Éveim - 1961
2015. március 27. írta: obsidian1

Éveim - 1961

 

1961

 

1960 itt.

Tíz éves voltam. Jubiláltam.

Kitekintés.

Gagarin, első ember az űrben.

Meggyilkolták Lumumbát.

Kubai emigránsok sikertelen partraszállási kísérlete a Disznó-öbölben.

Berlini fal építése.

Megjelent: A 22-es csapdája.

A tévében: Robin Hood.

Orvosi Nobel-díjat kapott Békésy György, irodalmit Ivo Andrič.

A nagy szenzáció természetesen Gagarin volt.

A Robin Hoodot a tanácson levő tévében néztem. Az első tévé a faluban a téesz irodában volt, néhány műsort ott is láttam, a Ludas Matyi filmre emlékszem. Oda még egyedül nem engedtek el, a szüleimnek pedig csak ritkán volt kedve tévét nézni. A tanácsra már egyedül is eljárhattam, úgy emlékszem belépőt is kellett fizetni. Robin Hood hatására minden gyerek nyíllal felfegyverkezve járt a faluban.

Ekkor már rendszeresen jártam moziba is. Vasárnap délután szinte fix program volt. Néztem mindent, amit éppen játszottak.

Első részegség?

Mintha a tizedik születésnapomon lett volna, hogy elnézték a borivást, és egy kissé elsokalltam. Nem vagyok benne egésze biztos.

Felső tagozatos lettem. Újraosztottak bennünket. Miután ettől kezdve mindkét osztály az „alsó” iskolába járt, megszüntették az addigi lakóhely szerinti elosztást, és nem tudom milyen szempontok szerint hozták létre a két új osztályt. Én az A osztályba kerültem. Osztálytársaim lettek eddig szinte ismeretlen alvégi gyerekek is.

Persze elfogult vagyok, de szerintem a mi osztályunk volt a színesebb. Mindenesetre a tanulmányi versenyeken is mi domináltunk, de balhé is nálunk volt több.

Osztályfőnökünk és magyar tanárunk a régebbi írásaimban Idus néninek nevezett tanárnő lett.  Nem túlságosan szerettem. Sokat moralizált, néha már lelki terrornak hatóan. Ő volt az igazgató felesége. Róla majd később.

Kedvencem Takó Pöntyi volt. Amúgy Erzsébet, de mindenki csak Pöntyinek nevezte. Képesítés nélküli tanító volt, illetve akkor végezte levelezőn a tanár. vagy tanítóképzőt, de nagyon tudott a gyerekekkel bánni. Soha nem voltak fegyelmezési problémái, nem kiabált, nem osztogatott intőket, nem moralizált, mégis rendet tudott tartani. Tanított biológiát rajzoz, matekot, tornát. Nem egyszerre mindet, de már nem emlékszem rá, melyik évben mit.

Fényképet nem találtam erről az évről.

 

És akkor következzenek a zenék.

 

Chubby Checker és a twiszt.

 

És itthonról Sárosi Katalin.

 

 

1962

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolt51.blog.hu/api/trackback/id/tr678230898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

23353 2015.03.27. 19:39:26

Én is becsíptem ilyen korai korban egyszer: Anyámmal voltam, többen borozni mentek Ábrahámhegyen fel, egy borospincébe. Én is ott voltam. Adtak kekszet mondták hogy mártogassam egy borospohárba. Én meg csak mártogatttam, mártogattam...

178873 2015.03.27. 20:14:37

Első saját tévénk valamivel később, talán 2 évvel. Kékes. Anyukám elmondása szerint megbűvölten ültünk bátyámmal a készülék előtt és hallgattuk a Foxi Maxi kalandjait. Csákányi László, Várkonyi Endre, Szuhay Balázs, Váradi Hédi (talán, de lehet, hogy ez már későbbről, a Két kőkorszaki szakiból jön emlékembe). Szóval hallgattuk - de nem láttuk, mert valami hibája volt a képcsőnek. Később egy szerelő azt a tanácsot adta szüleimnek, hogy tartsunk készenlétben egy fakanalat, és, ha gond van, azzal kocogtassuk meg a kellő ponton. Hozzáteszem, a kezdeti nehézségek után nagyon sokáig szuperált. :)

11229 2015.03.27. 20:20:46

little igen, a keksz volt a hibás :D

11229 2015.03.27. 20:24:22

solide saját tévé nekünk csak jóval később, középiskolába Pesten jártam, ismerősöknél laktam, nekik volt saját távéjük, talán az is Kékes, de nyári szünetben a táncdalfesztivált ('66) még köztévén néztem

60145 2015.03.27. 21:42:22

Robin Hoodra tekintettel nálunk rövidítették a tanítást. A twiszt pedig - emlékeim szerint - egy évvel később érkezett. A tévénézés az én számomra a villanegyedben is csak úgy volt lehetséges, ahogy neked, a faluban. 2 forintért, vagy később jobb módú szomszédoknál. Gagarint pl. szétosztva néztük három osztálytársamnál.

13282 2015.03.27. 21:54:04

ekkor érettségiztem.

11229 2015.03.28. 09:13:41

Atlasz nálunk elképzelhetetlen lett volna, hogy emiatt megrövidítsék a tanítást utánanéztem, Chubby Checker 60-ban lett sikeres ezzel a dallal, de még 61-ben is sokáig a slágerlistán volt, hozzánk akkoriban minden később ért

11229 2015.03.28. 09:15:53

aliz neked már sokkal több emléked lehet erről a korszakról

13282 2015.03.28. 10:15:13

hát akad...azért bele se kezdtem itt ...

11229 2015.03.28. 13:14:09

pedig biztos érdekes lenne :)

11229 2015.04.05. 19:19:07

zsati köszönöm :)
süti beállítások módosítása