Éveim - 1972
2015. szeptember 19. írta: obsidian1

Éveim - 1972

Szabad-é e vészterhes időkben csip-csup életem eseményeivel elvenni a teret a világmegváltó gondolatok elől?


Szabad-é e vészterhes időkben csip-csup életem eseményeivel elvenni a teret a világmegváltó gondolatok elől?


1971 itt.

1972

21 éve s voltam.

Kitekintés:

Kurt Waldheim lett az ENSZ főtitkára.

Londonderryben tüzet nyitottak az ír tüntetőkre, 13-an meghaltak. (Véres vasárnap.)

Richard Nixon látogatást tett Kínában és a Szovjetunióban.

Március 15-én diáktüntetések Budapesten.

Kezdetét vette a Watergate botrány.

Bobby Fisher legyőzte Borisz Szpaszkijt.

Olimpia Münchenben, hat magyar aranyérem, itt szerezte a 100. magyar aranyérmet Hegedűs Csaba. Az olimpiát erősen beárnyékolja az itt lezajlott túszdráma, amely 14 halálos áldozatot követelt.

Katonai puccs Görögországban.

Helsinkiben kezdetét vette  az EBEÉ előkészítő értekezlete.

A tévében bemutatták a Jó estét nyár, jó estét szerelem-et.

Irodalmi Nobel-díjat kapott Heinrich Böll. A béke Nobel-díjat nem adták át.

Ebben az évben születtek:

Hajdu Szabolcs, Rogán Antal, Pindroch Csaba, Trill Zsolt, Gregor Bernadett, Rubens Barrichello, Kolonics György, Zinedine Zidane, Szabó T. Anna, Benedek Tibor, Marozsán Erika, Ben Affleck, Cameron Diaz, Eminem, Gryllus Dorka, Gwyneth Paltrow

Elhunytak:

Maurice Chevalier, Bóbis Gyula, Dino Buzatti, Mahalia Jackson, Békésy György, Gózon Gyula, Kondor Béla, Domján Edit, Ezra Pound, Harry Truman

Mielőtt rátérnék személyes dolgaimra. Az év eseményei után kutatva találtam egy bejegyzést a Wikipedián:

Leonyid Iljics Brezsnyev villámlátogatásra érkezik Magyarországra, a tököli szovjet katonai reptéren váratlanul száll le. Elindulása után csak az esti órákban értesítették Kádár Jánost erről a szovjetek, és arra kérték, hogy menjen ki Tökölre. A tárgyalásokon Brezsnyev listát nyújtott át Kádár Jánosnak, amelyen a magyar reform olyan vezető egyéniségeinek nevei szerepeltek, akiknek távozását a szovjet vezetés kéri az MSZMP-től. Kádár állítólag így szólt: „egy név hiányzik a listáról, az enyém”.

Tudja esetleg valaki ez valóban így történt, vagy a városi legendák körébe tartozik?

Egy kicsit az anyagiakról. Igyekeztem szülői támogatás nélkül elvégezni az egyetemet. Első évben ez még nem egészen sikerült. Talán 1971 őszén apámat leszázalékolták, így ún. 0 kategóriás lettem, 1972 tavaszán ösztöndíjszerződést kötöttem a MOM-mal az akkor még csak tervezett zalaegerszegi gyárához. Így a kollégiumi díj levonása után 1100 Ft-ot kaptam. Ez most nagyon kevésnek tűnik, de azóta sem volt soha annyi szabadon elköthető pénzem, mint akkor.

Verhetném most a mellem, de nem voltam ott a március 15-i eseményeken. Este az Illés klubban voltam. Ellenőrizhető 1972.03.15. szerdára esett. Tolcsvay László elénekelte a Nemzeti dalt.

Ekkor Hámori Csaba (emlékszik még rá valaki?) volt az egyetem KISZ titkára, március 21-re megpróbált egy ellennagygyűlést szervezni, de nem engedélyezték. Féltek az elvtársak.

Ekkoriban egy új helyszínnel bővült a kulturális érdeklődési köröm, a 25. színházzal.

Ekkor mutatták be a Sípoló macskakő című filmet, amit egy kicsit véletlenül is, háromszor láttam premier előtt, amiből kettőn ott voltak a film alkotói is, és a vetítés után beszélgetni is lehetett velük.

Húsvétkor engem meglepetésként ért, elfelejtettek beavatni, a húgomék egy hivatalos eljegyzést is tartottak. Így meglepetésként ért, hogy ebéd után érkeztek a vendégek, köztük Ildi, a vőlegény unokatestvére. Ekkor délután vetítették a tévében a Szerelmesfilmet. Így amíg a többiek a konyhában vigadoztak, mi a szobában a filmet néztük. Mire a film véget ért, teljesen szerelmes lettem Ildibe. Természetesen úgy váltunk el, hogy jóformán semmit nem beszéltem vele. A húgom vőlegénye is csak annyit tudott róla, valahol Óbudán lakik. Ennyi információ alapján is sikerült őt megtalálni, igaz kellett hozzá egy nagy adag szerencse is, de én abban is a sors kezét láttam.  Az utolsó pillanatban, a következő héten költözött haza Sárvárra. Így írtuk egymásnak a hosszú leveleket. Amúgy járt egy fiúval, aki akkor éppen katona volt.

Jeleztem, el voltak átkozva a szobatársaim.  Év végén összeszedett annyi iv-t, hogy nem folytathatta a tanulmányait

Nyáron néhányszor találkoztam Ildivel is.

Egy hónapra  mentem Csehszlovákiába (akkor még így hívták) építőtáborba. Eredetileg Lengyelországba szerettem volna menni, de oda nagy volt a túljelentkezés. Zsolnán voltunk, Szlovákia északnyugati részén. A helyi stadion felújításán dolgoztunk három hétig.

Egy kis kitérő. Az angol nyelvű Wikipedia 09.01-et jelöli meg Fisher győzelmének dátumaként, de én határozottan emlékszem rá, az építőtáborban levő oroszokkal befejezett tényként beszélgettünk Szpaszkij vereségéről, és az biztos, hogy augusztusban volt.

Az utolsó tíz napban kirándulgattunk, kb. felerészben Zsolna környékén, és felerészben Pozsonyban.

Szeptembertől szobatárs nélkül maradtam, illetve egy pesti srácnak engedélyezték, hogy napközben bejárjon tanulni, a családi körülményei miatt.

Karácsonykor ismét találkoztam Ildivel. Megnéztük a Szelíd motorosokat, amit ebben az évben mutattak be Magyarországon, és amit mindketten láttunk már, de éppen ezt vetítették a sárvári moziban. És akkor megtörtént az első igazi csók. Hát nem kezdtem túl korán.

Talán éppen ez alatt a dal alatt:


Jöjjön egy kis amerikai pite Don McLean előadásában:


Ekkor jelent meg az Illés utolsó új dalokat tartalmazó nagylemeze, ennek az utolsó száma volt az Emlék M-nek. Valószínűleg nem így gondolták, de ennél szebben nem lehetett volna búcsúzni. Én is ezzel búcsúzok tőlük. (Ebben a sorozatban.)


És jön a gőzhajó:


Folyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr388230970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2015.09.19. 20:26:00

Alig pergett le ezer év az idők rokkáján, a balsors nagy megpróbáltatásnak tette ki imádott hazánkat. I. Ferenc József uralkodása alatt kitört a vészteljes és végzetterhes világháború. :)

178873 2015.09.19. 20:35:16

1+ Bocsánat, nem szeretnék félreérthető lenni - nem a sorozatra reagáltam, hanem az első mondatodban szereplő vészterhes időkről ugrott be Móra Ferenc.

11229 2015.09.19. 20:50:24

azt hiszem magyarázat nélkül is rájöttem volna :)

11229 2015.09.19. 21:27:46

little köszönöm :)

20838 2015.09.20. 04:04:52

Ezeket a sorokat olvasva ismét átélem azokat az éveket....

11229 2015.09.20. 08:47:20

kormos megpróbálom felidézni, néha talán sikerül

11229 2015.09.20. 10:17:13

maiman köszönöm :)

337519 2015.09.20. 11:59:38

Sorsdöntő találkozás: felkért táncolni a Vár Klubban egy szép arcú, vékony fiatalember - életre szóló igent mondtam. Emlékszem Hámorira, meg a nagy hírre, hogy Brezsnyev beszédet mond a Csepeli Munkásotthonban. Tetszik a Kádár-reakcó, akár igaz, akár legenda. Ha legenda is, csak azért lehet, mert olyan Kádáros. :)

11229 2015.09.20. 12:34:06

Nyírfa nekem az életre szóló találkozás a következő részben jön :) köszönöm :)

337519 2015.09.20. 14:35:14

Itt leszek, hogy gratuláljak hozzá! :)

11229 2015.09.23. 20:28:15

köszönöm :)
süti beállítások módosítása