Hofi és én
2013. január 28. írta: obsidian1

Hofi és én

Valamikor egy kommentben jeleztem, egyszer talán meg fogom írni a saját történetemet Hofival kapcsolatban.

Valamikor egy kommentben jeleztem, egyszer talán meg fogom írni a saját történetemet Hofival kapcsolatban.

Íme.

Nem voltam feltétel nélküli rajongója. Nem mondom, hogy nem tetszett, mert mindig is tetszett, de voltak fenntartásaim.

A táncdalfesztivál paródiájával, amivel berobbant a köztudatba, még nem volt semmi gondom, feltétel nélkül tetszett. A folytatás már kevésbé.

Ízlés dolga. Hozzám közelebb állt Sándor György humora. Nehéz megmagyarázni. Csak egy példa. Mindkettőjüknek volt egy bokszkesztyűs száma. Hofi nem jutott túl azon, hogy bokszkesztyűvel ütni lehet, Sándor György eljutott oda, hogy védheti kezünket a rózsa tüskéitől. Apróság, de gondolkodásmódban mégis ég és föld.

Hofiból mindig is hiányzott, hogy több nézőpontból szemléljen valamit, és amit az ő nézőpontjából előadott, néha a reveláció erejével hatott, néha demagógiának tűnt.

Mielőtt teljesen belebonyolódnék az elméleti fejtegetésekbe. Kétszer láttam élőben Hofit, és egyszer, ha nem is láttam, hallottam. Kezdjük az utóbbival. Egy végzős évfolyam vidám ballagásán lépett fel a kollégiumban, és ezt közvetítette élőben a kollégiumi rádió, és ebből lett baj.  Állítólag hozzájárult, hogy közvetítsék, ahhoz is, hogy felvétel készüljön róla, amit később is lejátszanak, csak azt kérte, a kollégiumon kívül ne terjesszék, és ez az, amiről ő is tudhatta, lehetetlen betartani. Senki nem tudta megakadályozni, hogy az adásba került anyagról bárki felvételt készítsen, és ellenőrizhetetlen, azt kinek adja tovább.

(Zárójelben megjegyezve. Ekkoriban is létezett „fájlmegosztás”, magnóról magnóra másolva, az ő fellépéseiről készült illegális felvételek is eljutottak mindenkihez, akit érdekelt, néha már élvezhetetlenül zajos másolatokon.)

Állítólag ez a felvétel jutott el Mészáros Mártához is, aki ekkoriban éppen beperelte Hofit becsületsértésért, – más nevével tényleg nem illik viccelődni – és felhasználta azt a bírósági tárgyaláson is. Ekkor Hofi megsértődött, és kijelentette, soha többet nem fog a kollégiumban fellépni. Ehhez képest a mi vidám ballagásunkon már az ő műsorát láthattuk. Egy kis kerülővel, a szervezők az ORI-nál rendelték meg a műsort, és kaptuk vele Karda Beátát és Balassa P. Tamást is. Elviseltük. Hofi azzal kezdte, ha tudta volna, hogy ide kell jönni, nem vállalta volna. Nagyon rossz szöveg.  Kikapcsolta a helyi hangosításra szolgáló mikrofont, de hagyta a másikat, amelyikkel a kollégiumi rádió közvetítette a műsorát. Nem is értem.

Konklúzijó.

Hogy ne váljon ez az írás Obsidian fanyalgó találkozásai a nagy emberrel típusú, senkit nem érdeklő történetté.

Ekkoriban jellemző volt rá, hogy megsértődött a közönségre, nemcsak a kollégium esetében, ami talán jogos is volt, de erre nem az a megoldás, hogy akkor ott nem lépek föl többet.

Kit büntet ezzel? És kijelentem nem lépek föl többet a tévében, aztán a következő évben mégis fellépek. Pávatánc, hogy egy kicsit aktualizáljak.

Akkoriban a humoristák kedvenc céltáblája volt Jancsó Miklós. (Kilövési engedély volt rá?) Nem értettem miért kellett beszállni ebbe neki is. Mészáros Márta csak mellékszál volt a történetben, más kérdés, miért abból lett ügy.

Visszatérve még a személyes találkozásokhoz. A másik műsor, amit élőben láttam, a KEK-en (KEK-ben?) volt. Ha valaki nem emlékezne rá: Kertészeti Egyetem Klubja. Működik még? Ez azért volt érdekes, mert időben nagyon közel esett az egyik kollégium béli fellépéshez, gyakorlatilag ugyanaz az a műsor volt. De nem csak a műsor volt ugyanaz, hanem a teljesen spontánnak tűnő reagálások, elkalandozások is ugyanazok voltak. És ezt most nem megrovólag írtam, hanem egyértelmű dicséretként. A rögtönzésszerű előadás rengeteg munka, gyakorlás eredménye volt.

Talán kiderült, a fent leírtak Hofi pályájának kezdetére vonatkoznak. Később felül tudott emelkedni önmagán, és igazi profi előadóvá vált, de arról sajnos már nincsenek személyes élményeim.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr618230546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

65469 2013.01.28. 11:56:31

Hofi a király udvari bolondja volt, aki megmondta az igazat. Mindenki röhögött rajta, aztán minden maradt a régiben. Közben a szólásszabadság illúziójában fürödtünk. Hofi baloldali kritikája a józan ész nevében fogalmazódott meg, egy olyan időszakban, amikor már nem volt veszélyes a rendszerre az igazság. Hiszen így vagy úgy mindenki elkötelezte magát a hatalomnak. A víz, amiben a halaknak úszni kellett a szocializmus langyos vize volt és bár a halaknak volt kifogásuk a víz hőfoka, oxigéntartalma, a benne lévő táplálék minősége miatt, de senki nem akarta leereszteni a vizet az akváriumból.

15184 2013.01.28. 12:46:26

A rendszerváltozás után nagyot esett Hofi színvonala. Képtelen volt alkalmazkodni a szabadsághoz, a demokráciához és a cenzúra hiányához.

263397 2013.01.28. 15:06:13

2. maxval bircaman HDRJ 2013. 01. 28. 12:46 szabadsághoz, a demokráciához Te eut el is hiszed magadnak, vagy csak provokálsz?

70185 2013.01.28. 15:37:54

Hofi színvonala a rendszerváltás után sem esett,sőt! Az már más kérdés hogy fele annyi nyilvánosságot sem kapott mint előtte,de az "Élelem bérét" több mint ezerszer vitte műsorra.Ami nekem hiányzik az amikor a "Béla bácsinak" olvasott be(ez egy politikus asszony volt),ezt a műsorát sehonnan sem tudom megszerezni.

15184 2013.01.28. 15:52:16

3. Tényeket írtam.

15184 2013.01.28. 15:54:12

4. Erről kár vitázni, szerintem SOKAT esett a színvonala, elkezdett direktben politizálni - hiszen már szabad volt - és ez sosem jó egy humoristánál. Politikusnak nagyon rossz volt Hofi, humoristának meg kiváló - innen a színvonalesés.

11229 2013.01.28. 15:58:25

Didgeridoo Igen eljátszotta az udvari bolond szerepét, de ha nem lett volna kiemelkedően tehetséges, már rég elfeledtük volna.

11229 2013.01.28. 16:01:36

maxval bircaman HDRJ Rendszerváltozás utáni munkáit nem igazán ismerem, talán nem is kapott elég nyilvánosságot. Kétségtelen, a közvetlen politizálás nem tesz jót egy humoristának, sőt semmilyen művésznek.

15184 2013.01.28. 16:04:41

8. Nekem megvan Hofi összes száma, le lehet tölteni torrentről. Én élőben először a rendszerváltozás után láttam Hofit, s nekem óriási csalódás volt. Gyakorlatilag az előadás a kormány anyázása volt - mintha ellenzéki politikus lenne Hofi. Ez nem humor azonban. Viszont az 1990 előtti számai ma is értéket képviselnek.

11229 2013.01.28. 16:13:12

hapsi szerintem sem szerencsés, ha egy humorista közvetlenül politizál, de az is igaz, hogy voltak és ma is vannak elvárások, hogy állást foglaljanak bizonyos kérdésekben, nehéz kitérni előle

284075 2013.01.28. 17:06:39

...én úgy vélem, Hofi nem is akart kitérni előle: állást foglalt... Mint például Torgyán-paródiájával, a kacagányos-röhögényes, Horthy-korszak-ellenes opuszaival, amivel mélyen egyetértettem... Látnok volt... Szerintem nem Hofi színvonala esett, hanem a kor színvonala... Ám nemcsak politikai számai voltak a rendszerváltás után...

11229 2013.01.28. 17:47:32

Szerintem sem akart kitérni. Voltak telitalálatai, és biztos voltak, akiket ez irritált. Igazából nem tudom, mi az amit rendszerváltás után csinált, hacsak nem egyértelmű, hogy csak akkor csinálhatta.
süti beállítások módosítása