogyan jutott ebédjegyhez egy átlag kollégista. Be kellett menni a dékáni hivatalba csekkért, a csekkel elsétálni a postára, befizetni a kollégiumi díjat, a feladóvevény ellenében a kollégium gondnoknője adott egy nyugtát, amivel ismét irány a dékáni hivatal, ahol kaptunk egy ebédjegy utalványt, ennek ellenében a menzán néhány órányi sorban állás után megkaptuk a havi ebédjegy adagunkat. —

És miért volt jó, ha annyira rossz volt? Talán furcsán hangzik, de önmagában az, hogy volt időm és alkalmam, hogy keressem magamat, keressem a helyemet. Talán túl sokat is foglalkoztam magammal. Kellett ehhez az anyagi függetlenség is, de kellett az is, hogy ekkor érezhettem magam a leginkább szabadnak. Különösebb lelkiismeret furdalás nélkül csinálhattam azt, amihez éppen kedvem volt

Sokat olvastam. Végig tagja voltam a műegyetemi filmklubnak és filmesztétika körnek. Mindkettőt Csányi Miklós vezette. Az hiszem, nem mondtam még, filmrendező is szerettem volna lenni:DD A hetvenes évek közepéig majdnem naprakész voltam filmművészetből és filmtörténetből. Mára ebből jóformán semmi sem maradt.

Azt hiszem elég sokan ismertek, nagyon sok helyen jelen voltam, de soha nem én voltam a középpontban.

A diplomamunkám az ER-40 lyukszalagolvasó megbízhatósági vizsgálata volt. A MOM ösztöníjasaként természetes, hogy ott csináltam, a legfőbb szempontom az volt, hogy minél kevesebbet kelljen rajzolni. Az egyik évfolyamtársam a lyukasztó megbízhatósági vizsgálatát kapta, közösek voltak a konzulenseink is. A MOM-os konzulensünk, aki a témát kiírta sem tudta igazán mit vár tőlünk, a vizsgálatokra vonatkozóan volt már egy ESZR szabvány, a tanszéki konzulensünk stiláris kérdéseknél mélyebben nem foglalkozott vele. Úgy döntöttünk levezetjük a vizsgálatok matematikai alapjait. Piszkozatban az első hatvan oldal szó szerint megegyezett mindkét dolgozatban. Szerencsére matematikusoknak adták oda bírálatra, végig élvezkedték, hogy hülye gépészek minek ütik bele az orrukat a matematikusok dolgába, és négyesre értékelték. Állítólag egy irodában dolgoztak, biztos észrevették, hogy közös munka, de nem foglalkoztak vele. Ha egy gépésznek adták volna, valószínűleg átlapozta volna, kereste volna a rajzokat, és miután csak néhány vázlatot volna, értékelhetetlennek találta volna.

Az egyetemi évekhez kötődik, még egy nagyon fontos esemény. Ekkor ismerkedtem meg Picivel.

Erről majd legközelebb.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr888229996

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

34417 2009.07.13. 10:10:03

nnna. megvan a közös platform:))) amúgy tényleg nem értem, mi a fenét kellett azon a masinán megbizhatóságizni? sohase a gép volt a hibás, hanem az operátor, aki ellyukasztotta a kódot:)

11229 2009.07.13. 10:33:59

azért előfordult, hogy másoltam egy szalagot, és néhány karakter eltűnt, vagy duplázódott:) később kb. egy évig meóztam az olvasókat, volt részem néhány reklamációs ügyintézésben, nagyrészt trehány munka okán NC technológusként prepamaton dolgoztam, amibe szintén ez az olvasó volt beépítve

11812 2009.07.13. 10:54:56

Istenem a hetvenes évek és a filmklubok, én is, én is, mindnet tudtam a filmekről, de hol van ez ma már?

11229 2009.07.13. 11:47:37

Ma már lehetőség sincs rá.

12589 2009.07.13. 21:25:07

Az én diplomamunkám a helyi sajtó történetének a feldolgozása volt. Kicsit érdekesebb téma mint annak az izének a megbízhatósági vizsgálata. Gondolok itt a 60 (!!!) oldal matekra.:)

11229 2009.07.14. 07:40:33

tudod milyen sikerélmény, amikor rájöttünk egy-egy megoldásra:) a 60 oldal matekkal a gépíró volt legnagyobb gondban többemeletes törtekkel, indexszekkel és kitevőkkel, szerintem a pokolba kívánt
süti beállítások módosítása