Egy kis pedagógia
2012. július 12. írta: obsidian1

Egy kis pedagógia

Ismét azzal fogok foglalkozni, amihez nem értek.

 

Ismét azzal fogok foglalkozni, amihez nem értek.

 



Nem én vagyok az egyetlen, és én most következmények nélkül tehetem. Csak mondom a magamét. Bár állítólag a pedagógiához mindenki ért.

 

Sok politikus is azt hiszi magáról, és meg akarja mondani, mit tanítsanak az iskolában. Például Nyirő Józsefet. Miért is? Eddig egyetlen olyan indokot nem hallottam, amely a szükségességét magyarázta volna, csak olyat, amely valamiképpen mentegette és szétdarabolta. De elég ok ez arra tananyag legyen?

Hagyjuk.

Előbb talán azt kellene tisztázni, mi is az iskola feladata.

Megtanít egy sereg ismeretet, amire később vagy szükségünk lesz, vagy sem. Jó is lenne a jövőbe látni, hogy tudjuk mire lesz szükségünk.

Jó is lenne?

Megtanít egy sereg ismeretet, amit később, amiket később, amikor szükség lenne rájuk, vagy tudjuk alkalmazni, vagy sem.

Műszaki egyetemet vagy főiskolát végzett ismerőseim közül jó néhánynak problémát jelentettek néha olyan elemi geometriai számítások elvégzése, amelyeknél a legbonyolultabb módszer a cosinus tétel alkalmazása volt. Nem mintha nem ismerték volna a cosinus tételt, csak egyszerűen nem tudták megalkotni azt a geometriai modellt, amiből már tisztán látszott, milyen képletet kell alkalmazni, amit, ha nem is tud fejből, bármely függvénytáblában megtalálja.

De hogy ne legyek ennyire pragmatikus. Jó, ha valaki ismeri a János vitézt, de megtanulja-e azt is, hogy a kötelező olvasmányokon túl is létezik irodalom, vagy az is csak egy tantárgy, amin túl kell esni. Lesznek-e hatással a személyiségére a megismert művek? Fel tudja-e fedezni egy ismeretlen versben, esetleg olyanban, ami nagyon eltér az iskolában tanultaktól, a szépséget.

Azt hiszem, ezt mégiscsak a szakembereknek kellene eldönteni. De akkor mit akarnak a politikusok Nyirővel.

Jó, ha az iskola önálló személyiségnek tekinti a tanulókat, és segíti az egyéni képességek kibontakoztatását, de megmutatja-e, hogy sokszor szükség van az együttműködésre.

Elvileg egyetértek vele, legyen az iskola ideológiamentes és értéksemleges. Egy ilyen iskolában járhat a gyerek hittanra is, ami már közel sem ideológiamentes és értéksemleges. Nagyon jó, ha valaki tudja, ki volt József, és ki volt Putifárné, de minden esély megvan rá, hogy elhitetik vele, a hívő ember jobb és erkölcsösebb, mint mások. Meg tudja-e vele értetni az iskola, hogy a padtársa, aki esetleg nem jár hittanra, ezért semmivel sem értéktelenebb ember, mint ő.

Felül tudja-e írni az iskola az otthonról hozott rasszizmust, idegengyűlöletet, vagy megelégszik azzal, hogy megpróbálja azt a kapun kívül tartani? Ha tudja.

Megismerhetik-e a tanulók az iskolában a demokratikus viselkedésmódokat? Magukévá tehetik-e ezt olyan szinten, hogy később az legyen a természetes viselkedésmódjuk egy adott közösségen belül, és tudatosan fellépjenek a megsértőik ellen?

Talán nem véletlenül ragaszkodnak a politikusok Nyirőhöz.

Rendőrök vadásznak a lógós diákokra.

Agyrém.

És teljes kudarc.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr158230484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13118 2012.07.12. 20:54:15

telitalálat.

relatív 2012.07.12. 21:53:55

Ebben az ismeret-özönben ( ami az emberiség életének előrehaladásával exponenciálisan gyorsul, és ez még egyre több problémát generál az oktatás tényleges problémája mellett ) elég nagy feladat a tanítani érdemes (?) anyag meghatározása. Ez több síkú polémiával járó vita tárgya már a korábbi évszázad óta, amit igyekeztek úgy, ahogy megoldani az egyes nemzeteknél sikerrel, máshol kevésbé. Az un. reál ismereteknél kedvezőbb a helyzet - már a rendelkezésre álló ismeretek időleges állékonysága miatt IS -, de a humán ismereteknél a mindenkori politika sok többlet-probléma forrásával igen nehéz ( vagy épp ellenkezően ) helyzetet okozott. A mai Magyarország - a rendszer-válás-keresés stádiumában - oktatási törekvései a rendszer váltás utáni idők óta elkezdődött kísérletezgetéssel oda került, hogy a múlt századi - korábbi téves - irányzatok felerősödését támogatva, egy tökéletlen megoldás megvalósításába hajszolja bele az oktatással foglalatoskodókat. Gondolom, amíg nem lesz egy, az országnak a tényekkel alátámasztott, és az emberiség általános szellemiségének megfelelő eszmei tudata addig nehezen lesz meghatározható egy elfogadható szellemiségű oktatási koncepció hazánkban !

23353 2012.07.12. 23:36:57

Azt hiszem minden rendszer rá akarja tenni a saját bélyegét a kurrikulumra. Isten tudja az 50 es években ez nyilvanvaló volt. Anno szüleim el is küldtek engem emiatt a Bencésekhez Pannonhalmára, de nem bírtam a sok ájtatosságot, két év mulva "felmondtam" és jó komcsi oktatásba kerültem vissza a Rákoczy-ba, ugyan sok tanáron láttad hogy tanítja mert muszály de nem hisz benne. Mindenesetre szerintem amit otthon hallasz az jobban számít és méginkább a környezet, haverok, saját ifi kori tapasztalat az számít legtöbbet.

60145 2012.07.13. 05:49:58

A bejegyzéssel teljesen egyetértek! Az eddigi hozzászólásokkal is közel ennyire. Az irodalom boldogabb országokban a művészet része, nem a történelemé, mi több: a politikáé, a történelem pedig a tények tudománya. Nyírő most a politikáé lett. Náci parlament? Ugyan! Micsoda marhaság! A történettudományt következetesen a tények alapján művelő, a tényekkel érvelő nemzetközi rangú vezető magyar történettudóst meg épp most antiszemitázta le a kevésbé sikeres konkurense. Ezek nem a "másik tábor" produktumai. Ez a napi egyéni érdek és a napi politika. Minek bevinni az iskolába is?

60145 2012.07.13. 06:30:27

Kiegészítés, amely a lényeget nem érinti: Nyírőt nem a náci parlament, hanem a nyilas parlament tagjaként aposztrofálják. Romsicsnál pedig az én benyomásaim szerint sikeresebb Gerő András, aki mindig tud érdekeseket mondani.

210560 2012.07.13. 06:35:50

Obsidian grat.. +++ Jó, hogy írtál erről Fanny

210560 2012.07.13. 06:43:23

5.re kedves Atlasz ahogy írod: ..."az irodalom a boldogabb országokban a művészetek része.." No, e megjegyzésedről "ugrott be" nekem egy nemrégen olvasott idézet....talán érdemes összefüggéseket keresni az Obsidián által felvetett téma és az anekdota között. ..."A második világháború alatt egy brit kormányülésen egy miniszter azzal állt elő, hogy a hadiállapotra tekintettel nullázzák le a kulturális kiadásokat, és a felszabaduló összeget fordítsák fegyverekre. Mire Churchill így válaszolt: „Rendben, de akkor miért is harcolunk?” üdv Fanny

60145 2012.07.13. 07:39:37

8. Fannyvár: Nagyon tetszik!

179584 2012.07.13. 07:58:35

Bölcs kommentet mellözve: +++++!

11229 2012.07.13. 08:56:44

hmmm csak néhány gondolat

11229 2012.07.13. 08:57:37

evalajos köszönöm:)

11229 2012.07.13. 09:06:35

relatív tudom nem egyszerű kérdés, hogy mit és hogyan tanítsunk, éppen ezért kellene a szakemberekre bízni, és a politikának távol maradnia tőle biztos nehéz ellenállni a kísértésnek, ha én adom a pénzt, ne szóljak bele, és mindig akad olyan szakember, aki kiszolgálja az aktuális politikai kurzust de végül is mi adjuk a pénzt

11229 2012.07.13. 09:12:57

little valóban sok minden hatással van egy ember személyiség fejlődésére világnézetére, és biztos, hogy ebben elég kis hányadot képvisel az iskola, bár szerintem nem elhanyagolható, és voltak, vannak és lesznek olyan pedagógus egyéniségek, akinek meghatározó hatásuk lehet

11229 2012.07.13. 09:25:00

Atlasz talán elkerülhetetlen, hogy az iskola képviseljen valamilyen világszemléletet, értékrendet, de talán azt is képviselni kellene, hogy ez nem egy kizárólagos értékrend a napi politikát viszont tényleg nagyon távol kellene tartani Gerő közszereplőként biztos sikeresebb, történészként nem tudom

11229 2012.07.13. 09:26:09

Fannyvár köszönöm:)

11229 2012.07.13. 09:27:02

Marijja köszönöm:)

22371 2012.07.13. 09:48:51

Jó meglátások. Nehéz kérdés, hogy mit is jelent ebben az összefüggésben az értéksemlegesség? Ne tanítsunk az evolúcióról? A mai világban iszonyatos mennyiségű hasznos és haszontalan, vagy egyenesen káros ismeret zúdul ránk. Egy életen át kell tanulni. A legfontosabb, tehát tanulni megtanulni, és megtanulni okosan szelektálni, és jól beosztani az időt.

11229 2012.07.13. 16:47:44

Igen, meg kellene tanulni okosan szelektálni, és nem azt várni, hogy ezt valaki megteszi helyettünk.

magyar jövő 2012.07.15. 18:32:44

Szánalmasan gyenge a fenti és a többi blogpostod és szánalmasan gyengék a seggedet nyaló elvtársaid is, mint ahogy te is szánalmasan gyenge vagy. A ballaib elkúrásdömping (maszo(m)p-szadesz konszern) és deviancia propaganda (szadesz féle kukacos szarbüdösség) után a magyar oktatás végre a jó úton jár a nemzeti oldfal irányításával. A jelen és a jövő generációi most már a követendő, helyes úton járnak: erkölcsös, erős, magyar, hazaszerető és egészségesen nacionalista nép él majd Magyarországon. Ez az erkölcsileg kiforrott nemzedék lenézi, megveti és megbünteti a múlt hibáinak okozóit: megveti a ballib szennygócokat és a megfelelő módszereket fogja alkalmazni a nevezett bűnözők végleges elhallgattatására. Vesszenek a ballibek! Vesszenek a ballib nyomoroncok, haramiák és banditák! Vesszenek a deviancia éltetői! Istennel a szabadságért! Éljen a magyar nép! Éljen a hittanoktatás! Éljen Nyirő József emléke!

11229 2012.07.15. 20:59:08

ez lenne a magyar jövő?
süti beállítások módosítása