Hosszú bejegyzés, komment helyett, dadának
2008. november 18. írta: obsidian1

Hosszú bejegyzés, komment helyett, dadának

Dada hosszú bejegyzése elgondolkodtatott. Ha írásaimból nem is mindig derül ki, néha azért gondolkodni is szoktam. Nem akartam egy futtában odavetett, néhány mondatos kommentben válaszolni rá, úgy éreztem, ez ennél többet érdemel, de munkahelyen blogolva másra ritkán van lehetőségem, így most egy önálló postban próbálom meg rekonstruálni gondolatmenetemet. Egy kicsit talán túl is lépve Dada bejegyzésén.

Többször leírtam már, nem hiszek abban, hogy az egyik generáció értékesebb vagy különb, mint a másik. Ugyanígy abban sem hiszek, attól, hogy valaki falun él vagy városon, Erdélyben vagy Zalában, szlovák vagy magyar jobb vagy rosszabb, értékesebb vagy értéktelenebb, mint a másik. Természetesen nagy különbség lehet köztük. Mások a hagyományok szokások, kulturális, politikai hatások. Most olvastam

Dragomán György regényét a Fehér királyt, teljesen más világ, mint amit akkoriban itt Magyarországon megéltünk. Szükségszerű, hogy ez rányomja a bélyegét az emberek gondolkodásmódjára is, de ez nem jelentheti azt, hogy lehetetlen őket megérteni.  Persze túl kell lépni hozzá saját sztereotípiáinkon.

Teljesen értelmetlennek érzem azon vitatkozni, ki a magyarabb. Egyáltalán mi az, hogy magyarabb?

Amennyire lehet alkalmazkodni kell a bennszülöttek szokásaihoz, de a bennszülötteknek is e kell fogadni, hogy senki sem válik egyik napról a másikra tökéletesen olyanná, mint ők, sőt bármennyire igyekszik is, lehet akár bennszülöttebb a bennszülötteknél, egy kicsit mindig idegen marad.

Jó dolog egy közösséghez tartozni, elfogadni szokásait, hagyományait. Egy igazi közösség figyel tagjainak képességeire, ambícióira és segíti azokat, akár azon az áron is, hogy elhagyja a közösséget.

Ennyi elvont bölcselkedés után most már egy kicsit személyesebben.

Nem tudom, miért alakult így, de olyan nagyon soha nem törekedtem arra, hogy megfeleljek a környezetem elvárásainak, sokkal inkább arra vágytam, engem fogadjanak el olyannak, amilyen vagyok. Falusi gyerekkor. Felhőtlen persze nekem sem volt a gyerekkorom, írtam is már róla, de akkor és ott az természetes és magától értetődő volt. Nem is volt más minta, legfeljebb ha könyvekben. Az is teljesen természetes volt, hogy magyar vagyok, ugyan mi más lehettem volna, arra talán még büszke is voltam, hogy ennek a közösségnek a tagja lehetek, de mint egyént ez nem különböztetett meg a környezetemtől, hisz mindenki egyformán magyar volt. Lehettek nálam szebbek, okosabbak, ügyesebbek, de mitől lett volna valaki magyarabb?

A középiskolát már Pesten végezetem. Voltak persze problémáim, de szerettem ott élni Jó volt, hogy nem kellett egyfajta mintát követni. Nem éreztem azt, hogy csak egy szűk körön belül mozoghatok.  Ami a faluban már különcségnek, devianciának számított az Pesten még csak feltűnést sem okozott. Egyre inkább zavart, hogy a faluban, ha hazamentem, úgy néztek rám, mint valami csodabogárra. Tényleg már az is bűn volt, hogy Pesten élek, nem tetszett a frizurám, nem tetszett az öltözködésem, nem tetszett mit olvasok, nem tetszett milyen zenét hallgatok.

Egyetem után vidéki város. Zárt körök, amikbe ha nagyon akartam volna bekerülhettem volna, de egyáltalán nem vonzottak.

Nagyjából itt tartottam a gondolatmenetemben, amikor elolvastam Morvai Krisztina írását az Ésben. Nem is tudom, hogyan kérjek elnézést Dadától, hogy egy lapra kerül vele. Csak egy rövid részletet idézek belőle, az is sok.

„Nem tűrünk a végtelenségig. Nem és nem! A Magunkfajtáknak ugyanis, Tisztelt Megyesi Elvtárs, Tisztelt Szerkesztőség, Tisztelt Magukfajták – csak egy hazája van. Magyarország. Ez a mi Hazánk, mi itt vagyunk itthon és mi itt itthon vagyunk. Visszavesszük a Hazánkat azoktól, akik túszul ejtették!”

 Kétségbeejtő. Hát van értelme itt hazáról, magyarságról, kötődésről, befogadásról, alkalmazkodásról vitázni. Morva Krisztina majd eldönti, ki az igazi, mindenki más hazátlan bitang.

El sem akarom hinni, hogy ez valódi. Tényleg olyan országban élünk, ahol egy vezető értelmiségi ilyeneket írhat következmények nélkül. Bármennyire próbálok túllépni a sztereotípiáimon, ezeket a gondolatokat nem tudom elfogadni.

Nincs benne egyetlen csúnya szó sem, de egy cifra káromkodást kevésbé éreznék bántónak.

Mennyire lehet jó a hírneve annak az egyetemnek, amelynek az oktatója ilyen nézeteket vall?

És egyáltalán milyen fajta vagyok én?

Szerintem magamfajta.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr508229832

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11213 2008.11.18. 10:02:40

csatlakozom, obsidian, mint szintén magamfajta

10409 2008.11.18. 10:06:11

"Tényleg olyan országban élünk, ahol egy vezető értelmiségi ilyeneket írhat következmények nélkül." - Van következménye: egy csoport pajzsára emeli és szószólójának tartja; ami még rosszabb, mintha csak privátim egymaga lenne őrült. Tragédiának tartom, hogy ma Magyrországon a lakosság egyik fele hazaveszejtőnek tartja a másik felét. Értelmes, szakmájukban megbecsült, egyébként normális emberektől hallok folyamatosan ilyen vélekedést. Magadfajtaságoddal egyébként egyetértek. Mindenki legyen magafajta. Egyénként is: szerintem különbözni jobb, mint hasonlítani.

13022 2008.11.18. 10:32:51

és m.k-nak jogi diplomája van! szándékosan nem írok végzettséget, mert az szerintem egészen más. érdekes fogalmak: magyarság, mélymagyarság, magyarkodás stb. kihasználható, címkézhető, odarendelhető. mennyivel egyszerűbb: magyar vagyok. ennyi.

11229 2008.11.18. 10:59:09

nata én magamfajta, te magadfajta, soha nem lesz belőlünk magunkfajta

12115 2008.11.18. 11:08:12

obsidian, majd egyszer veszek neked egy tábla csokit, eldöntöttem - mert olyan szivemhez egész közeli vagy, meg minden, és nem is dicsérlek tovább, még elkezdel csuklani, és lehet nincs a közelben italautómata szóval és tetvel, nagy baráti ölelés, egy szinténtől(magamfajta) :)

11229 2008.11.18. 11:12:43

bdk piréz igen, senkit nem érdekelne, ha privátim egymaga lenne őrült, sokan állnak mögötte, de ez akkor is olyan szöveg, ami normális körülmények között egy magát felelős értelmiséginek tartó embernek vállalhatalan lenne jobb különbözni, mégis sokan vannak, akik hasonlítani szeretnének

11229 2008.11.18. 11:15:10

intruder igen, teljesen fölösleges kategorizálni

11229 2008.11.18. 11:17:35

billencs télleg ne dícsérj, mert elpirulok:) a csokit egyszer behajtom rajtad:D

12115 2008.11.18. 11:22:19

és pirulás elleni autómata senem nincs a környéken ? :) a csokit nem kell behajtani, mindig van a táskámban, igaz, esetlegesen előre kostolt, csupán jóindulatból - nehogymá romlott legyen ! :)

12720 2008.11.18. 11:27:07

obsidoán: köszönöm. jött a folytatás nálam.

12799 2008.11.18. 11:32:37

Olvasok annyi mindent, A fehér király pl. megrendítő volt, ugyanerről a Sinistra-körzet még inkább. Vitéz Morvai asszonyt azonban nem értem. Kire nyilaz olyan elszántan? Aki magára veszi talán, arra? Én nem. Itt születtem, itt éltem, itt maradtam, amikor menni lehetett volna, magyarul gondolkodom, más emberi nyelven nem is igen beszélek, és annyi mindannyiótokkal együtt tudom, hol lakott itt Vörösmarty Mihály. Nem tudom elhinni, hogy másképpen lenne gondolható. Itt írok alá, veletek együtt.

13118 2008.11.18. 12:03:14

11-re hogy hogy kire nyilazik? pozícióra, amit eu képviselőként gondolt ki magának a jobbik színeiben.

11229 2008.11.18. 12:53:07

billencs csak hegesztő autómata van a közelben, attól csak még jobban pirulnék:D

11229 2008.11.18. 12:57:02

dada azonnal olvasom

11229 2008.11.18. 13:02:27

akimoto bízom benne, hogy sokan vannak, akik hozzád hasonlóan gondolkodnak persze nem kellene magunkra venni, mégis olyan érzésem támad, én oda nem tartozhatok

12799 2008.11.18. 15:35:44

Hát ez az, Obsidian, pont ezért határoljuk el magunkat. (Újra csak Radnótit hívom ide.)

11812 2008.11.20. 17:41:26

én is radnótit hívom, miért nem vettem eddig észre ezt itt? a bejegyzést?

11229 2008.11.21. 07:49:34

ezen az új nolblogon néha én is csak napok múlva találok meg valamit:)
süti beállítások módosítása