Éveim - 1956
2015. február 17. írta: obsidian1

Éveim - 1956

1956

1955-ről itt.

Ekkor voltam öt éves. Ez már egy jubileum.

Kitekintés:

SzKP XX. kongresszus, Hruscsov elítéli a személyi kultuszt.

Első Eurovíziós dalfesztivál.

Rajk László újratemetése.

Tüntetések Lengyelországban.

Forradalom és szabadságharc Magyarországon.

Szuezi válság.

Olimpia Melbourne-ben, 9 magyar aranyérem.

Felix Wankel feltalálta a rotációs motort.

Irodalmi Nobel díj: Juan Ramón Jiménez

Elkészült a Körhinta című film.

Születések: Mel Gibson, Pap Vera, Nébald György, Békés Pál, Esterházy Márton, Hernádi Judit, Lars von Trier, Tom Hanks, Varga Miklós

Elhunytak: Erdős Renée, Jackson Pollock, Bertolt Brecht, Lugosi Béla, Pattantyús-Ábrahám Géza (az ő könyvéből még tanultunk az egyetemen, és éltek a róla szóló legendák a hetvenes években)

Egy fénykép rólam, amely a régi nolblogosoknak ismerős lehet, és amely talán ebben az évben készült.

Ebben az évben volt valamilyen ízületi gyulladásom, nagyjából a forradalom és szabadságharc idején. Elvittek Szombathelyre is a kórházba, de azokban a zűrzavaros időkben nem mertek ott hagyni. Állítólag azok az orvosok is disszidáltak, akik akkor megvizsgáltak. Ekkor vettek nekem egy igazi zöld lódenkabátot, ami elég sokáig megvolt. Eleve nagyobbat választottak, és nem is voltam gyors növekedésű. Később sem értem utol magamat.  Azt is csak a családi legendáriumra hagyatkozva írom, az utolsó még közlekedő vonattal mentünk haza, utána jó időre leállt a vonatközlekedés is.

Ami az én emlékezetemben is él: Nagy pokrócokba burkolva, ködös reggeleken, szekéren vittek naponta a szomszéd faluba, a körzeti orvoshoz, hogy beadja nekem az injekciót.

Állítólag egy tehén árát rám költötték ekkor.

A nagyapámnak volt rövidhullámú rádiója, az ismerősök körülülték, és hallgatták a Szabad Európát.

Ekkor már Elvis volt a király:

 

Nálunk egy honosított dal hódított, nem függetlenül a történelmi eseményektől:

 

Folyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr378230872

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

60145 2015.02.17. 13:38:07

Bizony így volt, lódent hordtam én is. Ezzel az utóbbi dallal kapcsolódik bennem össze ez az év, meg a következő. Akkor jött hozzá egy másik.

178873 2015.02.17. 14:44:54

Később születettként - a nem beszélünk róla éveiben - hamarabb ismerkedtem meg a Hitchcock filmmel (Az ember, aki túl sokat tudott), amiben ez a dal szerepelt.

13118 2015.02.17. 15:44:24

mackóruhára, svájcisapkára és viharkabátra emlékszem. meg arra, hogy hintázik az ágyam és a csillár. 56-ban földrengés volt Budapesten is. https://www.youtube.com/watch?v=K_BXSpdkiKY&feature=youtu.be

78126 2015.02.17. 16:38:20

Árvíz, földrengés - a szüleimtől hallottam. A hatalom nem szerette ezt a "bárhogy lesz, úgy lesz" dalt, azaz a szemléletet. Jól tudom? Drága kisfiú voltál! :) Akárcsak az Eldorádó c. filmben. Abból el tudom képzelni, mi lehetett egy kórházban 56-ban.

11229 2015.02.17. 20:22:14

Atlasz akkor a lóden volt a divat (más nem nagyon volt)

11229 2015.02.17. 20:22:41

Nyírfa2 köszönöm :)

11229 2015.02.17. 20:23:37

solide nekem a film kimaradt, legalábbis nem emlékszem rá

11229 2015.02.17. 20:24:37

maiman köszönöm :)

11229 2015.02.17. 20:29:59

Hmmm igen mackóruha és svájci sapka az általános viselet viharkabát nekem csak később, nagyon büszke voltam rá, a faluban nem sok gyereknek volt a dunaharaszti földrengés szokatlanul erős volt Magyar országon

11229 2015.02.17. 20:36:04

Anemone nem egy szerencsés év volt különösebb emlékeim nekem sincsenek a kórházról, csak amit utólag hallottam

11229 2015.02.17. 20:36:34

Bogdán Géza köszönöm :)

338029 2015.02.18. 05:07:26

Szegény anyám rám szólt, hogy fiam, miért rángatod a rekamé fiókját? Nem rángatom, mondtam neki a sötétben, jézusom, kiáltotta, földrengés van. Éreztük rendesen Angyalföldön. Ma, 66. születésem napján sok mindenre emlékszem abból az évből, pontosabban a végéből, mégha hét éves elmúltam is jócskán. A lóden kabátra nem, de a kétsoros, büdös viharkabátra igen, meg az ágyúra a házunk sarkán, meg a tankokra, meg a sok-sok elszórt lőszerre, amikből kiszedtük a puskaport, és beletömködtük a bútorkulcsokba, és a kőhöz csapkodtuk. De nagy marhák is voltunk.

199664 2015.02.18. 08:46:40

Ekkor mentem elsőbe,ahol az évnyitón tudtam meg,hogy nem Istvánnak,hanem Imrének hívnak!A textiles kézilabda pályával szemben ültünk,és ettük a mézes kenyeret,mikor vagy 8 tank gördült végig a Tanácsköztársaság útján!Rá két hétre pedig kézigránáttal megostromolta a tömeg a megyei börtön,ahol szolgálati lakásban laktunk!Nedves lett a nadrágom a félelemtől,hiszen pár méterre robbantak a gránátok!Egy szekrényben ültem annak az ávós hadnagynak az ölében,akinek az autójáról ellopták a gránátokat,és amelyekért M.Mária az életével fizetett! Ezután zűrös idők jöttek,egészen februárig nem jártunk iskolába,és mikor végre igan,akkor kiderült hogy az osztály háromnegyed része diszidált,És tanárnők az általam rettenetesen útált Rendessy Adriennel ,a horthy-ista tanárnőnkkel egyetemben!.Bátyám a kórházba feküdt hónapokig gennyes vakbélgyulladás kómájában,nem emlékezett semmire sem! Nekem is volt zöld lódenkabátom,meg külföldi síbakancsom svájci,a "forradalmároknak " szánt segélycsomagból,meg "Khüferle" étcsokoládé! Ekkor láttam először narancsot,és a grapefruitról senki nem tudta ,hogy mi az,az még ma is eldöntetlen kérdés! Aztán ,mivel anyámat kirúgták a börtöntől,hazamentünk szülőfalumba,de ez már 57.

11229 2015.02.18. 09:12:24

little köszönöm :)

11229 2015.02.18. 09:23:28

gabi 65 valamikor a 80-as években volt nálunk földrengés, amire emlékszem, éjszaka egy erős morajlásra ébredtünk, és rázkódott velünk az ágy, elég ijesztő volt a robbanó kulcsok gyufafejekkel is működtek, de az már később volt

11229 2015.02.18. 09:33:16

pietnik nekem is vannak ismerőseim, akiket családi körben nem a hivatalos nevükön szólítanak kis falunkban, ahogy hallottam, a legerőszakosabb cselekmény az volt, hogy leverték a vörös csillagot a tanácsházáról a disszidálás is kevésbé érintette, a földjét senki nem akarta ott hagyni a faluba Amerikából jött valamilyen segélycsomag, ha jól emlékszem UNNRA csomagnak nevezték, az evangélikus pap osztotta szét, de ez már úgy egy évvel később volt, nem emlékszem, hogy mi gyerekek is kaptunk volna valamit, apám is kapott valami sícsizma szerűt

199664 2015.02.18. 12:18:20

Ma már mindkét nevemet használom!Míg "szolgáltam",addig nagyon sok megkaptam,hogy ilyen nevűt már akasztottak,mert csak az Imrét használhattam. A dunaharaszti földrengésről nagybátyám leveléből tudok,mert neki ott jelölték ki a lakhelyét 53 -ban.mikor a fogságból hazatért!!(addig itthon holtnak hitték,közben pedig Tiszalököt építette!!) Ami pedig a robbanó kulcsokat illeti,hát a nagy pincekulcsot sikerült szétrobbantanom,miután fél doboz gyufára való foszfort beletömtem,mert nem akart robbanni sehogy sem!De mikor robbant,akkor az egész Kovács-domb kiszaladt!Én meg el!!A pofonok elől meg nem tudtam!!

110481 2015.02.18. 12:44:48

Hagyjuk a forradalmat! '56. elején a győri Honvéd (?) Kórházban voltam. Benn volt iskola. Egyszer csak összeszedték az olvasókönyveket, majd másnap kaptuk vissza. A Sztalin-kép zsilettel ki volt vágva!

11229 2015.02.18. 13:41:26

Pietnik A közeli rokonságban is volt egy rejtélyes eltűnés, de ő soha nem került elő.

11229 2015.02.18. 13:42:21

zili gondolom, ez a XX. kongresszus után volt.

348719 2015.02.18. 20:31:05

még nincs konkrét saját emlékem, csak foszlányok, pl. egy 56-ban szétlőtt kirakatról...a nagymamám ágyára feltornyozott lila cspketerítővel letakart ágyneműről...piros pöttyös bögréről...

11229 2015.02.18. 20:36:07

gordius nekem ez az első év, amiről konkrét emlékeim vannak
süti beállítások módosítása