Karácsonyi elégia
2012. december 19. írta: obsidian1

Karácsonyi elégia

 

Hol a kerek asztal aminek gazdáját dícsérni akartam

Köszönteni dallal miféle arcok ezek a régi helyén

Ostoba gúnnyal hallgatnak ha szólok nem értik a nyelvet

Karácsonyi elégia

Mit tettél ártatlan szívemmel, gyalázatos kor, felelj meg

Karácsony van, de nekem nem kellenek olcsó fenyőgallyaid

Hazug viaszkönnyet ne sírjon a karácsonyi gyertya

Meg nem vesztegetsz cifra csecsebecséddel

Rántsátok le az asztal vacsorázó fehér terítőjét

Fekete posztó van alatta, két gyertya ide és feszület

Krisztus törvényszéke elé rángatlak, hívlak tetemére

Ennek a gúzsbakötött és megtört valaha isteni szívnek

Milyen boldog voltam én ennek a századnak elején

Nem magam miatt szegény voltam és magamrahagyott

De volt valami példátlan izgalom és remény a levegőben

Készültünk valamire és vártunk valami Meglepetést

Aminőt soha még hinni se mert a világ

Egy nemzedék se, mióta Cromagnon s a neanderi völgy

Ködös reggeleit elhagyta ez a földre lepottyant

Valami idegen bolygóról idekerült különös féreg, az ember

Hasonló s mégis egészen más mint az ittlakó többi barom

Remegett minden ebben az ünnepi várakozásban

Mint a gyerekek, mielőtt megszólal odabent a csengő

Én magam sejteni véltem azt is, mi lesz az ajándék

Homályos célzással régen ígérte már sok kusza jel

Idelent a Földön és fönt a csillagos Égen

Ezt a csákót és kardot, ezt az isteni kinevezést

Hogy mostohatestvéreink fák és krokodilok

Közt a legifjabb s nem is a legjobb és legügyesebb

Az a fajta, amelyhez tartozom véletlenül én is

Hogy éppen ez kapja kezébe amire mindnek foga vásik

Kényre-kedvre örökbe a Nagy Mennyei kirakatnak

Legszebb játékát, ezt a nagy Lapdát, aminek Föld a neve

S amivel játszani már nem akar többé aki csinálta

Gyönyörű lapda, éppen nekünk való embergyerekeknek

Nem olyan nagy mint a Nap például, de nem is oly forró

Ujjunk meg nem égeti s tele van gyönyörű rajzzal

Erdők és tengerek és hegyláncok csupa színes ábra

Hókristály és vízirózsa és északi fény gyönyörű

S miénk lesz az egész, tehetünk vele ami tetszik

Belebujhatunk vagy kihajíthatjuk nagy ívben a térbe

El is ronthatjuk, megnézhetjük a szerkezetét

Mindenki lázasan készült ennek a századnak elején

Erre az ünnepi napra, mikor az ember lesz úr a világon

Kezdtük szemügyre venni alaposan ami majd miénk lesz

Hogy tudjunk bánni vele, ne legyen fennakadás

Élvezni, élni, csinálni minden pazar örömét

Egyikünk a hal siklását figyelte a vízben

S eltanulta, hogyan szed ki a vízből levegőt

Másik a madarat röptiben nézte ravaszdin

S másnap maga is harsogva felröppent mint a madár

Harmadik tettenérte a Láthatatlan Sugarat

S déli időben fényes nappal megjelent a kísértet

Félelmes csontváz eleven testünk lágy kérge alatt

A negyedik és ötödik közellé tette a távolt

Megfogta az időt, eleven lett mozgó vásznon a mult

Aladin csodalámpája hangot varázsolt a füledbe

S tudtad Szaharában most sírni a sárga sakált

Tündérmese csizma hétmérföldes hipp-hopp ahol akarok

Így kavargott négy évszak négy díszlete közt a Darab

Mennyei Színjáték és csupa emberi drága szerep

Énnekem is volt szerepem húsz évesen ilyen fiatalon

Készültem rá még mielőtt látni tanult a szemem

Hogy prológust majd én mondom el, ha kezdődik a játék

Egy reggel, jól emlékszem, a Halley üstökös éppen

Fönt libegett halványan hajnali égi mezőn

Jöttem a réteken át gyalogost Rákos felől fútt a szél

S komponáltam az Ódát nyurga nagyszájú kamasz

Mint akinek nincs, nem is lehet más dolga csak ez

Ódát harsogni, ódát a Századhoz, mámoros ditirambust

„Én múzsák ifjú papja” vagy Rotterdamus Erasmus

Ennél is szebbet, ujjongóbbat és szabadabbat

Eldicsekedni fennszóval, hogy necsak az élők

Hallják, hallják a holtak is régi temetői rögökben

Da Vinci Lionardó és Daedalus és Shakespeare és Verulami Bacon

Pár semmi évezred iskolatársa és tanulója

Hogy szárnyas szavaik zúgó szárnyakká átalakultak

S nem kép és hasonlat immár a büszke beszéd: repülés!

Mert félórával előbb láttam két földi szememmel

Dagadni és dudorodni a földet s horpadni a mennybolt

Kupoláját ferdén libegve s futni alattam a felhőt

S nem rímek és szavak és muzsika részegített meg

Nem szédített látni káprázatot olcsó borával a Szépség

Ez a Valóság volt, ez a vászonból tákolt monoplán

Minden szépnél szebb, minden Igézetnél igazibb Igézet

Hogy győzni fogunk diadal diadal diadal minékünk

S ha a mennyeknek országa nem száll le a földre

Majd érte megyünk mimagunk s „lészen éj és nap

Hat nap és hat éjjel s a hetediken megpihenünk”

Így volt ez s még aznap délután szép kedvesemmel

Ültünk a budai cukrászda hűvös terraszán

S álmodtunk kisdedet aki majd megéri ezt a napot

Gyalázatos század, mit tettél mire a kisded megszületett

December közepetájt karácsony előtt tizenhetedikén

Százezer ember hörgött Mazurnál a jeges pocsolyában

S kedvesemet elvitte mint meg vagyon írva

„Gyűlölet és téboly mocskos magzatja a dögvész”

Országok tépték s marcangolták egymás húsát mint az ebek

Aztán csönd lett, a megtépett föld sebeit nyalogatta

Sok-sok év mulva tértem magamhoz egy árokban valahol

Ahová dobott a földrengés s elindultam keresni helyem

Kábultan még roggyanó térddel és betörött fejjel

Keresni a kedvem és hitem és hetyke bizalmam

Hová tettétek mi ez miféle világ lett

Hol a kerek asztal aminek gazdáját dícsérni akartam

Köszönteni dallal miféle arcok ezek a régi helyén

Ostoba gúnnyal hallgatnak ha szólok nem értik a nyelvet

Köszönök és nem is felelnek torkomon akad a szó

Ég felé nyujtom tenyerem hogy eszükbejussak

Összenéznek s alamizsnát tesznek belé azt hiszik koldulni jöttem

Mennék már innen repülnék fönt berreg valami

Aranyat csempész a gépen a bankár át a határon

Vagy valami bombát a háborúra spekuláló iparos

Messze suhan már nem érem utól összeesem az ucca kövén

S már nem tudom eldadogni vádoló végrendeletem

(Karinthy Frigyes)

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr138230528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11692 2012.12.19. 10:26:09

Mi változott? (Nem ismertem ezt a versét...., kösz.)

169889 2012.12.19. 11:49:33

Kétszer nem léphetünk ugyanabba a folyóba. -Mondják. Nekünk azért sikerült!

11229 2012.12.19. 12:04:38

evalajos új század, új remények, új csalódások tényleg nem sok minden változott talán nem kellene reményeket táplálni, akkor nem csalódnánk

11229 2012.12.19. 12:05:59

Lancelot a folyó lehet, hogy változott, mi nem

210560 2012.12.19. 16:14:11

Oh, de szép ez a költemény!!! Köszönöm Obsidian :) üdv Fanny

11229 2012.12.19. 18:25:09

marja köszönöm:)

11229 2012.12.19. 18:25:46

Fannyvár szép karácsonyt:)
süti beállítások módosítása