Hej páva
2014. április 22. írta: obsidian1

Hej páva

Két éve írtam egy postot az akkori Fölszállott a páva kapcsán. Ezt.

Nézve az idei versenyt néha úgy éreztem, a zsűri az én akkori írásomra reagál.

Két éve írtam egy postot az akkori Fölszállott a páva kapcsán. Ezt.

Nézve az idei versenyt néha úgy éreztem, a zsűri az én akkori írásomra reagál.

Két eset lehetséges.

Olvasták az írásomat, amit felettébb valószínűtlennek tartok.

Más, mértékadó személyiségek is az enyémhez hasonló véleményt fogalmaztak meg, ami egyáltalán nem elképzelhetetlen.

Mielőtt folytatnám, el kell mondani, hosszú idő óta ez volt az egyetlen műsor, amit a királyi tévében néztem, és egyáltalán az egyetlen műsor, amit tudatosan kiválasztva néztem.

Úgy érzem, az idei műsor kevésbé volt belterjes, mint a két évvel ezelőtti, legalábbis jóval kevésbé volt (táncház) mozgalmi jellege. Bár be kell látni, egy ilyen vetélkedőre csak az jelentkezik, aki valamilyen formában kötődik a néptánchoz, népzenéhez, és ezt kötődés jelenleg leggyakrabban a táncház mozgalom jelenti, de most is fenntartom azt a véleményemet, van élet a mozgalmon kívül is, még a népzenében is. Azért nem ártana szélesebb körből meríteni.

Én két éve élő konzervnek neveztem, most az egyik zsűritag élő múzeumnak, egyáltalán nem rosszallóan, sőt. Persze, szükség van a megőrzésre, de attól nem válik élővé, ami a lényeg lenne. Diószegi László (?) egy alkalommal szóvá tette az egyik tánccsoportnál, hogy unisono táncoltak. Igen, ez következik a múzeum jellegből. Egy filmbejátszásban az egyik versenyző tett egy olyan megjegyzést egy népdalt éneklő gyerekre, egy kicsit rosszallóan, ők már a Holdviolán nőttek fel. A nagy többség biztos, hogy nem a Holdviolán nő fel, hanem egészen más zenén, és ha jó zenén, akkor nincs vele semmi gond. És mi a gond a Holdviolával? Az egyik lehetséges út a népzene továbbélésére. Nem az egyetlen.

Sebő Ferenc szóvá tette, ők annak idején lehozták a néptáncot a színpadról, jó-e ha most újra visszakerül. Igen, jó, hogy ők megmutatták, a néptáncnak nemcsak a színpadon van helye, ettől függetlenül folyamatosan jelen volt a színpadon is. És helye is van ott is. Nem szerencsés, ha Experidance féle táncshow-vá válik, de nagyon sok formában helye van a színpadon, ha az a művészi kifejezés eszköze. Talán a Fölszállott a páva is lehetett volna kevésbé show jellegű, lehetett volna kevesebb villódzó fény, kevésbé ragyogó színpad, kevésbé színes háttér.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr138230750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2014.04.22. 20:24:23

Korábban olvastam már véleményt más típusú tehetségkutató kapcsán, hogy az igazi tehetség egyszerűen kirobban, nem kell neki tv show, mert őserővel lesöpör mindent. Meglehet, sarkos vélemény, de azért igazság, hogy itt éppen a verseny az, ami megöli a szellemet, mert mindenki az elvárásokhoz próbál igazodni. Néhány éve véletlenül belefutottam egy filmbe, nem emlékszem a címére, egy vidéki fúvószenekarnál játszódik, ahol új karmester érkezik, aki megfékezi a cikornáykat, együttes hangzást vár az együttestől, akik viszont alapvetően azért járnak oda, mert ott élik ki magukat. A zenekar bojkottot hirdet, csak azt játsszák le, ami a kottában van, azt is csak rövid billentésekkel - és váratlanul kiderül, hogy tulajdonképpen nagyon jól tudnak zenélni, el is jutnak valami versenyen területi vagy régiós vagy mittudoménmilyen döntőig. A verseny előtti éjszaka a fő hangadó fúvosnak a farmján szül az egyik tehén és komplikáció van, a karmester meg éppen ott van, hát segít. Másnap a hangadó kihirdeti a többieknek, hogy ez mégis jó ember, a zárlat fel van oldva, és ott a döntőn megint mindenki elkezdi saját szája íze szerint cifrázni a dallamot. Persze kiesnek, de a karmester lelkesen vigyorog. :)

11229 2014.04.22. 21:14:30

van benne valami, itt is sokszor úgy éreztem, hogy a bejátszott filmekben a versenyző sokkal jobb volt, mint a színpadon
süti beállítások módosítása