Multikulti
2015. május 26. írta: obsidian1

Multikulti

Négy éve írtam, azóta a helyzet csak romlott. :(

 

Négy éve írtam, azóta a helyzet csak romlott. :(

 

Azt mondták az okosok a multikulturalizmusnak vége.

Sikerült ismét egy önellentmondó mondattal kezdeni az írásomat.

Miről is beszélünk?

Ezt találtam a Wikipédiában:

„A multikulturális kifejezés kulturális vagy nemzeti sokszínűséget jelent, míg a multikulturalizmus olyan ideológia, mely támogatja a kulturális és a nemzeti sokszínűséget és elismeri az etnikai kisebbségiségeket. A politikában: a kulturális pluralizmus támogatása a társadalomban, a különböző kultúrák békés egymás mellett élésének segítése, a kultúrák, nemzetiségek közötti problémákra való megoldás nyújtása.”

A fent nevezett okosok politikus hölgyek és urak voltak, (ugye mondtam, hogy egy önellentmondó mondat) így nem tudok másra gondolni, nem kívánják a kultúrák békés egymás mellett élését segíteni, nem próbálnak megoldást nyújtani a kultúrák, nemzetiségek közti problémákra.

Akkor vajon mit akarnak?

Amikor az Alexandriai négyest (Lawrence Durrel) olvastam, az egyik meghatározó élményem volt az a kulturális sokszínűség, ami a regény szerint jelen volt a városban. Éltek ott arabok, zsidók, görögök, koptok, angolok, mindegyik a saját hagyományai és kultúrája szerint, ugyanakkor szétbogozhatatlan szálakkal kötődve egymáshoz. Mindez valamikor a múltszázad harmincas éveiben.

Konsztantinosz Kavafisz: A VÁROS

Azt mondtad: - "Más országba megyek, másik tengerhez,
és más várost találok, ennél jobbat és szebbet.
Bármit teszek, a sors itt lesújt rám, újra s újra,
szívem megállt s elporlik, mint sírjában a hulla.
Meddig maradjak még itt, s tegyem magam tönkre
e pusztaságban? Szemem hiába tekint körbe:
csak fekete romokat látok, bármerre nézek.
Nincs maradásom többé, felőrölnek az évek."

Nem találsz majd más tengert, nem találsz más országot.
Ez a város követ csak. Régi utcáit járod
máshol. Aztán megvénülsz az ismert környezetben,
és a házak körötted is azonosak lesznek.
Bárhová mégy, végül csak ideérsz. Ne reménykedj!
Vihet hajó vagy műút: nem visz el innen téged.
Ha a világ egyik kis sarkában megölted
magad, elpusztítottad vele az egész földet.

(Faludy György fordítása)

Amúgy Kavafisz is a regény szereplője.

Visszatérve a politikusokhoz. A drámai szavak lehet, hogy csak annak beismerését jelentik, az alkalmazott eszközök alkalmatlanok voltak a probléma megoldására, de ettől a probléma még nem múlt el. Valamilyen formában egymás mellett fognak élni a különböző kultúrák az egyes országokon belül is, és a politika nem mondhat le békés egymás mellett élésük segítéséről.

Kiindulásnak talán elfogadhatjuk, illik alkalmazkodni a bennszülöttek szokásaihoz. Végül is senki sem szereti, ha jön egy idegen és felforgatja a megszokott életét. Ettől persze a bennszülötteknek nem kellene magasabb rendűeknek éreznie magukat, nem kellene elzárkózni minden külső hatástól, nem kellene gyanakodva, eleve elutasítással fogadni minden idegen hatást. Egy politikusnak, ha valóban felelős politikus, (van ilyen egyáltalán?) minden erejével harcolnia kellene mindenfajta kirekesztés ellen.

Egy másfajta kultúra megismerése és elfogadása csak színesebbé és gazdagabbá teszi a saját kultúránkat is. Miért is kellene harcolni ellene? Csak veszíthetünk.

Az alábbi Varga Domokos idézetet Molnár Péter blogjából loptam, remélem, megbocsátja nekem.

 

„Ne hagyjuk ezt a rozoga szekeret egykerekűvé silányítani se, fusson csak több keréken, testvéri kergetőzésben. Ahogy a közismert találós kérdés oly szépen kifejezi: <Négy testvér egymást kergeti, de soha el nem érheti.> [...] Vagyunk itt legalább négy kerékre valónyian, hogy egymást kergessük, de Isten ments, hogy el is érjük! Mi csak kergetőddzünk. A szekér meg fusson! 
Elbúcsúzom gyorsan ettől a szekér hasonlattól, hiszen mechanikus szerkezetet idéz, nem pedig élő szervezetet. Holott a magyar művelődés vagy elevenen él, vagy megette a fene az egészet. S akkor már azt is megkérdezem: van-e, lesz-e olyan művelődésünk, amely képes elegendő kohéziót adni - legyünk bármilyen sokfélék -, ennek a minket válogatás nélkül befogadó magyar anyanyelvi, illetve kulturális közösségnek?'"

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr828230338

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

195683 2011.03.28. 03:41:19

törölve

34417 2011.03.28. 07:59:17

hát persze, hogy vége. ott, ahol jelzőtáblákat szövegeznek rovásírással, ahol sumér eredetre vetítik vissza a magyarság gyökereit, ahol a kimosott árpádsávos lobogókat székely kopjafákra terítik ki száradni, ott milyen multikulturális jövőről lehet szó?

11229 2011.03.28. 08:39:47

egyszer minden véget ér talán ez az őrület is

192755 2011.03.28. 11:24:23

harunalrasidnál a pont.

magyarság 2011.04.02. 17:04:25

A multikultinak, mint a deviancia melegágyának vége. Jobb, ha tudomásul veszitek ezt a tényt...

13118 2015.05.26. 09:08:22

a téma (és a 4 évvel ezelőtti dátum) érdekessége, hogy Magyarországon 13 elismert nemzetiség (a 2011. évi CLXXIX. törvény alapján a cigányok is nemzetiség) él. ezek a következők: cigányok, németek, szlovákok, horvátok, románok, ukránok, ruszinok, szerbek, szlovének, lengyelek, görögök, bolgárok és örmények. el nem ismert, de nálunk élő nemzetiségek: zsidók, kínaiak, arabok és bunyevácok. az elismert nemzetiségek mindegyikének vannak önkormányzataik, hagyományaikat, kultúrájukat, nyelvüket ápolják, talán az utóbbit a cigányok nem annyira. ugyanis a cigányok döntő többsége csak magyarul beszél. ehhez képest Orbán Viktor és Deutsch Tamás össze-vissza beszél.

44711 2015.05.26. 09:18:26

Sajnos ez a gond a Wiki - világgal, hogy már ott is keverik a szezont a fazonnal. A multikulti nem kulturális sokszínűséget jelen, hanem egészen mást. Talán ezért van az, hogy ma már olyan politikusok , mint Angela Merkel is azt mondják, hogy az elképzelés megbukott. A kulturális sokszínűség egészen mást jelent .

301782 2015.05.26. 09:34:34

Igaz....sajnos a helyzet,nem hogy változatlan, de romlott. Az Alexandriai négyes nekem is kedvenc regényem volt, meglepve, lelkendezve olvastam, szóval egyetértek. Egyébként azt hiszem ahogy nő a hatalom vesztésétől való félelem, ahogy csökken az önbizalom, ahogy fárad a diktatúra, úgy próbálja kényszeresen, erővel biztosítani az egyeduralkodást, mindent száműzve, amiről úgy véli, veszélyezteti őt.

11229 2015.05.26. 10:00:05

Hmmm csak saját tapasztalataimra tudok támaszkodni, tudom ez nem általánosítható, de azok a cigányok,akikkel találkozni szoktam, egymás közt a saját nyelvükön beszélnek és cigányok is ápolják a saját kultúrájukat, és hatással vannak a magyar kultúrára is

11229 2015.05.26. 10:00:42

kedves Cuba adj egy jobb definíciót

11229 2015.05.26. 10:02:57

Valika igen, a hatalom általában fél a sokszínűségtől

11229 2015.05.26. 10:05:12

off elnézést, hogy nem jelentek meg elsőre a kommentek, de a régi postoknál automatikusan moderálandóra vannak állítva, valahol biztos át lehet állítani on

13118 2015.05.26. 10:55:45

10. obsidian nem cáfollak, de az tény, hogy a nálunk élő cigányoknak a több mint kétharmada ma már csak magyarul ért és beszél. gondolom, ezt Erlauer is megtudná erősíteni. nem véletlen, hogy több helyen különórás tantárgynak bevezették a lovári (romungro cigány) nyelvoktatást. olvastam cigány értelmiségek panaszkodását is, hogy kihalóban a cigány nyelv használata. ez nem jelenti azt, hogy ne lehessen találkozni a mi fülünknek "cigányul" beszélő cigányokkal. (az utolsó mondatod megjegyzését nem értem, mert sehol nem írtam, hogy a cigányok ne ápolnák a hagyományaikat és a kultúrájukat)

11229 2015.05.26. 11:05:24

igen, írtam, hogy nem általánosítható, amit tapasztalok persze nem írtad, csak arra akartam utalni, hogy a cigányok kultúrája hataással van a magyar kultúrára is, pontatlanul fogalmaztam

13118 2015.05.26. 11:19:37

ja, és ne haragudj meg rám, elhelyezném nálad a rövid idő alatt kifutott azonos című tegnapi írásom: http://valami.nolblog.hu/archives/2015/05/25/Multikulti/ ugye, nincs harag? :)

60145 2015.05.26. 11:33:49

8. Cuba Libre c.C.: Vélemény ez is, de nem több. A továbbiakban nem csak definíciót kérek, mint 11. obsidian, hanem hivatkozást is. Ha van. Ha nincs, azt is megszoktam.

44711 2015.05.26. 11:56:57

Obsidian, Atlasz most ezt a cikket idézem, de a német sajtó mindezt sokkal részletesebben tárgyalta: http://www.origo.hu/nagyvilag/20101017-nemetorszag-bevandorlas-angela-merkel-szerint-a-multikulturalis-allam-megbukott.html Itt egy vélemény egy svájci újságból egy svájci politikustól, ami franciául is olvashato egy kattal: http://politblog.tagesanzeiger.ch/blog/index.php/3761/francais-le-multiculturalisme-detruit-la-diversite/?lang=de Hasonlókat Jose Maria Aznartól Daniel Cohn-Benditig lehet olvasni, ha az ember szeretné. A multikulti eredeti elkpzelés szerint a különböző kultúrák teljes értékű egymás mellett élését jelenti, ami nem megy. Röviden:...a komplett iszlám megvalósítása például Izraelben aligha lenne elképzelhető, nagyjából az sem, hogy egy zsidó tolvajnak az ott élő mohamedánok levágják a kezét. A kultúrális sokszínűség azt jelenti, hogy mindenkinek alkalmazkodnia kell az együttélés során egy közös minimumhoz, amely a közösség és az állam első számú szervező ereje is. Mondjuk egy akotmány és egy törvénykönyv.Ebben nincs semmi negatív, lám Merkelnek is megfelelt, csak a megfontolatlan kiabálásokat szorítja keretek közé.

11229 2015.05.26. 12:51:33

Hmmm köszönöm a linket tegnap elkerülte a figyelmemet

11229 2015.05.26. 12:59:07

cuba kinek az eredeti elképzelése?

11229 2015.05.26. 13:00:53

marja köszönöm :)

44711 2015.05.26. 13:13:28

Hol a hozzászólásom a linkekkel ? Én nem látom.

11229 2015.05.26. 13:19:41

Cuba Libre elnézést, én láttam, de ismét a moderálandók között volt, nem tudom, miért

44711 2015.05.26. 13:26:31

Obsidian, rendben, így már érthető.Köszi!

44711 2015.05.26. 13:31:31

21.Obsidian, ilyen elképzelések nem köthetők személyhez, ezt Te is tudod, így a kérdésre sem lehet választ adni. De a "csak gyertek" hozzáállás finomodott a gyakorlati tapasztalatok alapján, amelyekből sokan, politikusok és más gondolkodók is levonták a következtetéseket. Amikor Angela merkel itt járt, a liberális demokrácia elszánt védelmezőjeként ünnepelték, akiknek ez fontos. De látod, még ő is erre az álláspontra jutott ilyen gyakorlati okok miatt.

23353 2015.05.26. 14:05:54

A bejövőket befogadó államnak két eszköz áll rendelkezésére, és helytől függően a kormány az egyiket, vagy a másikat alkalmazza: 1/ Olvasztó tégely, "melting pot". Itt a bejövők mielöbbi beolvadása a cél. Az US a leghíresebb ennek előszeretetében. 2/ A multikulturalizmus, ami Kanadában dominál. Itt a bejövők saját kulturáját, az állam maga támogatja, még az adófizetők pénzéból is. A beolvadás persze előbb-utóbb elkerülhetetlen midkét esetben. Az európai államok, eleve nem befogadóak. Itt a hiba, de ez nem fog változni.

11229 2015.05.26. 16:42:15

little Igen, Európában még mindig erős a nemzetállamok dominanciája, de itt sem egyformán befogadó illetve kirekeszt minden ország. És nem tartom kizártnak a változást.

13118 2015.05.26. 16:45:36

igen, Magyarországon főleg most nehéz elképzelni egy "melting pot" folyamatot, amikor állami szinten hangoztatja a politika a kereszténységet és a magyarságot. s hogy a határon túl élő magyarságot is bevonja, nemzetállamról hadovál. ezt kint hallva, nem éppen befogadónak tarthatják a magyarokat, és ilyen légkörben számukra elképzelhetetlen nálunk a multikulturalizmus.

336586 2015.05.26. 17:08:21

A multikulti is egy érték, meg a nemzeti összetartás is. Csak éppen ellentmondásban vannak, választani kell. A liberálisok inkább a kozmopolitizmust választják és nem torelálják, ha másoknak a nemzeti összetartás a fontosabb. Az USA nem nemzetállam a mi fogalmaink szerint, aztán mégis összetartanak a világ kirablásában. A németek sok ok miatt behívták a törököket, aztán most törököt fogtak, akik nem engedik öket. Az látható a világban, hogy a bevándorolt tömegek a célország érdekeit követve mentek oda. A feketék pl. az USA-ba, ha nem is önszántukból. Az nem jó, ha valakikre ráeröltetik az idegeneket.

301782 2015.05.26. 18:00:51

Őszintén szólva én a hagyjuk egymást békén (élni) elvén volnék. Persze tisztában vagyok avval, hogy bizonyos szabályok mentén muszáj együttműködni és emiatt szokott legtöbb esetben kidőlni a liszt. Kinek az érdekei érvényesüljenek elsősorban, mely nemzeti sajátosságok kapjanak prioritást, milyen fontossági sorrendet állítsunk fel ha vitára kerül a sor? Mert szerintem naiv dolog azt feltételezni, hogy külön lehet választani a gazdasági, kulturális, világnézeti ismérveket. A mindennapokban, ha együtt kell különböző kultúrán nevelkedett embereknek dolgozniuk, hogy úgy mondjam "mindent bedobnak" mert nem is lehet másképpen. Csak bizonyos közös érték /érdek megalkotásával lehet elképzelni az együttműködést. Egyébként pedig, hagyjunk egymásnak teret :)

336586 2015.05.26. 18:55:31

31. Valika 2015. 05. 26. 18:00 Ha tehát valaki szedi a kertedben a zöldséget, gyümölcsöt, ne szólj rá, neki ilyen a kultúrája, nem tehet róla. Kell neki az a tér.

11229 2015.05.26. 19:37:30

napos miért lenne ellentmondásban?

11229 2015.05.26. 19:39:45

Valika igen, hagyjunk egymásnak teret

11229 2015.05.26. 19:41:48

napos re. 32 az én kertemben leginkább az ügyvéd úr szokta szedni a gyümölcsöt vajon milyen kultúrája van ?

301782 2015.05.27. 07:13:18

napos bocs...egyszerűen marhaság, amit válaszoltál és most tényleg nem akarlak ezzel megsérteni.

301782 2015.05.27. 07:14:05

34. obsidian másképpen nem fog menni a dolog.
süti beállítások módosítása