És mindannyiunknak szól a müezzin.
Két könyv, egyetlen közös bennük, nyomasztóan hatnak az olvasóra.
Onagy Zoltán: Cerinka
Nem tudok szabadulni tőle. Pedig voltak figyelmeztető jelek.
Figyelmeztethetett volna a regény alcíme:
Egy háborús csecsemőgyilkosság hiteles krónikája
Figyelmeztethetett volna a mottóul választott Barth idézet:
„Az ember so’se is volt jó,
ma sem jó, so’se is lesz jó.”
És figyelmeztethetett volna ez a, már a regény elején elhangzó, iszonyú mondat:
„Ha lány, élhet, ha fiú, úszik…”
Nincs remény, nem fordulhatnak jóra a dolgok. Nem talál megoldást a krónikás, aki, ha nem is tevőlegesen, de a gyilkosság részesévé válik. És nem talál megoldást az olvasó sem. Lehetne moralizálni, lehetne beszélni az emberi élet tiszteletéről, de tudjuk, mindez hasztalan.
Nincs remény.
És mindannyiunknak szól a müezzin.
Siegfried Lenz: Gyászperc
Valamikor a hetvenes években véletlenül akadt a kezembe a Németóra, és megfogott, utána egy ideig mindent elolvastam Lenztől, de már vagy húsz éve semmit. Most egy netes könyvkiárusításon akadtam rá a Gyászpercre.
Más, mint Lenz többi műve, legalábbis az általam ismertek.
Egy szerelem története. Egy tanárnő és a diákja közti szerelemé. Magától értetődő és természetes az érintetteknek, de ugyanakkor vállalhatatlan és titkolnivaló a külvilág előtt.
Magától értetődő és természetes lehetne az olvasónak is, mégis nyomasztó hisz a tanárnő iskolai gyászszertartásán emlékszik vissza a fiú a szerelmükre. Nem Rómeó és Júlia szerelmi tragédiája, és Love story édesbús története. Egy váratlan és értelmetlen ostoba baleset.
De a fiúnak örökre megmarad egy kép, amit nem oszthat meg senkivel, kettejük közös lenyomata a párnán.
És Stella, a tanárnő, (csak lábjegyzetben lefordított) utolsó üzenete:
„A szerelem, Christian, melengető, sodró hullám.”