Ismét azzal fogok foglalkozni, amihez nem értek.
Ismét azzal fogok foglalkozni, amihez nem értek.
Nem én vagyok az egyetlen, és én most következmények nélkül tehetem. Csak mondom a magamét. Bár állítólag a pedagógiához mindenki ért.
Sok politikus is azt hiszi magáról, és meg akarja mondani, mit tanítsanak az iskolában. Például Nyirő Józsefet. Miért is? Eddig egyetlen olyan indokot nem hallottam, amely a szükségességét magyarázta volna, csak olyat, amely valamiképpen mentegette és szétdarabolta. De elég ok ez arra tananyag legyen?
Hagyjuk.
Előbb talán azt kellene tisztázni, mi is az iskola feladata.
Megtanít egy sereg ismeretet, amire később vagy szükségünk lesz, vagy sem. Jó is lenne a jövőbe látni, hogy tudjuk mire lesz szükségünk.
Jó is lenne?
Megtanít egy sereg ismeretet, amit később, amiket később, amikor szükség lenne rájuk, vagy tudjuk alkalmazni, vagy sem.
Műszaki egyetemet vagy főiskolát végzett ismerőseim közül jó néhánynak problémát jelentettek néha olyan elemi geometriai számítások elvégzése, amelyeknél a legbonyolultabb módszer a cosinus tétel alkalmazása volt. Nem mintha nem ismerték volna a cosinus tételt, csak egyszerűen nem tudták megalkotni azt a geometriai modellt, amiből már tisztán látszott, milyen képletet kell alkalmazni, amit, ha nem is tud fejből, bármely függvénytáblában megtalálja.
De hogy ne legyek ennyire pragmatikus. Jó, ha valaki ismeri a János vitézt, de megtanulja-e azt is, hogy a kötelező olvasmányokon túl is létezik irodalom, vagy az is csak egy tantárgy, amin túl kell esni. Lesznek-e hatással a személyiségére a megismert művek? Fel tudja-e fedezni egy ismeretlen versben, esetleg olyanban, ami nagyon eltér az iskolában tanultaktól, a szépséget.
Azt hiszem, ezt mégiscsak a szakembereknek kellene eldönteni. De akkor mit akarnak a politikusok Nyirővel.
Jó, ha az iskola önálló személyiségnek tekinti a tanulókat, és segíti az egyéni képességek kibontakoztatását, de megmutatja-e, hogy sokszor szükség van az együttműködésre.
Elvileg egyetértek vele, legyen az iskola ideológiamentes és értéksemleges. Egy ilyen iskolában járhat a gyerek hittanra is, ami már közel sem ideológiamentes és értéksemleges. Nagyon jó, ha valaki tudja, ki volt József, és ki volt Putifárné, de minden esély megvan rá, hogy elhitetik vele, a hívő ember jobb és erkölcsösebb, mint mások. Meg tudja-e vele értetni az iskola, hogy a padtársa, aki esetleg nem jár hittanra, ezért semmivel sem értéktelenebb ember, mint ő.
Felül tudja-e írni az iskola az otthonról hozott rasszizmust, idegengyűlöletet, vagy megelégszik azzal, hogy megpróbálja azt a kapun kívül tartani? Ha tudja.
Megismerhetik-e a tanulók az iskolában a demokratikus viselkedésmódokat? Magukévá tehetik-e ezt olyan szinten, hogy később az legyen a természetes viselkedésmódjuk egy adott közösségen belül, és tudatosan fellépjenek a megsértőik ellen?
Talán nem véletlenül ragaszkodnak a politikusok Nyirőhöz.
Rendőrök vadásznak a lógós diákokra.
Agyrém.
És teljes kudarc.