Egy kis színház
2013. április 07. írta: obsidian1

Egy kis színház

Miközben a Nemzeti Színház kapcsán a média naponta foglalkozik Alföldi Róbert személyével, és közönség jegyekért ostromolja színházat, Alföldi szinte észrevétlenül megrendezte Zalaegerszegen a Figaro házasságát. Talán természetes lenne így lenne természetes. Miért lenne az különleges esemény, ha egy rendező rendez? De egy olyan városban, ahol az önkormányzat közgyűlési határozatban rögzítette, hogy a színház köteles klasszikus operettet játszani, semmi sem természetes.

Miközben a Nemzeti Színház kapcsán a média naponta foglalkozik Alföldi Róbert személyével, és közönség jegyekért ostromolja színházat, Alföldi szinte észrevétlenül megrendezte Zalaegerszegen a Figaro házasságát. Talán természetes lenne így lenne természetes. Miért lenne az különleges esemény, ha egy rendező rendez? De egy olyan városban, ahol az önkormányzat közgyűlési határozatban rögzítette, hogy a színház köteles klasszikus operettet játszani, semmi sem természetes.

Szóval Figaro házassága.

Mond-e még valamit Mozart zenéje nélkül is?

Az arisztokrácia ostorozása, ami miatt a maga idejében még be is tiltották, nem okoz különösebb szellemi izgalmat, és önmagában az első éjszaka joga körüli bonyodalom sem ad rá okot.

Alföldi rendezése nem próbálja elhitetni a nézőkkel, hogy a valóságot látják. Színészeket látunk, akik eljátsszák a szerepüket, és ha jól játsszák a nézők is azonosulni tudnak vele. Most jól játsszák. Másodszor követem meg Szakály Aurélt, akit magamban már elkönyveltem egy magamutogató rossz ripacsnak. Bebizonyította, ha lehetőséget kap, tud élni vele.

Nagyon gördülékeny előadást láthattunk, szó szerinti értelemben is. Az összes díszlet (a díszleteket is Alföldi tervezte) kerekekre van szerelve, és színészek gördítik, az éppen aktuális jelenetnek megfelelően. Igazából nem is díszlet, tárgyak, melyeknek fontos dramaturgiai szerepe van. És semmi nincs a színpadon, aminek ne lenne szerepe. Egy ajtó, akkor is ajtó, ha nem kapcsolódik hozzá fal, és aki az ajtó mögött van, az ajtó előtt lévőnek elérhetetlen.

A sok cselszövés, összeesküvés, intrika, csodálatos egymásra találás, ödipuszi helyzet közepette egyszer csak fölsejlik a vágy a tiszta szerelem iránt, a vágy boldogság után, a vágy egy igezi társ után, ami megérinti a nézőket is. Ilyenkor még a csönd sem zavaró a színpadon.

Alföldi érdeme lenne? Nem tudom. Talán.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr808230576

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11692 2013.04.07. 14:31:10

Jólesik a jó hír...szépen írtad...:)

12635 2013.04.07. 17:30:30

Ez lenne szerintem a valódi cél, a színház igazi értelme, élvezni egy darabot, a színházat, magáért a színházért, a játékért, a hangulatért.

11229 2013.04.07. 20:31:54

evalajos :)

11229 2013.04.07. 20:32:24

gordius talán igen:)

11229 2013.04.08. 17:41:19

http://nol.hu/kult/20130408-ki_tudja_melyik_a_latszat azért nm maradt egészen észrevétlen
süti beállítások módosítása