Olvasónapló - Ottlik
2012. január 24. írta: obsidian1

Olvasónapló - Ottlik

„Nehéz szavakkal csakis olyat írni, ami szavakkal nem közölhető. De nem lehetetlen.”

„Nehéz szavakkal csakis olyat írni, ami szavakkal nem közölhető. De nem lehetetlen.”

Be kell vallanom, csak most olvastam el az Iskola a határon-t. Nem nagy dicsősség. Evvan. Pedig más régóta ott volt a könyvespolcon, de valami mindig visszatartott, hogy leemeljem. Talán a Buda. Megjelenése után hamarosan megvettem, és elolvastam. Talán rosszkor. Nem fogott meg, és talán ez tartott vissza, hogy egy hasonlónak gondolt másik regényt elolvassak.

Valahogy így keletkeznek az előítéletek, és mint minden előítélet természetesen ez is hamisnak bizonyult.

Az Iskola a határon valóban zseniális.

„S a mese helyett érvényesül a sokkal döntőbb, ami sohasem témája vagy tárgya a regénynek – de maga a mű.”
Ottlik szavai ezek a regényéről. ebben a regényben valóban sikerül szavakkal olyat írni, ami szavakkal nem közölhető.

Nem akarok most a regény elemzésével foglalkozni, sokan megtették már. Engem egyszerűen lenyűgözött.

Akkor a Buda miért nem? Nem hagyott nyugodni, újra elővettem, és elolvastam.

Lehetett volna. Talán ezzel lehet legjobban jellemezni.

Az Iskola a határon folytatásaként tartják számon, és valóban ott folytatódik, ahol az véget ért, de térben és időben is szerteágazóvá válik. Vissza-visszatér a szombathelyi országúthoz, mert mégiscsak az jelentette az alapvető, jellemformáló élményt. Kinagyítva láthatunk fontos részleteket, jellemzően ezek is majdnem mind a régi iskolára vonatkoznak. Az idő múlásával halványodnak, homályba vesznek az emlékek. Néha már az egész szétesik. A szálak megbonthatatlanul egymásba vannak gabalyodva, a szétszálazással elvesztjük az egészet.

Lehet, hogy kudarc, de benne van egy zseniális regény lehetősége.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr38230438

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11951 2012.01.24. 12:53:07

Én már nagyon régen olvastam,és aztán valamikor megint elolvastam,mert az igazán nekem tetsző könyvekkel így vagyok... Jártam a helyszínen is,ahol a történet játszódik,azok a bizonyos lépcsők,ahol a fiúk annyiszor végig vonultak nagy hatással voltak rám a regény után...

11229 2012.01.24. 14:30:23

ez valóban azon kevés könyvek közé tartozik, amit érdemes többször kézbevenni érdekes lehetett látni az eredeti helyszínt

11951 2012.01.24. 17:15:28

Az eredeti helyszín Kőszeg,a mai Nagy László gyógypedagógiai intézet,iskola... Én utána a Hajnali háztetők c.regényét olvastam el,és tetszett....

11229 2012.01.24. 20:04:18

köszönöm az információt
süti beállítások módosítása