Éveim - 1969
2015. augusztus 09. írta: obsidian1

Éveim - 1969

1969

1968 itt.

18 éves voltam.

Kitekintés:

Jan Palach Prágában, Bauer Sándor Budapestenfelgyújtotta magát.

Woodstock.

Holdraszállás.

A Concorde első próbarepülése.

Irodalmi Nobel-díjat kapott Samuel Beckett.

Ebben az épvben születtek:

Michael Schumacher, Bátorfi Csilla, Polgár Zsuzsa, Hajós András, Mincza Ildikó, Jennifer Aniston, Renée Zellweger, Cate Blanchett, Steffi Graf, Catherine Zeta Jones

Elhunytak:

Karl Jaspers, Dwight Eisenhower, Benedek Marcell, Tersánszky Józsi Jenő, Sinka István, Walter Gropius, Kodolányi János, Rocky Marciano, Ho Si Minh, Jack Kerouac, Vorosilov, Judy Garland, Brian Jones

A holdraszállást otthon néztem a tévében. Valamikor ebben az évben egy csere akció keretében lett tévénk. A nagyapámnak elromlott a rádiója, egy újat akart venni, a szüleim megegyezetk vele, megkapja a mi rádiónkat, és a nagyapám rádióra szánt pénzét kiegészítve vettek egy tévét.

Ekkor mutattak be három olyan filmet, amelyek hosszú időre meghatározó élményt jelentettek: Sára Sándor: Feldobott kő, Jancsó Miklós: Fényes szelek és Antonioni: Nagyítás (Blowup).

Ismét válaszút elé kerültem. Alternatívák: hazaköltözni Gércére, Pesten maradni és dolgozni vagy továbbtanulni.

Az első lehetőség nem volt reális, mechanikai műszerészként nem nagyon találtam volna munkát, mást  esetleg akadt volna, de ekkor már egyéltalán nem éreztem vonzónak a falusi életet.

A MOM-ban kezdő szakmunkásként 5,60-as órabért kaptam volna. Nem volt túl vonzó, de ha nem vettek volna fel egyetemre, ezt választottam volna, legalábbis átmeneti megoldásként.

Ekkor mutatkozott a jelentősége annak, hogy Pesten jártam középiskolába. Bár az érdemjegyeimen nem mindig látszott, jó tanulónak számítottam, és teljesen természetes lépésnek számított, hogy tovább akarok tanulni, az lett volna a furcsa, ha nem, míg ha otthon maradtam volna, bármilyen jó eredménnyel végeztem volna is el középiskolát, az lett volna, a természetes, ha el kezdek dolgozni.

Továbbtanulni, de mit? Titokban több lehetőséggel is kacérkodtam, többek között a filmrendezéssel is, végül maradtam megkezdett úton, amiről nem voltam meggyőződve, hogy ez az én utam, de ez látszott biztosnak, beadtam jelentkezésemet a BME Gépészmérnöki Karára, ahova aztán fel is vettek. A szóbeli felvételin a KISZ-es képviselőnek is feltűnt, hogy a szakmai tárgyakból vannak gyengébb osztályzataim, rá is kérdezett, biztos jól választottam-e.

Előbb persze le kellett érettségizni. Különösebben nem izgultam miatta, a szóbeli előtti napon Illés koncertre mentem az Egyetemi Színpadra, előtte futottam össze véletlenül az egyik osztálytársammal, és kérdeztem meg, hány órára kell menni. Aztán, amikor kiderül, csak másnap kerülök sorra, kezdtem el izgulni.

Bevallom nem éreztem nagy ujjongást, hogy sikerült, inkább valami szomorúságot, mert végérvényesen véget ért valami.

Szüleim nem lelkesedtek túlságosan, amikor megtudták, hogy tovább akarok tanulni, de azért láthatóan büszkék voltak, amikor megjött az értesítés, hogy felvettek.

Tabló.


Természetesen nem jártunk öt évig középiskolába. Eredetileg az egyik osztálytársam, akinek képzőművészi ambíciói voltak, készítette volna el a tablót, ha jól emlékszem egy halon lettünk volna pikkelyként elhelyezve, de Lizsicsár tanár úr tiltakozott ellene, és ragaszkodott hozzá, hogy teodolit legyen rajta. Erre az osztálytársam annyit mondott, akkor csinálja a Lizsicsár, aki végül i majdnem egy éves késéssel elkészítette, és elírta a kezdő évszámot. Hiányzik róla kedvenc tanárnőm, Puskás Márta, aki elvi okokból nem engedte, hogy a képét tablóra tegyék.

Csopotkép.


Ez a kép valamikor nyár végén készült.


Az egyetemre előfelvételisként vettek fel. A fiatalabbak kedvéért. Ez azt jelentette, a tanulmányaimat csak egy év múlva kezdtem meg, előtte 11 hónap katonaság.

Augusztus 31, születésnap, buli a haverokkal az ifiparkban, szeptember 1. bevonulás, Ganz Mávag kultúrház. Meztelen elvtársak sorakozó, irány Börgönd.

Túl sok szót nem akarok rá vesztegetni. Nem én voltam.

Légvédelmi rakétás lettem, szigorúan titkosan.

Katonakönyv.


Tabló.


Azt hiszem, nem nehéz kitalálni, melyik vagyok.

Egy kis ízelítő Woodstockból.

Janis Joplin:


Jimi Hendrix:


És egy kevésbé ismert előadó, Paul Butterfield:


Itthonról egy emblematikussá dal, ami erdetileg az Oroszlán ugrani készül című film betétdala volt, amúgy nem sok köze volt a filmhez:


 

Folyt.

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr478230948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

23353 2015.08.09. 22:16:37

Hát az év eseményi közé tartozott hogy little, fiatal gépészmérnök és ujdonsült felesége jugói nászútjukról haza nem tértek, mert áttévedtek Olaszhonba. Az amerikai hold landolást már a Latínai(Rómához közel) Menekült Tábor kantinjában néztük. A legtöbb menekült cseh volt, meg jópár koszovár albán, nameg harmadikként, magyarok.

11229 2015.08.10. 08:37:07

kormos köszönöm :)

11229 2015.08.10. 08:37:41

Atlasz tózse :)

11229 2015.08.10. 08:42:43

little jó hosszú nászút lett :)

13118 2015.08.10. 10:34:11

szezonnyitásra felkészítő edzőtáborozás Kassán. reggelizés előtt futás, délelőtt korizás, délután korizás és egymás közötti meccs. a vesztes csapat tagjainak 50 fekvőtámasz. a boltokban csak annyit vettem észre, mintha az elmúlt évekhez képest kevesebben értettek volna magyarul. ja, és nem fogadtam el egy disszidált focista sportálláshelyét, mert kevesebbet kerestem volna. nem kaptunk külön meccs és gólpénzt, mint a focisták.

11229 2015.08.10. 11:29:46

71-ben voltam Zsolnán építőtáborban, az már majdnem a lengyel határ mellett van, nem sokan beszéltek magyarul, de aki pár szót tudott, az igyekezett szót érteni velünk, a végén egy hetet voltunk Pozsonyban, ott tényleg úgy kellett kiprovokálni, hogy valaki megszólaljon magyarul

338302 2015.08.10. 12:51:49

Sosem értettem mire jó az emlékkönyvek írása.. A csajok nagyon lelkesedtek érte, és minden titkukat elmondták benne, kockáztatva hogy azt valaki majd elolvassa... Engem egyetlen dolog érdekel a multból, az hogy ne kelljen szégyelnem... És így vagyok ezzel most is, ha írok valamit, ne kelljen szégyenkeznem amiatt hogy megítéljem azt a rendszert amiben éltem, és élek...

11229 2015.08.10. 13:08:16

Szentpéter a csajok nem az emlékkönyvbe írták le a titkaikat, hanem a naplójukba az emlékkönyvvel a barátnőiket, rokonaikat, ismerőseiket nyaggatták, hogy írjanak bele valamit mindig a jelenben kell úgy élnünk, hogy a jövőben ne kelljen szégyenkezni miatta a múlt ahogy volt, úgy volt, elfeledhetjük, letagadhatjuk vagy emlékezhetünk rá, akkor is, ha esetleg nem vagyunk rá büszkék

338302 2015.08.10. 13:24:50

Hát ezt csak azért mondom mert minden jobb és baloldali politikus átírja a saját történelmét... Pedig én szívesebben elolvasnám a naplójukat...

11229 2015.08.10. 13:27:21

érdekes lenne

11229 2015.08.10. 18:41:56

Bogdán Géza köszönöm :)

337519 2015.08.10. 22:55:06

16 éves voltam, a magyartanárnőnk elvitt minket a Fényes szelek vetítésére, amit másnap parázs vita követett - néhányan más véleményen voltunk, mint az osztály többsége. A nagypapa rám alakította egy ingét, és felhajtotta az első Lee-farmeremet. Tetszik ez a sorozatod, obsidian. :)

13282 2015.08.10. 23:21:27

az én 69em (korabeli naplótöredékekben!): http://evekesemlekek.blogspot.hu/2011/10/1969-ben-juliustolkezdtem-vezetni-egy.html

11229 2015.08.11. 09:24:30

Nyírfa2 igen, a Fényes szelek és általában a Jamcsó filmekkel kapcsolatben nagy viták voltak köszönöm :)

11229 2015.08.11. 09:31:46

aliz2 ha írtam volna egykor naplót, sok hasonló gondolat lenne benne, mint a tiedben

13282 2015.08.17. 23:31:09

örülök neki - "a kor hatalma" :)

11229 2015.08.18. 09:17:33

benne volt a levegőben?

13282 2015.08.18. 15:52:09

mindig, minden benne van... (azaz benne vagyunk ;)
süti beállítások módosítása