Határok
2013. június 29. írta: obsidian1

Határok

az értelmetlen szövegeket könnyedén elfogadjuk, de ami nehezen érthető az irritál bennünket, mert talán ösztönösen is érezzük, ami értelmetlen, és nem kell erőfeszítéseket tennünk a megértésére, de ami nehezen érthető, az frusztrációt okoz.

Nemrég egy koncert kapcsán nehezményeztem, hogy feltűnően sok üres hely volt, az eladott bérletek alapján tét házas rendezvényen, és még szünetben is sokan eltávoztak. Aztán kommentekben megkaptam, hogy ez természetes, ha valakinek nem tetszik valami, miért nézné végig. Hát persze, velem is előfordult már, hogy beleszaladtam valamibe, amire azt mondtam, na, ezt még se, és hát nem azért, mert számomra teljesen idegen, hanem azért, mert nagyon is ismerős. Nem is tettem volna említést, ha nem lett volna annyira feltűnő, és ez nekem már a kisvárosi értelmiség zenei ízlésének a határait jelezte is jelezte, amelyek számomra elég szűknek tűnnek. Ez akár érdektelen is lehetne, de félek, nem csak nekem jelezte, hanem a szervezőknek is.

Írtam valamikor egy posztot Nem olvasmányaim címmel, azokról a könyvekről, amiket néhány oldal elolvasása után letettem, és soha többé kézbe nem fogtam. Nem volt sok, addig három, azóta eggyel szaporodott, Erdős Renée is felkerült a listára. Jó ideig válogatás nélkül olvastam mindent, ami a kezembe került, aztán egyre válogatósabb lettem. Ízlés, érdeklődési kör, annak tudomásulvétele, hogy nem lehet mindent elolvasni, és akkor már inkább olyanokat, amik igazán érdekelnek, biztos előítélet is. Soha nem zárkóztam el az újdonságok elől, és soha nem tettem félre egy könyvet azért, mert nehéz olvasmánynak bizonyult.

Azt hiszem Weöres Sándor egyik írásában olvastam – versben vagy egy vers bevezetőjében, próbáltam utána járni, de nem akadtam rá, csak rá való hivatkozásra – az értelmetlen szövegeket könnyedén elfogadjuk, de ami nehezen érthető az irritál bennünket, mert talán ösztönösen is érezzük, ami értelmetlen, és nem kell erőfeszítéseket tennünk a megértésére, de ami nehezen érthető, az frusztrációt okoz. Biztos nem egészen így, de a lényeg talán ez volt. Rég olvastam.

Szokták mondani, nem kell félni a közhelyektől, azok mindig igazságokat fejeznek ki. Lehet, de megelégedhetünk-e a közhely igazságokkal?

Könnyű népszerűséget szerezni zenei közhelyekkel, üres virtuozitással. Szeretjük a könnyen emészthető történeteket.
„Én kikapcsolódni akarok a színházban.”

Csak semmi olyan, ami egy kicsit is megkérdőjelezi életünket, felfogásunkat a világról, és egyáltalán.

Szeretjük, ha igazolják előítéleteinket, ne próbálják megdönteni azokat, hisz tudjuk, amit tudunk.

És vevők vagyunk a demagógiára, mert milyen jó, ha egy politikus azt mondja, amit hallani szeretnénk. És a politikusok nagy része nagyon jól tudja, mi az, amit hallani szeretnénk.

Mi lenne, ha néha vennénk a fáradságot, és elkezdenénk gondolkodni. Tudom, nem könnyű. De mégis.

Elég messzire jutottam egy koncerttől.

„Akár egy halom hasított fa,
hever egymáson a világ,
szorítja, nyomja, összefogja
egyik dolog a másikát…”

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr208230602

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

178873 2013.06.29. 21:47:42

Ezúttal csak részben értek egyet veled. Ugyanis nem biztos, hogy valaki a művészetek minden területén egyformán viselkedik. Sokan, akik imádják az elgondolkodtató, nehezen befogadható, feldolgozható filmeket - kizárólag tingli-tangli zenét hallgatnak, mert azt állítják, nincs hallásuk. Igen, ha érzékelte, jól érzékelted, ebben az "azt állítják" kifejezésben volt némi szkepticizmus részemről, de ettől függetlenül tartom, amit előbb írtam. Szeretek könyvekkel kísérletezni, a zenéről sokat írtam már, tudod. De nekem például a képzőművészethez nincs szemem. Eljárogatok néha kiállításokra, de messze nem olyan gyakran, mint ahogy felteszek egy lemezt, vagy elolvasok egy könyvet. A színházat is szeretem, mégis kevesebbet voltam mostanság. De - most jön a lényeg - nagyon sokáig lelkes filmfogyasztó voltam. Saját pénzemen utaztam hazai, külföldi fesztiválokra is egy ideig. Aztán snitt egyik pillanatról a másikra vége lett. Nem azért, mert attól félek, hogy valami elgondolkodtat, és szembe kell nézni megcsontosodott elveimmel, sztereotípiáimmal. Tudom a dolgot egész konkrét eseményhez kötni, de végeredményben az csak az a bizonyos csepp volt. Miközben más művészeti ágakban továbbra is keresem az újdonságot, a kihívást, a gondolatokat, a moziban mostanság kizárólag olyan akció és családi filmek kedvéért váltok jegyet, ahol bizonyosan nem kell túlzott koncentráció. :)

11692 2013.06.30. 06:45:46

....én is úgy érzem. elmúlt az az időm, amikor a nehezebben befogadható szövegekkel szívesen birkóztam... Ma már jobban esik a lágyabb hangzás, zenében, filmben, könyvekben...idősödvén szívesen térek vissza az érzelmesebb zenéhez, az újraolvasáshoz... Színházba járni....? ha mennék, feledni mennék én is, ez tény... Jó hogy van kedved még felháborodni, kérdéseket feltenni... jó, hogy ezt leírtad... :) (Honnan vettél Erdős Renée-t....szegény felett elszáguldott az idő...:) :) )

11229 2013.06.30. 08:55:40

solide teljesen természetes, hogy valaki nem egyforma intenzitással érdeklődik minden iránt de ha valakit semmi nem érdekel, ami egy kicsit is elgondolkodtató, és eleve elutasít mindent, ami nem egyezik az ő világával

11229 2013.06.30. 08:59:53

solide a filmekkel én is hasonló utat jártam be, ha külföldi fesztiválokra nem is jártam, egy időben a legtöbb magyar filmet premier előtti vetítéseken láttam, filmklubok tagja voltam, aztán úgy lassan kikopott a kisvárosi lét nem igazán kedvezett ennek

11229 2013.06.30. 09:03:45

evalajos ízlés dolga, ki mit kedvel, ha az nem társul azzal, hogy minden mást elutasít, semmi gond Erdős Renée-t Pici hozta magával egy nyaralásra, könyvtárból, és amikor kifogytam az olvasnivalóból belekezdtem, de nem sokáig jutottam
süti beállítások módosítása